امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در رادیو دری معاونت برون مرزی؛
در رادیو دری معاونت برون مرزی؛

«به رنگ یلدا» میهمان خانه‌های مردم افغانستان شد

مشاهده ۱۶۱
۱۴۰۲/۱۰/۰۲- ۱۴:۱۵
تعداد بازدید:161

همزمان با فرا رسیدن طولانی‌ترین شب سال موسوم به شب چله (یلدا)، رادیو دری با برنامه زنده و شاد «به رنگ یلدا» ساعتی را میهمان خانه‌های مخاطبان و شنوندگان این رادیو بود.

 به گزارش روابط عمومی رسانه ملی؛ این برنامه که به تهیه کنندگی سیدقاسم موحد و گویندگی سیدحکیم بینش و ارغوان حیدری اجرا شد و در آن میزبانان و میهمانان درباره آداب و رسوم این آیین کهن گفت و گو کردند.

محمد کاظم کاظمی‌شاعر افغانستانی و پژوهشگر ادبیات فارسی، نار ناراف کارشناس رسانه و ادبیات فارسی از تاجیکستان و الهام امین شاعر و نویسنده ایرانی میهمانان این برنامه بودند.

محمد کاظم کاظمی در این برنامه یلدایی گفت: مرزهای تمدنی ما هر جایی است که زبان فارسی هست و فراتر از آن هر جایی است که آداب و رسوم مشترک ما وجود دارد که این منطقه جغرافیایی همان وطن تمدنی یا وطن فرهنگی ماست.

وی تصریح کرد: آداب و رسومی مانند یلدا یا نوروز در یک قرن اخیر و در افغانستان به خصوص در چهل سال اخیر رایج تر بوده است.

جایگاه شب یلدا در ادبیات فارسی و شعر تاجیکستان، آداب و رسوم شب یلدا در مناطق مختلف ایران و اشتراکات آن با افغانستان و تاجیکستان نیز از دیگر مواردی بود که در گفت و گو با سایر مهمانان این برنامه از آن سخن به میان آمد.

در این برنامه، همچنین محمد شریفی نوازنده ساز دنبوره، برای دقایقی شنوندگان رادیو دری را میهمان ساز و آواز زیبای افغانستانی کرد.

این برنامه همزمان با رادیو دری، به صورت مستقیم از صفحه مجازی این رادیو به نشانی  radiodarimashhad@ پخش شد.

علاقه مندان به برنامه‌های رادیو دری، می توانند بخش های مختلف این برنامه یلدایی را در صفحه مجازی این رادیو تماشا کنند.  

https://parstoday.ir/dari/news/culture-i234754-رادیو_دری_با_به_رنگ_یلدا_میهمان_خانه_های_مردم_افغانستان_شد

امتیاز شما