امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
در نشست تخصصی اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی رسانه تبیین شد:
در نشست تخصصی اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی رسانه تبیین شد:

غفلت‌زدایی؛ مهم‌ترین رسالت و کارکرد رسانه دینی

مشاهده ۲۱۳
۱۴۰۲/۱۰/۲۳- ۱۶:۳۹
تعداد بازدید:213

نشست تخصصی کاربرد نظام تربیتی استاد صفایی حائری در رسانه با حضور حجت‌الاسلام محمدتقی‌هادی‌زاده شیرازی در جمع مدیران، کارشناسان و پژوهشگران اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام جلالی، دبیر نشست، خلاصه‌ای از زندگی‌نامه استاد صفایی حائری ارائه کرد و گفت: ایشان تربیت را مهم‌ترین نیاز و زیربنایی‌ترین حرکت فرد و جامعه دانسته و نظام تربیتی را بر دیگر نظام‌های فکری، عرفانی، اخلاقی و حکومتی مقدم می‌دانست و معتقد بود نظام‌سازی‌ باید از نظام تربیتی آغاز شود؛ چراکه نظام تربیتی بر مبانی و مقاصد استوار است، که روش عمل، شکل عمل و دستور عمل را شکل می‌دهد.

حجت‌الاسلام هادی‌زاده به منظور تبیین نظام تربیتی مورد نظر استاد صفایی حائری ابتدا به بیان نقطه مشترک دین و رسانه پرداخت و گفت: دین با معرفت و شناخت، که یکی از ظرفیت‌های انسان است شروع می‌شود. رسانه هم با همین ظرفیت شناخت انسان سروکار دارد. مخاطب دین و رسانه انسان است و انسان هم با شناخت در ارتباط است؛ یعنی تا زمانی‌که انسان به‌واسطه مطالعه، رسانه، میراث فرهنگی و ... شناخت پیدا نکند، احساسش درگیر نمی‌شود و نمی‌تواند کاری انجام دهد. پس دین و رسانه هردو با شناخت انسان نقطه مشترکی دارند.

وی در تعریف کلی از دین بیان داشت که هیچ انسانی در هیچ گوشه تاریخ بی‌دین نیست. دین صرفاً به اصول و حیانی و ادیان آسمانی و ارزشی محدود نمی‌شود بلکه هر شناخت پایه‌ای و فراگیر نسبت به زندگی، محیط، دوره و مسیر که هیچ فردی از آن مستثنا نیست را شامل می‌شود، لذا هیچ رسانه‌ای فارغ از دین به معنای عام نبوده و متأثر از دینی است که در زندگی واقعی تولیدکننده پیام جاری است. حتی دینی که در ذهنیات تولیدکننده‌هالیوودی فعلیت دارد در تمام عرصه‌ها نقش‌آفرینی کرده و بر مخاطب از بالاترین تا جزیی‌ترین سطح تأثیر می‌گذارد.

هادی‌زاده تأکید داشت که ما باید بدانیم که چگونه دین پذیرفته‌شده را در نگاه مدیر، نویسنده، تولیدکننده و عوامل دیگر نفوذ دهیم تا آنها به واسطه تولیدات خود در زندگی، ذهن و حیات مخاطبان خود تأثیرگذار باشند. وی در خصوص ویژگی‌های دین حقیقی گفت: دینی قیم و مناسب است که پاسخگوی نیازهای برآمده از خلقت، ترکیب و ساخت انسان باشد که این دین برای همه تاریخ از اول تا آخر بشر اسلام بوده و هست.

این استاد حوزه در تشریح تفاوت‌های رسانه غرب و رسانه اسلامی‌گفت: رسانة بدون دین وجود ندارد، اما این محورهای ارزشی و بینشی دین است که در غرب و اسلام متفاوت است. محور تولید در رسانه غرب استخفاف مخاطب است؛ حق انتخاب را از مخاطب می‌گیرد و در ظلمت فرو می‌برد، در حالی که رسانه الهی باید متذکر و مُذکِر باشد و این امر تنها با شناخت‌ها و باورهایی که از فرادست می‌آیند امکان‌پذیر است؛ یعنی به‌واسطه احکام و دستوراتی که از طریق شریعت و کتاب (نظام‌های اندیشه) به انسان عرضه می‌شود، می‌توان بلندی و بزرگی راه اسلام را متذکر شد.

وی لازمه متذکِربودن (غفلت‌زدایی) رسانه الهی را مجهزبودن به زبان قوم؛ یعنی زبان امی عنوان کرد و گفت: به طور کلی لسان پیامبر نیز امی‌بود؛ یعنی آنچه آورد بریده‌ای از حاصل کل تاریخ علم بشر بود و بر اساس داشته‌ها و دارایی‌های فطری و نیز ترکیب و استعداد مردم صحبت می‌کرد.

حجت‌الاسلام هادی‌زاده در ادامه نشست به سؤالات حضار در جلسه پاسخ داد و به دلیل ضیق وقت تشریح کاربرد نظام تربیتی استاد صفایی حائری به جلسه دیگری موکول شد.

 

امتیاز شما