امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاون مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت در جمع شورای فرهنگی رسانه ملی تبیین کرد
معاون مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت در جمع شورای فرهنگی رسانه ملی تبیین کرد

کاربرد هوش مصنوعی در برنامه‌سازی‌های تلویزیونی

مشاهده ۳۲۰
۱۴۰۳/۰۲/۱۷- ۱۸:۴۸
تعداد بازدید:320

معاون مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با بیان اینکه هوش مصنوعی در صنعت رسانه و روند تولید محتوا تحولات بزرگی را در سال‌های اخیر ایجاد کرده است، گفت: با انتخاب مدل بزرگ زبان، هوش مصنوعی در سازمان صداوسیما موجب افزایش بهره‌وری در حیطه‌های مختلفی ازجمله تولید محتوا، ارتباط با مخاطب و درک مخاطب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمدمهدی کلانتر هرمزی که روز دوشنبه 17 اردیبهشت1403 در جمع مدیران و برنامه‌سازان سازمان صداوسیما در نشست اندیشه‌ورزی شورای فرهنگی رسانه ملی حضور یافته بود، با ارائه تعریفی از هوش مصنوعی اظهار کرد: هوش مصنوعی به معنای کسب و به‌کارگیری مهارت‌های مختلف برای حل مسائل و مبتنی برسیستم‌هایی است که با تحلیل محیط‌های رفتاری هوشمند چشم‌انداز آینده را تغییر خواهند داد.

             

وی افزود: این توانایی می‌تواند منجر به شناسایی الگوها، یادگیری تجربیات مشابه، نتیجه‌گیری از مسائل، پیش‌بینی و یا انجام نوعی خاص از اقدامات باشد.

معاون فناوری ارتباطات و اطلاعات مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با اشاره به تحول عظیمی‌که هوش مصنوعی در تمامی صنایع موجود از جمله صنعت رسانه و هنر ایجاد کرده، افزود: یک بخش این تحول به تولید محتوا مربوط می‌شود و توانایی شبیه‌سازی فرایندهای هوش انسانی را دارد، منتهی از قدرت تشخیص بیشتری نسبت به انسان برخوردار است و سرعت بیشتری در انجام بهینه امور دارد.

کلانتر هرمزی در خصوص دامنه به‌کارگیری هوش مصنوعی در رسانه‌ها بیان کرد: هوش مصنوعی از طریق جمع‌آوری داده‌ها، مشخص کردن موضوع، انتخاب در دسته‌بندی و گروه‌بندی ساختاری قادر است ده‌ها منبع مانند شبکه‌های اجتماعی و نظرات را ردیابی کرده یا اخبار خودی را با کلمات کلیدی شناسایی کند.

وی با اشاره به تولید محتوای متنی توسط هوش مصنوعی اظهار کرد: این فناوری می‌تواند در نگارش خبر و مقاله، نگارش داستان و فیلمنامه، تولید شعر، تبدیل صدا به متن و ترجمه همزمان و تولید زیرنویس در رسانه مؤثر باشد که مطمئنا این امکان برای بسیاری از تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌سازان مهم و ضروری است.

معاون فناوری ارتباطات و اطلاعات مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در رسانه و در برنامه‌سازی گفت: این صنعت فضاهای متفاوتی دارد و قابلیت اجرای فناوری‌های مختلفی در آن وجود دارد. از تشخیص اخبار و اطلاعات جعلی گرفته تا توزیع محتوای هوشمند و خودکار که به‌طور مثال در صورت تولید یک خبر، با این ابزار می‌توان آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف قرار داد و از تبلیغات هدفمند، ویرایش ویدئو و صوت به‌صورت خلاق تا تشخیص محتواهای مرتبط برای جذب مخاطب استفاده و بااتکا به این ابزار فضای برنامه‌سازی را متحول کرد.

وی با اشاره به مسیرهای متفاوت استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌سازی رسانه ملی گفت: تعداد وسیعی از نرم‌افزارهای مرتبط با صوت و تصویر می‌توانند به کمک برنامه‌سازان بیایند و سازمان صداوسیما در استفاده از آنها پیشگام باشد.

کلانتر هرمزی ضمن تأکید بر لزوم آموزش بخش‌های مختلف و مهارت استفاده از این فناوری، آن را از ملزومات برنامه‌سازی در عصر حاضر دانست و افزود: در رسانه ملی حجم وسیعی از تولیدات، تصویری است و می‌توان از این ابزار برای ارائه محتوا استفاده کرد. رسانه ملی می‌تواند با اتکا بر یکی از مدل‌های زبانی از تکنیک‌های برنامه‌سازی و مجموعه داده‌های بسیار بزرگ، برای درک، خلاصه، تولید و پیش‌بینی محتوای جدید استفاده کند.

شورای فرهنگی رسانه ملی که تاکنون بالغ بر 110 نشست اندیشه‌ورزی را با دعوت از چهره‌های دانشگاهی، حوزوی و صاحب‌منصبان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از سرگذرانده است با هدف هم‌افزایی و تبیین راهبردهای فرهنگی رسانه ملی در دوره تحول دوشنبه‌های هرهفته با حضور مدیران و برنامه‌سازان سازمان صداوسیما تشکیل جلسه می‌دهد. از جمله مهمانان ویژه دعوت شده به این سلسله نشست‌ها از ابتدای سال جاری می‌توان به پروفسور حمید مولانا، استاد بین‌الملل علوم ارتباطات؛ ابوالفضل اقبالی، رئیس اندیشکده زن و جامعه؛ سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌الملل و احمد محمدزاده، کارشناس سیاسی اشاره کرد.

امتیاز شما