امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

همه چیز در مورد انتخابات الکترونیکی در «بحث روز»

مشاهده ۱۳۶
۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۱۲:۵۴

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر امیر شجاعان عضو و رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور در گفت و گو با برنامه «بحث روز» مطرح کرد: انتخابات در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

 وی با اعلام اینکه زیرساخت ها  برای برگزاری انتخابات الکترونیک فراهم شده است افزود: ما بحث انتخابات الکترونیک را فقط رای گیری الکترونیک نمی دانیم. کلیه فرایند انتخابات اگر به صورت الکترونیکی برگزار شود، انتخابات الکترونیکی خواهیم داشت که این پروسه شامل 25 فرایند است که  چهارده فرآیند، قبل از روز رای گیری  در صلاحیت پرونده‌های الکترونیکی انجام شده است. چهار فرایند در روز اخذ رای گیری  است و سه فرایند بعد از روز اخذ رای و چهار فرآیند پشتیبان هستند که در طول این زمان که ممکن است تا شش ماه هم به طول بیانجامد.

 شجاعان ادامه داد: بحث احراز هویت الکترونیک، عملیات دریافت صورت جلسه تجزیه و تجمیعی در سراسر کشور به صورت مکانیزه برگزار خواهیم کرد که در گذشته هم انجام شدخ است و تجربیاتش موجوداست.

 شجاعان افزود: اما در ارتباط با اخذ رای و شمار ش ارا که در واقع به حوزه‌هایی که برای این کار تعیین شدن که شامل حوزه‌های قم ابادان ملایر و رشت و خمام هست وقتی که مردم مراجعه می‌کنند بعد از احراز هویت به جای دریافت تعرفه کاغذی و نوشتن رای روی تحریق و داخل صندوق انداختن یک تعریف الکترونیکی که یه کارت الکترونیکی ست در اختیارشان قرار  می‌گیرد  و به یک دستگاه الکترونیکی مراجعه می‌کنند و با نشان دادن  اسامی داوطبین، منتخبین خود را انتخاب می‌کنند و بعد از انتخاب کلید اتمام رای گیر را  فشار می دهند و مجدد تایید میک نند پس از آن رایشان چاپ می‌شود و داخل صندوق رای قرار می‌گیرد.

 نکته قابل توجه این است که ما کاغذهای چاپی را شمارش نمی‌کنیم بلکه از طریق درگاه‌های افلاین اطلاعات ثبت شده را اخذ می‌کنیم و در واقع نتیجه اراء تجمیع می‌شود.

 گفتنی است  این برنامه «بحث روز» جمعه ساعت 16:30 به تهیه کنندگی فاطمه ربانی و‌ اجرای حمید عبیری از رادیو ایران پخش شد.

امتیاز شما