امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

برای پاسداشت زبان فارسی، کنار رادیو می‌ایستیم

مشاهده ۹۰
۱۴۰۲/۱۱/۱۶- ۱۰:۲۶

مدیر عامل بنیاد فارابی در گفت و گو با رادیو ایران از چشم‌انداز سینما، عدالت فرهنگی و تولیدات مشترک گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجید زین‌العابدین در ‌برنامه «باغ هنر» رادیو ایران که در روزهای برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر از کاخ جشنواره پخش می‌شود، به معرفی آثار بنیاد فارابی در جشنواره امسال پرداخت و گفت: با سیاست تسهیل‌گری در تولیدات سینمایی ایران و رونق این صنعت، سعی کردیم مشارکت حداکثری در جشنواره داشته باشیم. دوازده فیلم از بنیاد سینیمایی فارابی به جشنواره امسال راه پیدا کرد که یازده اثر، در بخش سودای سیمرغ هستند و یکی از آن‌ها که فیلم اولی است  ودر بخش نگاه نو حضور دارد.

 آیا بخش «نگاه نو» یک تبعیدگاه است؟

 مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به سوال شهاب شهرزاد درباره‌ی اعتراض الناز شاکردوست؛ بازیگر فیلم «بی‌بدن» به خاطر قرارگیری فیلمَش در نگاه نو و خروج از بخش رقابتی، گفت: حضور در  جشنواره‌ فیلم فجر یک فرصت است و طبیعتا کارگردان‌هایی که تولید اول را دارند و اولین باری است که تولید فیلم سینمایی حرفه‌ای را تجربه می‌کنند، در بخش نگاه نو قرار می‌گیرند. طبیعتا بازیگران و بقیه عوامل در فیلم، «اولی» محسوب نمی‌شوند و من اعتراض این هنرمند عزیز را به فال نیک می‌گیرم و اتفاقا خیلی خوشحال شدم از اعتراض ایشان به عنوان کسی که در سینما ایران خدمت می‌کند. چون به اعتقاد من اعتراض نشانه دغدغه‌مندی است و گواه  غیرت و اهمیت جامعه هنری ما برای این‌که دوست دارند به نحو عالی در جشنواره فجر حضور داشته باشند. ولی بیایید اصل این حضور را ببینیم نه رقابت برای دریافت جایزه و سیمرغ.

 زین‌العادین با توجه به شعار عدالت فرهنگی که در مدیریت جدید سازمان سینمایی و مجموعه‌ وزارت فرهنگ شکل گرفته، به حضور سینماگران جوان یعنی فیلم اولی‌ها و جذب هنرمندان از مناطق مختلف و شهرهای گونه‌گون ایران  اشاره کرد و افزود: در بنیاد فارابی، ما شورای فیلم اولی‌ها را داریم که در واقع مجوز کارگردان‌هایی که متقاضی فیلم اول هستند آن جا صادر می‌شود. ضمن این‌که در تولیدات امسال سعی شد از نسل‌های مختلف و شهرهای مختلف  فیلم داشته باشیم.

 وی به فیلم «میرو» که ساخته کارگردان سیستان و بلوچستانی است اشاره کرد و گفت: از اقلیم آذربایجان هم دو فیلم «آبی روشن» و «آپاراچی» را داریم. تلاش کردیم  عدالت فرهنگی را  از حیث تولید  و هم از حیث سرمایه فرهنگی رعایت کنیم.

 چشم انداز بنیاد فارابی در سال‌های آتی

 مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: چشم‌انداز بنیاد فارابی را در چند حوزه می‌توانیم ترسیم کنیم. یکی در حوزه بین‌المللی که در واقع تولید مشترک و موضوع پخش جهانی از موضوعاتی است که دغدغه ماست و امیدواریم بتوانیم با کشورهای همسایه و کشورهایی که در واقع اشتراکات فرهنگی بالایی داریم به تولید مشترک برسیم. مثل پاکستان که اکنون در صددیم تا فیلم «اقبال» را با آن‌ها جمع بندی کنیم.

همچنین در ترکمنستان تلاش می‌کنیم بتوانیم فیلم «مختومقلی» و در منظومه فرهنگی کشورهای همسایه بتوانیم فیلم‌های مشترک دیگری داشته باشیم. کما این‌که امسال فیلم «قلب رقه» را با بازیگران و عوامل مشترک در سوریه تولید کردیم و به سمت تولید مشترک در منطقه پیش رفتیم.

 زین‌العابدین تصریح کرد: گام بعدی، حضور در بازارهای جهانی است و این چشم انداز بلند ما در حوزه بین الملل است و در حوزه داخلی، همین موضوع عدالت فرهنگی و این‌که از مناطق مختلف بتوانیم با سبک زندگی مختلف ایرانی فیلم داشته باشیم، مواردی است که در چشم انداز میان مدت و بلندمدت بنیاد  سینمای فارابی طراحی شده است.

 بنیاد فارابی برای پاسداشت زبان فارسی آماده است

 مجید زین العابدین مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان گفت وگو با رادیو ایران با توجه به کارنامه‌ این رادیو  و ارزیابی آثار سینمایی توسط کارشناسان آن از منظر پاسداشت زبان فارسی گفت: زبان فارسی به عنوان زبان ملی، رسمی و زبان معیار ماست و صیانت و حراست از آن دغدغه جمعی است. این دغدغه در مرحله فیلمنامه‌نویسی می‌تواند مورد نظر نویسندگان قرار گیرد و بنیاد فارابی برای پاسداشت فارسی، در کنار رادیو ایستاده است.

وی با اشاره به فیلم سینمایی «پروین» مربوط به شاعر بزرگ معاصر بانو پروین اعتصامی‌گفت: این فیلم درباره زبان شیوای فارسی و شعر فارسی و نشان‌دهنده اهمیت و تلاش بنیاد فارابی برای پاسداشت زبان فارسی است.

 گفتنی است برنامه «باغ هنر» در زمان برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر از محل برگزاری این جشنواره به تهیه کنندگی عبدالله علایی و وحید بیات و با اجرای شهاب شهرزاد ساعت ۱۶:۰۰ تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

امتیاز شما