امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

تمدن باستانی نوروز مؤلفه ­ای برای صلح و دوستی مردم دنیا

مشاهده ۱۰۴
۱۴۰۰/۱۲/۱۸- ۱۱:۴۷

دومین همایش بین­المللی «دیپلماسی نوروزی و سیاست همسایگی» به همت موسسه مطالعات و تحقیقات بین­المللی ابرار معاصر تهران و همکاری امور بین­الملل سازمان صدا و سیما با حضور نمایندگانی از سفارتخانه‌های افغانستان، تاجیکستان، و عراق در تالار همایش «کوشک باغ هنر» اراضی عباس آباد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی فهیم دانش مدیر کل امور بین الملل سازمان صداوسیما در این همایش نوروز را به عنوان «میراث مشترک»، عاملی برای «ایجاد وحدت»، و مؤلفه ­ای برای «صلح و دوستی» برشمرد و آیین نوروزی را دلیلی برای بزرگداشت یادمان­هایی دانست که در روزگار ما باعث ایجاد پیوند ملل دنیا می ­شود.

مدیرکل امور بین­ الملل با بیان اینکه نوروز برای مردم منطقه آشناست گفت: نوروز با لطافت و بهار طبیعت همراه است و بستری فراهم می­ کند که منِ ایرانی در کنار سایر هموطنانم و مردم منطقه نوروز ، یادمان­ های گذشته نیاکانمان را که متعلق به گستره جغرافیایی و فرهنگی پهناوری با قدمت حداقل 300 میلیونی است پاس بداریم.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه معرفی جشن نوروز کم کاری شده است گفت:: این مراسم تنها مراسم تغییر سال است و تقویمی است که بر رویش مجدد طبیعت ابتنا دارد.

مدیرکل امور بین­ الملل در ادامه گفت: از این روست که نوروز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان «روز نوروز» تصویب می­ شود، زیرا می­ توانیم آن را در دنیا بگسترانیم. مراسم متعدد نوروز همچون «هفت سین»، «هفت شین»، «صله رحم»، و «روز طبیعت» همه مبین این نکته مهم است که کسانی که نوروز را پاس می­ دارند با طبیعت مأنوسند، با حقوق بشر سر سازگاری دارند و با بشر دوست هستند.

فهیم دانش در پایان اظهار امیدواری کرد با وجود این همه مؤلفه ­های متعدد فرهنگی مشترک که هر کدامشان زیربنایی برای شناخت بیشتر مردم از یکدیگر است از هم دور نباشیم و ان­شاء­الله نوروز زیربنایی برای تعاملات فرهنگی هر چه بیشتر مردمی‌باشد که آن را پاس می­دارند و باعث آرامش، رفاه، و آسایش بیشترشان شود.

امتیاز شما