نشست تخصصی زیباییشناسی دکور در برنامههای خبری با سخنرانی عبدالعباس برغشی، مدرس دانشگاه و حضور جمعی از مدیران، پژوهشگران و برنامهسازان رسانه ملی در مرکز تحقیقات صداوسیما برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی رسانه ملی، عبدالعباس برغشی در ابتدای جلسه با اشاره به نقش دکور در برنامههای خبری و تاثیر آن در ارتباط مؤثر با مخاطب تأکید کرد: دکور برنامههای خبری باید به گونهای باشد که مخاطب با دیدن دکور به ماهیت و اندیشههای درونی برنامه پی ببرد، یعنی بتوان با عناصر بصری، یک ذهنیت ایجاد و ذهن مخاطب را مدیریت کرد.
این استاد دانشگاه، در تبیین گفتههای خود تصاویری از برنامههای خبری سیمای رسانه ملی را نمایش و به نقد و آسیبشناسی آنها پرداخت.
وی تصریح کرد: متاسفانه در برنامههای خبری به ارتباط پوشش گوینده با دکور کمتر توجه میشود و لباس های غالبا تیره در دکورهای تیره باعث محوشدن گوینده در کادر تصویر میشود و در خبرهای ورزشی نیز باید به این نکته توجه کنند که رنگهای گرم، با اینکه نشاندهنده هیجان و جنب و جوش است، اما باید در کنار آن از رنگهای خنثی، سرد و ترکیب با رنگ سفید برای ملایم کردن تصویر استفاده شود.
رعایت پرسپکتیو در تصویر نکته دیگری بود که برغشی به آن اشاره کرد و گفت: کارگردان باید بداند از چه لنزی در چه زاویهای و برای نمایش کدام بخش دکور در خبر استفاده کند.
برغشی خاطرنشان کرد: نکات رعایت اقلیت و اکثریت در دکور، زیباییشناسی رنگها، استفاده از خطوط منحنی، رعایت پرسپکتیو، رعایت و بکارگیری معماری اسلامی- ایرانی در طراحی دکور، رنگشناسی و استفاده متناسب از رنگهای اصلی قرمز، آبی و زرد در کنار رنگهای تیره و سفید، کمک بسیار مهمی در جذب مخاطب به برنامههای خبری، سیاسی و اقناع بیننده دارد.
این استاد دانشگاه پیشنهادهایی برای طراحی دکورهای برنامههای خبری ارائه کرد که ایجاد شورای پژوهشی دکور، آموزش معماری ایرانی-اسلامیبه دکوراتورها برای نیل به طراحی دکورهای هویتی، رعایت زبان جهانی در طراحی دکورها و رعایت سیستم رنگی بر مبنای بستر فرهنگ ایرانی-اسلامی در طراحی دکورها از مهمترین آنهاست.
در پایان این نشست پژوهشگران و حاضران در جلسه با طرح دیدگاههای خود به پرسش و پاسخ و تبادل نظر با سخنران جلسه پرداختند.