امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

صداوسیمای استان آذربایجان شرقی در سوگ سید و سالار شهیدان

مشاهده ۳۱۵
۱۴۰۲/۰۴/۲۸- ۱۴:۱۵

حوزه‌های مختلف صدا و سیمای استان آذرذبایجان شرقی همزمان با آغاز ماه محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام برنامه‌های متعددی در قالب ویژه برنامه‌های زنده، مستند، میزگرد، ترکیبی و .. برای مخاطبان خود تدارک دیده شده است .

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شبکه استانی سهند علاوه بر پرداخت به حادثه عظیم عاشورا و پیامدهای آن در دنیای اسلام در برنامه‌های روتین ، ویژه برنامه‌های " نی­نوا " به تهیه کنندگی عباس احمدزاده ؛ " حسین عزاسی " به تهیه کنندگی یونس مقدم ؛ " آبروی عالم " به تهیه کنندگی مهدی گوهریان ؛ " حسینیه " به تهیه کنندگی مرتضی مقدس ؛ " عشق قافله سی " به تهیه کنندگی بهزاد شاهدی ؛ " کندین عزا گونلری " به تهیه کنندگی علی ستارپور و پوشش زنده عزاداری مردم ولایتمدار تبریز در بازار سرپوشیده تبریز به تهیه کنندگی بیل افکن – رسولی را تقدیم عزاداران حسینی می نماید.   

همچنین پخش زنده مراسم شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه ماه محرم ؛ پخش عزاداری هیئت رزمندگان اسلام ؛ عزاداری در محلات تبریز ؛ عزاداری در بیت نمایندگی ولی فقیه در استان از دیگر برنامه‌های ویژه ماه محرم سیمای سهند است که از شب اول محرم الحرام به روی آنتن می رود.

علاوه براین در روزهای تاسوعا و عاشورا هم ویژه برنامه " مصباح " در دو بخش صبحگاهی و عصرگاهی به تهیه کنندگی کوروش رزمی – احد محمودنسب به صورت زنده به روی آنتن می رود . بحث های کارشناسی ، مداحی و عزاداری ، پوشش عزاداریهای مردم مومن و ولایتمدار تبریز و استان ، گزارش های مردمی ، پوشش نماز ظهر تاسوعا و عاشورا ، مراسم شام غریبان شهدای دشت کربلا و .. از آیتم های این ویژه برنامه‌ها شمرده می‌شود.

صدای استانی مرکز آذربایجان شرقی هم با ویژه برنامه " محرم کـروانی "  در 13 قسمت به تهیه کنندگی زین العابدین گوزلی در ایام شهادت سید و سالار شهیدان و هفتاد و دوتن از یاران وفادار ایشان مخاطبان خود را همراهی میکند.

علاوه براین ، " محفل حسینی " به تهیه کنندگی گوزلی ؛ مسابقه رادیویی " ایستگاه محرم " به تهیه کنندگی اکرم رضایی ؛ مستند " محرم در مراغه " به تهیه کنندگی حاجیه کوهدرق ؛ مستند " محرم در آذربایجان " به تهیه کنندگی اصغر پورامان بخش دیگری از تمهیدات رادیو آذربایجان شرقی برای ایام سوگواری آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام است.

گفتنی است این رادیو ویژه برنامه‌های روزهای تاسوعا و عاشورا را در دو بخش صبحگاهی و عصرگاهی به تهیه کنندگی حسینی کیا – لطفی – محمدی  هرکدام به مدت 180 دقیقه تقدیم مخاطبان عزادار خود می‌کند.  

در این برنامه‌ها آیتم های مختلفی چون دعوت از کارشناسان حوزه و اساتید دانشگاه ، مداحان و ذاکرین اهل بیت، پخش گزارش از عزاداریهای مردم در نقاط مختلف شهر ، برقراری ارتباط با کربلای معلی - شهرستانهای استان و مراکز استانی ، ارتباط با خبرنگاران مستقر در نقاط مختلف شهر و پخش تلفنها و پیامهای مردمی‌گنجانده شده است.

 رادیو برون مرزی این مرکز هم برای شنونده‌های آذری زبان خود در آن سوی مرزها ویژه برنامه­ " بیر ایچیم عشق " را در 12 قسمت به تهیه کنندگی محمدرضا رحیمی و گویندگی ابوالفضل علایی و به مدت 60 دقیقه تدارک دیده که قرار است روزهای تاسوعا و عاشورا هم به صورت زنده به روی آنتن برود.

علاوه براین ، پخش برنامه‌های مشکات – شناور – نمایش رادیویی غنیمت  – چراغ – پخش خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه تبریز در روز عاشورا از دیگر تمهیدات رادیو برون مرزی برای شنوندگان آذری زبان در جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز می‌باشد.

در این برنامه‌ها آیتم های مختلفی چون ارتباط با کربلای معلی ، نجف اشرف و مشهد مقدس ، روضه خوانی و مرثیه سرایی ، بحث های کارشناسی ، تبیین هدف قیام امام حسین علیه السلام، تاکید بر مسائلی همچون امر به معروف و نهی از منکر ، پخش فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ماه محرم و لزوم بیداری امت اسلامی ، پخش عزاداری مربوط به هر شهید عاشورا و بیان خلاصه ای از زندگی و نحوه شهادت ایشان، مقتل خوانی به زبان آذری گنجانده شده است که از اول تا سیزدهم ماه محرم تقدیم مخاطبان آذری زبان این رادیو در جمهوری آذربایجان و باکو می‌شود.

 گفتنی است معاونت اخبار هم با تهیه گزارشهایی از آمادگی دستجات حسینی و نصب پرچمهای عزا برای ایام شهادت امام حسین (ع) و آماده سازی شهر ؛ گزارش روز اول ماه محرم ؛ پوشش خبری نماز ظهر تاسوعا و عاشورا ؛ گزارش های خبری ویژه از عزاداری‌های روزهای تاسوعا و عاشورا؛ تهیه گزارش از مراسمات شبیه خوانی در استان ؛ پوشش خبری مراسم عزاداری بازار تبریز ؛ گزارش ویژه " روز عباس " ؛ پوشش خبری مراسم های عزاداری شهرستانها در روزهای تاسوعا و عاشورا؛ پوشش خبری عزاداری در بیت نمایندگی ولی فقیه در استان و همچنین در استانداری ؛ و تهیه و پخش گزارش از احسان و نذورات مردمی و طرح مواسات در این ایام در کنار مخاطبان عزادار خود خواهدبود.

 معاونت فضای مجازی این مرکز هم همپای دیگر بخشها در ایام حزن و اندوه شهادت آقا اباعبدالله و بهترین یارانشان با تولید ویدئوکلیپ – اینفوگرافی – عکس نوشت – موشن گرافی در خصوص حادثه عظیم کربلا و پیامهای عاشورایی -عکس و فیلم عزاداری و مداحی - اطلاع رسانی درمورد برنامه‌های عزاداری‌های حسینی - روز شمار محرم و .. مخاطبان خود را همراهی می‌کند.   

امتیاز شما