آیین رونمایی از سرویسهای جدید منظومه رسانهای تلوبیون با حضور پیمان جبلی رئیس رسانه ملی، حجتالاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، غلامرضا نوری معاون فضای مجازی، احمد خورشیدی مدیرعامل «تلوبیون» و مدیران رسانه ملی 17 اسفند در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این آیین، رئیس رسانه ملی، تلویزیون را مهم ترین دستگاه تولیدکننده محتوای سالم دانست و گفت: تلویزیون سالها در مسیر همیشگی خود و در فضای سنتی، تولید محتوا کرده است و ضرورت داشت تا از فضای برودکست عبور کند و با ورود به فضای برودبند در رقابت با رسانههای دیگر موفق شود.
وی افزود: با شکلگیری تلوبیون و مسیر تحولی آن به عنوان رسانهای واقعی در فضای مجازی، نشانههای تحقق این آرزوی بزرگ دیده شده است و اکنون شاهد عبور تلویزیون از مرزهای برودکست و گسترش در فضای برودبند هستیم.
جبلی با مقایسه تلویزیون و تلوبیون گفت: رابطه میان تلویزیون و تلوبیون صرفا همکاری رسانهای نیست بلکه این دو، دو رسانه مکمل هستند و نسبت به یکدیگر، همافزایی دارند.
رئیس سازمان صداوسیما حضور در فضای مجازی را مغتنم شمرد و بیان کرد: باید قدر این فضا و نعمت را دانست. اکنون که حضور تلوبیون زمینه استفاده بهتر از محتوای سالم را فراهم کردهاست، ما نیز از همه کسانی که در تولید محتوای سالم تلاش میکنند حمایت میکنیم.
جبلی شناخت فضای مجازی و دنیای پر رقابت رسانهها را ضروری دانست و گفت: در سال های گذشته شاهد تلاشهای خوبی برای درک این فضا بودیم. بخشهای فنی که مسئول آماده کردن زیرساختهای ورود به این فضا بودند با ارائه خدمات زیرساختی ما را به این نقطه رساندند و اکنون این بستر و سکو قابل لمس و مشاهده است.
وی تصریح کرد: آنچه این زیرساخت ها را تکمیل میکند و به سرانجام می رساند، تولید محتواست. در سالهای گذشته شاهد فقر محتوا در این بستر بودیم. اگر از محتوا غافل شویم مخاطب به سرعت محتواهای دیگر را از سکوهای دیگر دریافت میکند و این برعهده ماست که محتوای سالم را در دسترس مخاطب قرار دهیم.
رئیس رسانه ملی با اشاره به دوره تحول در سازمان صداوسیما گفت: تلوبیون یکی از بسترهای مهم رسانه ملی در دوره تحول خواهد بود. ما در این دوره با برنامههای کوتاه مدت، نگاه زیست بوم محور را شاهد خواهیم بود و این نگاه را به رسمیت خواهیم شناخت.
وی با اشاره به شعار هویت محوری و عدالت گستری در رسانه ملی، دسترسی دهکهای پایین جامعه را به محتوا مهم دانست و بیان کرد: شعار ما عدالت رسانهای برای همه اقشار جامعه است و از این رو تلاش میکنیم با قیمت پایین، محتوای مورد نیاز مخاطب را سهل و آسان در دسترس قرار دهیم.
رئیس رسانه ملی مرجعیت خبری و اطلاعرسانی در فضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در دوره جدید باید به حداقل 5 میلیون کاربر و مخاطب در بخشهای خبری برسیم که رسانه ملی در تولید محتواهای آموزشی در دوره کرونا به این هدف نزدیک شد.
جبلی تصریح کرد: در دوره جدید، رسانه ملی را محدود به مرزهای ایران نمیدانیم و خود را رسانهای بینالمللی میشناسیم. مختصات جغرافیایی ما را محدود نخواهد کرد بلکه ما پیام انقلاب اسلامی را فراسوی مرزها به گوش دیگران خواهیم رساند.
وی در پایان افزود: تأثیرگذاری انقلاب اسلامی انکارناپذیر است و ما خود را رسانه امت محور میدانیم تا در زیست بوم بینالمللی با محوریت جبهه مقاومت حضور فعال داشته باشیم.
جهاد برای ایجاد محیطی سالم برای بهره مندی از محصولات فرهنگی
حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه دغدغه یک مادر ایرانی و دغدغه خانواده ایرانی این است که بچههایشان در محیطی سالم تنفس کنند گفت: به احترام جمع کاربلد و مجاهدی که از قبل روی آنها شناخت داشتم و به چشم، مجاهدتهایشان را دیدهام و خالصانه و بیادعا اما خوشذوق و کاربلد دویدهاند تا آنچه حق خانواده ایرانی است محقق کنند و یک محیط تنفس سالم برای بهرهمندی از محصولات فاخر و زلال فرهنگی بسازند، دست به سینه میگذارم و از آنها قدردانی میکنم. ما سنن الهی را اینگونه باور کردیم که اگر کسی مخلص و مجاهد به پای عهد و کار درستی که میفهمد بایستد، شجره طیبهای غرس کرده که برگ و بر میدهد.
محتوای سالم در اختیار خانوادهها
غلامرضا نوری معاون فضای مجازی نیز در این آیین با اشاره به تغییرات فضای مجازی در دو دهه اخیر گفت: امروزه مهم ترین دغدغه ما حکمرانی در فضای مجازی است و ما از دغدغه فرهنگ، اقتصاد و سیاست در رسانههای مجازی به دغدغه حکمرانی رسیدهایم چرا که صاحبان سکوها تصمیم گرفتهاند بر حاکمیت این فضا احاطه داشتهباشند. وی افزود: حاکمان در دنیای مجازی میخواهند مدیریت را به دست بگیرند و این نوع مدل حکمرانی اکنون تعیین کننده بسیاری از راهبردها و سیاستهای کلان شدهاست.
نوری با اشاره به ارائه محتوای مناسب گفت: ادبیات دنیا به این سمت رفتهاست که ما باید سامانه محتوای بومی خودمان را داشته باشیم و دادههای بومی اهمیتی فراتر از تصور برای حاکمان فضای مجازی دارد. از این رو ما نیز در رسانه ملی با ایجاد این فضا به سمت بومیکردن محتواهای مورد نیاز مخاطب رفتهایم. معاون فضای مجازی تأکید کرد: ما باید زیست بومی درست کنیم که محتوای سالم را در اختیار خانوادهها بگذارد. اکنون در این راه موفق بودهایم و میبینید که پرمصرفترین محتوا در تلوبیون محتوای کودک است که خانوادهها با اطمینان آن را مشاهده میکنند و ما نیز از این اتفاق به خود میبالیم.
پخش زنده 84 شبکه تلویزیونی
احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون نیز با بیان اینکه تلوبیون در حال حاضر میزبان ۵۷۷هزار قطعه ویدئوی حرفهای، برنامههای تلویزیونی و کلیپ است گفت: تلوبیون در سال ۱۴۰۰ همیشه در بین پنج سایت اول کاربران داخل کشور براساس رتبهبندی الکسا بودهاست. همیشه بین رتبههای ۲ تا ۴ در رقابت تنگاتنگ با دیجیکالا، ورزش سه و آپارات بودهاست. در سال ۱۴۰۰ که فقط چند روز تا پایان سال باقی ماندهاست، تلوبیون میزبان ۴۲ میلیون آیپی منحصر بهفرد در سایت بود. یعنی بیشتر از ۴۰میلیون نفر بارها امسال به سایت تلوبیون مراجعه کردند.
مدیرعامل تلوبیون با تأکید بر اینکه اپلیکیشن اندروید تلوبیون، در بین پنج اپلیکیشن پرنصب ایرانیها قرار دارد گفت: ما یکی از اولین اپلیکیشنهای ایرانی هستیم که در گوگلپلی به آمار نصب بالای ۱۰میلیون رسیدیم. در کافه بازار هم در بین اپلیکیشنهای ویدئویی با اختلاف در رتبه اول قرار داریم. وی افزود: تلوبیون بیشتر از یک میلیون کاربر همزمان را در فینال لیگ قهرمانان آسیا میزبانی کرد. همین چند ماه قبل (آذر ماه) هم، ۷۳۰هزار کاربر، همزمان پخش زنده شهرآورد شهر تهران، بازی استقلال و پرسپولیس را از تلوبیون دیدند. هر هفته هم حدود ۵۰۰هزار کاربر همزمان بازیهای این دو تیم را میبینند.
وی با تاکید بر اینکه تلوبیون یکی از بزرگترین مراکز شبکه توزیع محتوای کشور است گفت: کاربران ما امسال، رکورد بیش از دو میلیارد پلی، اقدام به تماشای ویدئو را در تلوبیون ثبت کردند و ۲۰میلیارد دقیقه تماشای محتوا در کل تلوبیون را داریم.
خورشیدی عنوان کرد: ما همیشه در کنار مردمیبودیم که به هر دلیلی، دسترسی به آنتن تلویزیون نداشتند. این وظیفه ذاتی صداوسیماست که به تمام مردم ایران خدمات ارائه بدهد و تلوبیون، بخش کوچکی از این وظیفه را عهدهدار بوده است. همچنین تلوبیون از روز اول رایگان بود. در حال حاضر هم رایگان است و همیشه رایگان خواهد بود. چون رسالت سازمان صداوسیما، معاونت فضای مجازی و ما در تلوبیون، ارائه خدمت به تمام اقشار جامعه بدون تبعیض است.
وی تلوبیون را اولین و قدیمیترین سرویس پخش زنده و آرشیو برنامههای تلویزیون دانست و بیان کرد: از سال ۹۰ تا الان، این بخش، بخش ثابت و پایه سایت و اپلیکیشن تلوبیون بوده است. با پخش زنده تعداد محدودی از شبکهها در سال ۹۰ شروع کردیم و امروز به ۸۴ شبکه یعنی سالانه ۷۰۰هزار ساعت استریم محتوا رسیدیم..
میزبان دهها شبکه خطی تلوبیونی
مدیرعامل تلوبیون درباره دیگر بخشها توضیحاتی ارائه داد و گفت: علاوه بر پخش زنده، آرشیو تلوبیون چند روش برای کسانی که از تماشای پخش زنده جا مانده اند، ارائه میکند. اول، تایمشیفت یا سفر در زمان که زمانش متغیر است از ۵ دقیقه تا ۱۲ ساعت. دوم، آرشیو محتوایی که دقیقا زیر پلیر پخش زنده هر شبکه قرار دارد. سوم، آرشیو ساعتی و جدول پخش که یکی شدن. کاربران از هر ساعت تا هر ساعتی را که دوست دارند را میتوانند تماشا کنند. در بعضی از شبکهها هم آرشیو بر پایه جدول پخش یا همان EPG با ظرفیت حداقل یک ماه برای تمام شبکهها هست. نکته مهم این که از حالا شبکههای استانی هم از خدمات آرشیو کامل تلوبیون بهرهمند میشوند. همه شبکهها، بدون محدودیت هستند. اتفاق دیگری که افتاده FullHD شدن تمام این چرخه از پخش زنده تا تمام آرشیوها است.
خورشیدی تاکید کرد: یکی از اتفاقات در آینده نزدیک این است که میزبان دهها شبکه خطی تلوبیونی خواهیم بود. از شبکه دولت، مجلس، قوهقضاییه تا شبکه شهرداری و پلیس که اولین شبکه حاکمیتی است، شبکه میراث آریا به شکل آزمایشی راه افتاده و دارد پخش میشود. همچنین تلوبیون تقریبا تنها مرجع تقطیع و کلیپسازی از برنامههای صداوسیماست که ماهانه چندهزار کلیپ از برنامهها را در بخش پیشنهاد تلوبیون بارگذاری میکند و تبدیل به یک جریان در توزیع برنامهها در شبکههای اجتماعی تبدیل شده است.
وی افزود: پایهایترین خدمت تعاملی ما، سرویس نظرسنجی است که برای چند برنامه تا الان انجام شده است. خدمت تعاملی دیگر ما، ثبت نام مردمی یا دریافت ویدئو از کاربران برای شرکت در مسابقه است. همچنین برگزاری پویشهای مردمیبا همکاری بخشهای مختلف سازمان مانند ایران من، مرد میدان و... از دیگر اقدامات است و جذابترین بخش تعاملی ما، برگزاری مسابقه همزمان با آنتن است. شش مسابقه که از اول سال برایشان این امکان فراهم شد تا مخاطبان هر جا هستند، بتوانند با گوشی تلفن همراهشان همزمان با شرکتکنندهها در مسابقه حضور پیدا کنند و جایزه بگیرند.
مدیر عامل تلوبیون با اشاره به رونمایی دو امکان تعاملی جدید تصریح کرد: اکنون دو امکان تعاملی جدید رونمایی میشود. اول سرویس UGC تمامعیار یا محتوای کاربر محور که مردم ویدئوهایشان را میفرستند در صفحه اختصاصی برنامه سپس ویدئوها نمایش داده میشود و میتوانند به آنها هم، رأی بدهند و بهترینها را انتخاب کنند. این سرویس، پیش از نوروز امسال با برنامه فرمول یک افتتاح میشود و یکی هم آپدیت مسابقه همزمان و بازی است.دوم، امکان بازی تعاملی در اپلیکیشن است که در حال طراحی یک بازی جذاب با همکاری برنامه مافیای شبکه سلامت هستیم تا مردم با اپ تلوبیون در خانه همزمان با پخش برنامه از تلویزیون، مافیا بازی کنند. امیدواریم بتوانیم در سال ۱۴۰۱ اولین سریال تعاملی ایران را هم در تلوبیون بسازیم.
تحلیل رفتار کاربران
وی ادامه داد: در VOD تلوبیون با نام پلاس، میکوشیم محتوای سالم برای خانوادهها فراهم کنیم؛ محتوایی که همه خانواده بتوانند در کنار هم تماشا کنند. یکی از بزرگترین دغدغه خانوادهها، محتوای نظارت شده و همگون با فرهنگ ما در حوزه کودک است. ما بخش کودک را به دو قسمت پویا (برای ۴ تا ۶ سال) و نهال (برای ۷ تا ۹ سال) تقسیم و در هر کدام هم محتوای مناسب هر رده سنی را جمعآوری کردیم. با افتخار میتوانیم بگوییم بزرگترین آرشیو محتوای کودک را داریم. نزدیک به ۷۰هزار محتوای نظارت شده و فرآوری شده که طی سالها از تلویزیون پخش شده به همراه کارتونهای روز دنیا. در آپدیت جدید تلوبیون در بخش کودک، امکان مدیریت مصرف محتوا توسط والدین روی محتوای قابل نمایش برای کودکان با رمزگذاری اکانت هم فراهم شده است. هر کاربر میتواند پروفایل ویژه کودک ایجاد و محتوای نمایش داده شده برای عزیزانشان را کنترل کند تا محتوای با رده بندی سنی خودشان را ببینند. یکی دیگر از دغدغه خانوادهها، محتوای سالم در حوزه VOD یا ویدئوی درخواستی است. ما با دقت بالا در حال تامین محتوای روز در تلوبیون پلاس هستیم که شامل فیلمهای سینمایی روز، مسابقه استعدادیابی و واقعنما، سریالهای طنز و درام، فیلمهای کوتاه و مستند و... است که از بین اینها، امیدواریم در نوروز بتوانیم چند مورد را به پخش برسانیم.
خورشیدی درباره دیگر محصولات جدید تلوبیون گفت: ستاپ باکس یا اندروید باکس تلوبیون هم محصول جدید تلوبیون است که بهزودی به شکل اختصاصی به شما ارائه میشود و اولین کاربرانش خواهید بود. این اندروید باکس به تلویزیونهای غیرهوشمند متصل میشود و میتوانید از نسخه اندروید تیوی تلوبیون با لانچر اختصاصی ما استفاده کنید. تیم تلوبیون سرویس اختصاصی آنالیز لحظهای مصرف محتوای کاربران در تلوبیون را طراحی کردند به نام «اینک» که الان به آینه تمام نمای اقبال مخاطبان به برنامههای خاص و شاخص به همراه تحلیل رفتار کاربران در تماشای شبکههای تلویزیونی تبدیل شده است. ما با راهبری مدیران و کارمندان، همه اعضای معاونت فضای مجازی که همراه و همکار ما در تلوبیون هستند، تصمیم داریم تا سرویسهای متنوع و اختصاصی تلوبیون رو سال آینده گسترش بدهیم. از همین قابلیتهای تعاملی جدید که صحبتشان مطرح شد تا اضافه کردن اندروید باکس، تا گسترش سرویسهای تخصصی در حوزههای آموزش، بازی، موسیقی، اطلاعرسانی و... «منظومه رسانهای تلوبیون» در سازمان صداوسیما طراحی شده تا زیستبوم محتوای سالم در فضای مجازی برای خانوادههای ایرانی باشد.