فوادیان از گزارشگران فعال رادیو در گفتوگویی از مزیتهای برگزاری جشنواره رادیو سخن گفت.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، فوادیان درخصوص نقش رادیو در میان رسانههای نوین و افزایش مخاطبان این رسانه گفت: در زمانهای گذشته وقتی افراد از خواب بیدار میشدند، در اولین اقدام گیرنده رادیو را روشن کرده و به برنامههای آن گوش می دادند. اما امروزه عمده مخاطبان رادیو در حرکت هستند و باید از این ظرفیت بیشترین استفاده را داشته باشیم. در حقیقت این بدان معناست که سبکهای تولید برنامه نیز باید به نحوی باشد که ماهیت تحرکپذیری مخاطبان به نحوه فزایندهای مدنظر قرار بگیرد تا همخوانی بیشتری با موقعیت مخاطب ایجاد شود، مثلا اگر مخاطبی پانزده دقیقه سوار بر اتوبوس در حال گوش کردن به برنامههای رادیو است، برنامه به گونهای باشد که وقتی مخاطب پیاده شد، بیشترین بهره برداری را از محتوی آن داشته باشد. به عبارتی حرکت برنامهسازی باید در راستای تولید برنامههای کوتاه قرار بگیرد و باید به این حقیقت برسیم که برای مخاطب در حرکت چگونه برنامه ای تهیه کنیم .از سویی نیز باید توجه کرد که اگر در این مسیر گامهای موثر برداشته نشود، نتایج دلخواه آن طور که مدنظر است محقق نمیشود. رادیو اساسا رسانه ای گرم و سهلالوصول است و میتوان از این مزیت دیگر هم برای ارتقای برنامهها و افزایش مخاطبان استفاده کرد.
او با اشاره به نقش گزارشگران در تولید برنامههای رادیویی افزود: صدای بسیار خوب مانند موسیقی زیباست.به نحوی که اگر کسی صدای زیبایی را از رادیو بشنود، ناخودآگاه صدای گیرنده خود را افزایش میدهد و عمیقا به آن صدا گوش می دهد. در این میان گزارشگر نقش بسیار مهمتری نیز میتواند داشته باشد. زیرا مثلا اگر او قصد تهیه گزارش توصیفی از اتفاق و یا رویدادی را دارد، باید حادثه را به نحوی ترسیم کند که شنونده به خاطر گزارش بسیار خوب گزارشگر، خود را واقعا در موقعیت حادثه احساس کند. مسلما برای به وجود آوردن این پدیده باید صدا و بیان گزارشگر آنقدر خوب،گیرا و رسا باشد که قدرت تصویرسازی مخاطب، این امکان را در ذهن او ایجاد کند. نقش گزارشگران رادیو به گونهای است که آنها باید فن بداههگویی، قدرت توصیف بالا و درست صحبت کردن را بلد باشند. این تواناییها آنچنان است که به صورت بالقوه گزارشگران؛ مجریان توانمندی هم می توانند باشند. همچنین صرف نظر از اهمیت گزارشگران، باید به بخش نویسندگی در رادیو نیز توجه ویژه کرد و با حمایت شایسته از این بخش مهم میتوان به نتایج بسیار خوب و افزایش غنای برنامهها امیدوار بود.
این پیشکسوت رادیو درخصوص همگرایی و انجسام رادیو در ادوار مختلف مدیریتی گفت: تنها چیزی که رادیو را همیشه پیوسته نگه میدارد، عشق و علاقه به این رسانه است. من به خاطر دارم که در همان اوایل شروع کار و فعالیت در رادیو، کشور با مقوله جنگ، موشک باران، انفجار در نقاط مختلف و موارد دیگر روبرو بود. به همین خاطر ما در آن زمان بیشترین وقت خود را در رادیو سپری میکردیم و این رسانه به تعبیری خانواده دوم ما بود. یادم میآید که در شرایط خاص آن زمان ، میزان دریافتی و حقوق برایمان مهم نبود و حتی یکبار هم به بخش مالی برای بررسی میزان حقوق مراجعه نکردم. چون ما عاشق کار و اطلاع رسانی از طریق رادیو بودیم و اگر این عشق کم رنگ بشود، شاید اتفاقات بدی برای این رسانه بیفتد. البته در شرایط فعلی که دکتر شاه آبادی، معاون صدا است، می توان به خوبی حس کرد که وی ظرفیت بالایی برای افزایش انسجام در رادیو را دارد.هر چند که در گذشته فراز و فرودهای بسیاری در حوزه مدیریتی رادیو شاهد بودهایم، اما دکتر شاه آبادی مانند دکتر خجسته، معاون اسبق صدا تمایل دارند اتفاقات بسیار خوبی در رادیو روی دهد.حضور ایشان بسیار پرقوت خواهد بود و امیداورم که از با تجربهها بیشتر استفاده کند.چون اعتقاد دارم در رسانه رادیو و مقوله ورزش عنوان بازنشستگی خنده دار و کاملا بی معناست و حتما باید بازنگریها لازم در این زمینه صورت گیرد.
فوادیان ضمن بیان خاطراتش در رادیو گفت: زمانی که تیم ملی فوتبال کشورمان برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به جام جهانی صعود کرد، یکی از بهترین خاطرهها را برایم رقم زد. وقتی که تیم ملی صعود کرد، میکروفن را بین مردم بردم و آنها با اقبال بسیار زیاد و مشتاقانه شادی خود را فریاد میزدند. اما بهترین خاطره من در سال 72 اتفاق افتاد. در آن سالها حدود پنجاه روز به مکه مشرف شده بودم و بعد از بازگشت، برای تهیه گزارش به پارک لاله که یکی از مکانهای همیشگی تهیه گزارش بود، رفتم. آنجا همیشه عده ای در حال ورزش بودند و در اقدامی خودجوش یک ظرف کریستال بسیار زیبا را به عنوان هدیه به بنده دادند. خاطره آن روز بهترین اتفاق کاری ام بود که هیچوقت فراموش نمیکنم.
او با اشاره به برگزای ادوار مختلف جشنواره بین المللی رادیو تصریح کرد: اگر دقت کرده باشید تیم ملی قدرتمند محصول یک لیگ تواناست و تا زمانی که لیگ حرفهای وجود نداشته باشد، نمی توان انتظار داشت که نتایج مناسبی در صحنه بینالمللی به دست آید. به تعبیری اصلیترین و مهمترین خروجی که از جشنواره بین المللی رادیو میتوان گرفت، آنتن قدرتمند و پرمحتوای رادیو باید باشد.اگر جشنواره بتواند تاثیر مهم و مثبتی بر روی آنتن داشته باشد، یقینا مجموع اقدامات مفید واقع شده است. لذا برای رسیدن به سطح موردنظر باید رقابتها را بین برنامهسازان در برنامههای رادیویی افزایش دهیم. مثلا اگر دو تیم برنامهساز که در حال تولید برنامه صبحگاهی هستند، باید حس رقابت سازنده بین آنها ایجاد شود تا با توان رقابت و رفاقت بالا بتوانند خروجی مناسب را به دست آورند.
این پیشکسوت رادیو با اشاره به افزایش غنای جشنواره بین المللی رادیو و همچنین حضور برنامهسازان خارجی گفت: به لحاظ محتوا و تکنیکهای برنامهسازی و آشنا کردن تهیه کنندگان با سبکها و موسیقیهای متداول و همچنین توجه بیشتر به متنهای قوی می توان تاثیر مفیدی بر سطح و ارتقا جشنواره بینالمللی رادیو ایجاد کرد. به عقیده بنده برنامهسازان داخلی به مراتب عملکرد بهتر و شایستهتری نسبت به برنامهسازان خارجی، که در ادوار مختلف به جشنواره بینالمللی رادیو دعوت شدهاند، از خود نشان دادهاند. هر چند که تفاوتهایی در انتخاب موسیقی و متن وجود دارد، اما در برنامهسازی رادیویی حرف اول را در آسیا میزنیم.
علی اصغر فوادیان در سال 1363 وارد رادیو شد و بعد از انجام مقدمات لازم توانست همکاری خود را به عنوان گزارشگر با این رسانه آغاز کند. او در کارنامه کاری خود تجربیات متعدد دیگری در زمینه تولید برنامههای رادیویی و مدیریت بخش های مختلف این رسانه را نیز دارد.