امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
از رادیو فرهنگ؛
از رادیو فرهنگ؛

روایت زندگی دانشمندی که ایران را به کمبریج ترجیح داد

مشاهده ۱۳۰
۱۴۰۲/۰۴/۲۴- ۰۸:۱۸
تعداد بازدید:130

برنامه «مستند فرهنگ» در آستانه سالروز بازدید رهبر انقلاب از پژوهشکده رویان مستندی از زندگی محمد حسین نصر اصفهانی، دکترای ژنتیک پخش می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «مستند فرهنگ» کاری از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که شنبه ۲۴ تیرماه روایتگر زندگی محمدحسین نصر اصفهانی است.

دکتر نصر اصفهانی متولد سال ۱۳۴۵ در شهر اصفهان است؛ او پس از طی تحصیلات ابتدایی خود، تحصیلات متوسطه را در کشور انگلستان به پایان رسانید. وی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه لندن در رشته زیست‌شناسی انسانی و آناتومی دریافت کرد و در ادامه مدرک .Ph.D خود را در سال ۱۹۹۱ (۱۳۷۰) در رشته جنین‌شناسی بالینی از دانشگاه کمبریج لندن دریافت کرد. سپس به‌ مدت یک سال به‌عنوان جنین‌شناس در مرکز Bourn and Hallam در کشور انگلستان حضور داشت (لازم به ذکر است که اولین نوزاد حاصل از IVF در این مرکز به دنیا آمد). وی پس از ورود به ایران در سال ۱۳۷۲، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شد. در همان سال با همکاری یک تیم پزشکی اقدام به تأسیس مرکز باروری و ناباروری اصفهان کرد و شروع به درمان بیماران نابارور به‌روش IVF و ICSI کرد. نصر اصفهانی در طول سال‌های ۱۳۷۲ تاکنون به‌ عنوان یکی از اعضای فعال پژوهشکده رویان بوده و در زمینه‌های گوناگون علمی‌به‌خصوص در زمینه جنین‌شناسی کارهای تحقیقاتی بسیاری را انجام داد. سپس در سال ۱۳۸۳ ایشان با همراهی و حمایت زنده‌یاد کاظمی آشتیانی پژوهشکده زیست‌فناوری اصفهان را راه‌اندازی و از آن زمان تاکنون به‌عنوان رئیس این پژوهشکده فعالیت کرد و با انجام بسیاری از طرح‌های موفق تحقیقاتی، باعث پیشرفت و ترقی علم در این مرز و بوم شد.

او تاکنون به‌عنوان استاد راهنما بیش از ۳۰ طرح پایان‌نامه دانشجویی در مقطع دکترا و بیش از ۶۵ طرح پایان‌نامه دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد و ۴ طرح دکترای حرفه‌ای را هدایت کرده است. نصر اصفهانی دارای بیش از ۱۵۶ مقاله در مجلات داخلی و ۱۲۹ مقاله در مجلات خارجی و بیش از ۷۰« خلاصه‌مقاله داخلی و همچنین بیش از ۶۷ خلاصه‌مقاله بین‌المللی است.

محمدحسین نصراصفهانی علاوه بر رشته تخصصی خود که جنین‌شناسی بالینی است، فعالیت‌های زیادی را در زمینه‌های شبیه‌سازی حیوانی، سلول‌های بنیادی، ژنتیک و... انجام داده است. وجود او به‌عنوان مسئول پروژه شبیه‌سازی گوسفند برای اولین بار در خاورمیانه فصلی نو را در علم و دانش این کشور رقم زده است. نصر اصفهانی بلافاصله بعد از پایان تحصیلات خود در لندن، راهی ایران شد و در شرایطی که بسیاری انتظار داشتند نصر پیشنهادهای وسوسه‌برانگیز کشورهای مختلف برای تدریس و کار را قبول کند، او ترجیح داد در کشور خود بماند و پایه‌گذاری فعالیت‌های بزرگی را صورت دهد. او پس از بازگشت به ایران، در شرایطی که به‌سختی و با امکانات اندک آن زمان، امکان فعالیت چندانی نداشت، رفته رفته در حوزه‌های مختلف پیش رفت و کنار آشتیانی، پایه‌گذار ایجاد پژوهشگاه و پژوهشکده رویان شد. پژوهشکده زیست‌فناوری رویان در حال حاضر با مدیریت نصر اصفهانی در زمینه تحقیق و توسعه علوم زیستی مشغول فعالیت است و اتفاقات بزرگی را در این حوزه رقم زده است.

رهبر معظم انقلاب، ۲۵ تیر سال ۱۳۸۶ و چند ماه پس از تولد رویانا، نخستین حیوان شبیه‌سازی‌شده خاورمیانه، از پژوهشگاه رویان بازدید کردند. ایشان در جمع مسئولان، دانشمندان و محققان پژوهشکده رویان و مراکز جهاد دانشگاهی سراسر کشور با اشاره به حرکت علمی مبارکی که در چند سال اخیر در کشور آغاز شده و میان اهل علم گسترش یافته است، خاطرنشان کردند: هدف از حضور در پژوهشکده رویان اقدامی نمادین به‌منظور تجلیل از حرکت علمی عظیم و گسترده جاری در کشور و قدردانی از همه محققان و دانشمندان، به‌ویژه محققان پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی است. در این بازدید مقام معظم رهبری پژوهشکده رویان را مرکزی موفق و نتیجه‌ای درخشان از ترکیب «علم، ایمان و تلاش» دانستند یاد و خاطره مرحوم سعید کاظمی‌آشتیانی را گرامی داشتند.

«مستند فرهنگ» را ساعت ۱۴:۳۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما