امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
وقتی انتقام ایرانی اعجاب جهانی در پی آورد
وقتی انتقام ایرانی اعجاب جهانی در پی آورد

بازنمایی پرصلابت رسانه ملی از یک «وعده صادق»

مشاهده ۱۶۳
۱۴۰۳/۰۲/۰۲- ۰۸:۴۶
تعداد بازدید:163

سیزدهم فروردین در پی حمله نظامی رژیم صهوینیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق و به شهادت رسیدن جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی‌کشورمان، داغ دیگری بر جان‌هایمان نشست؛ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به منظور اِعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم صهیونیستی به‌ویژه حمله نظامی ۱۳ فروردین، عملیاتی باعنوان «وعده صادق» را طراحی و مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه پایگاه‌های نظامی این رژیم را در بامداد 26 فروردین به انجام رساند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، انتشار این خبر، موجب شادی هم‌وطنانمان در گوشه گوشه کشور که ماه‌هاست دلشان از فجایع رژیم صهیونیستی علیه مردم بی پناه غزه به درد آمده بود، شد و بسیاری به صورت خودجوش به منظور نشان دادن حمایت خود از این عملیات به خیابان‌ها آمدند و بسیاری تا صبح بیدار ماندند. البته دامنه این غرور و شعف به دیگر کشورها هم رسید و بسیاری در صفحات شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که آن شب و بعد از حدود شش ماه، کودکان غزه شب آرامی داشتند، هیچ موشکی بر سرشان فرود نیامد و پرواز موشک‌های سپاه تا صبح لرزه بر اندام صهیونیست‌ها انداخت.

رسانه ملی از همان دقایق نخست عملیات، پخش عادی برنامه‌های خود را متوقف‌کرد و پوشش زنده و لحظه‌ای این عملیات را در تمام شب و تا ساعاتی پس از عملیات ادامه داد و در روز بعد نیز در قالب برنامه‌های تخصصی به تبیین و روشنگری پیرامون این عملیات پرداخت.

درکنار ویژه‌برنامه‌هایی که به صورت زنده مشغول پوشش این عملیات بودند و اخبار و تصاویر حملات پهپادی ایران را لحظه‌به‌لحظه تا رسیدن به هدفشان در رژیم غاصب، دریافت و مخابره می‌کردند، هم‌زمان تجمعات مردمی در حمایت از این عملیات را در گوشه گوشه کشور نیز نمایش دادند، کارشناسان مختلف را به روی آنتن آوردند و ابعاد مختلف عملیات را تشریح کردند.

اقتدار و عزت ایرانی در قاب شبکه‌های مختلف تلویزیون با برنامه‌های مختلفی چون«ایران عزیز» از شبکه اول سیما، «سیاست خارجی» از شبکه دو سیما، «به افق فلسطین» از شبکه افق و«نوسان» از شبکه دو به تصویر کشیده شد. شبکه‌های تهران، جام‌جم، نسیم و شبکه چهار سیما نیز به طور ویژه به بررسی زوایای مختلف این عملیات پیروزمندانه و مقتدرانه پرداختند.

شبکه خبر هم ضمن زیرنویس اخبار مرتبط با این عملیات که در تمام شبکه‌های تلویزیونی نیز پخش می‌شد به پوشش گسترده این عملیات پرداخت، گفت‌وگوهایی با متخصصان و کارشناسان امر انجام داد و تلاش کرد اطلاع‌رسانی صحیح، مناسب و به‌موقعی داشته‌باشد و روایت اول را به دست بگیرد.

همچنین شبکه‌های برون‌مرزی به فراخور مأموریت ذاتی‌شان، به انعکاس اخبار حمله پهپادی ایران به مواضع رژیم صهیونیستی پرداختند و آن را به جهانیان مخابره کردند. نظر چند تن از کارشناسان مسائل سیاسی، متخصصان امور بین‌الملل را درباره این اقدام بزرگ و بی‌سابقه و کنش رسانه‌ای سازمان صداوسیما پیرامون آن جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

 مصطفی خوش‌چشم

پیوست رسانه‌ای مناسب «وعده صادق» و پوشش به لحظه رسانه ملی

 مصطفی خوش‌چشم‌، کارشناس سیاسی و امور بین‌الملل با بیان اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در یک عملیات رسانه‌ای بسیار خوب و لحظه به لحظه، حمله پهپادی و موشکی گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌به سمت سرزمین‌های اشغالی را بسیار مطلوب و پسندیده پوشش داد و به سراسر چهان مخابره کرد.

وی افزود: اقدام خوبی که این بار از سوی مقامات نظامی ما انجام شد اینگونه بود که ما از آغاز عملیات موضوع را رسانه‌ای کردیم و با هماهنگی رسانه ملی، پوشش رسانه‌ای این عملیات گسترده به طور لحظه به لحظه در دستور کار شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سازمان صداوسیما قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این امر با پیوست رسانه‌ای بسیار خوبی همراه و دنیا از چگونگی این عملیات بزرگ‌ باخبر شد، درباره اظهارنظرهای برخی افراد که در داخل با دشمنان نظام و رسانه‌های معاند و ضدانقلاب همراهی و مدام‌ از جمهوری اسلامی ایران انتقاد می‌کنند، گفت: همین افراد بودند که تا چندی پیش در خصوص انتقام از رژیم صهیونیستی که کنسولگری ایران را مورد حمله قرار داد عنوان می‌کردند که چرا جمهوری اسلامی سکوت کرده و انتقام نمی‌گیرد و می‌ترسد و امروز که اقتدار جمهوری اسلامی ایران را دیده‌اند بازهم انتقاد می‌کنند و برای رژیم صهیونیستی اشک تمساح می‌ریزند. به نظرم این افراد یاوه‌گویانی بیش نیستند.

خوش‌چشم این عملیات موفقیت‌آمیز علیه رژیم صهیونیستی را  دارای دستاوردهای بسیار خوبی برای کشور دانست و افزود: حالا دنیا به این باور رسیده‌است که جمهوری اسلامی ایران توان ساخت موشک و پهپاد را به صورت انبوه و پیشرفته دارد و از طرف دیگر جمهوری اسلامی ثابت کرد که دوران بزن در رو به پایان رسیده و در مقابل کوچک‌ترین گستاخی دشمنان، آن‌ها را به‌سختی تنبیه خواهدکرد و امروز به لطف الهی، ایران در ساخت سلاح به هیچ کس وابسته نیست و در داخل کشور سلاح‌های پیشرفته تولید می‌کند و ما به طور کامل قادریم از خود دفاع کنیم.

 داریوش سجادی

انعکاس لحظه به لحظه اخبار حمله از شبکه‌های ایران

 داریوش سجادی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در آمریکا گفت: باتوجه به حمله موفقیت‌آمیز پهپادی و موشکی سپاه پاسداران به اهداف نظامی و حیاتی رژیم صهیونیستی که از بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین صورت‌گرفت رسانه‌های آمریکایی و وابسته به استکبار جهانی ابتدا این حرکت عظیم ایران را کتمان می‌کردند، اما بالاخره مجبور شدند که حقیقت را برای مخاطبان خود رسانه‌ای کنند و به پخش تصاویری از موفقیت‌ها و اهدافی که در سرزمین‌های اشغالی توسط سپاه مورد هدف قرار گرفته، بپردازند و به این موفقیت اعتراف کنند.

وی در ارتباط زنده تلفنی با ویژه برنامه «وعده صادق» شبکه یک سیما از ایالت آریزونای آمریکا، گفت: این اتفاق بزرگ علاوه بر شادی و خوشحالی مردم ایران و فلسطین، مردم آزادی‌خواه جهان را هم‌ خوشحال کرد، چراکه رژیم صهیونیستی طی شش ماه گذشته با به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم فلسطین و غزه جنایات زیادی کرد و این حمله موشکی و پهپادی شب گذشته جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران باعث‌ افتخار مردم آزادی‌خواه جهان و در واقع سرمایه‌ای برای اعتبار معنوی ایران شد.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی با قدردانی از شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی که همراه با این عملیات بزرگ لحظه به لحظه آن را برای دنیا منعکس کردند، گفت: من در غرب ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنم و نزدیکی‌های ظهر خبر این عملیات بزرگ سپاه را دریافت کردم. تمام شبکه‌های خبری آمریکا این خبر را پوشش دادند، اما با شیطنت و لطائف‌الحیل سعی کردند که این حمله را تحریف کنند و بی ارزش جلوه دهند و می‌گفتند که هیچ اتفاقی نیفتاده و همه موشک‌ها و پهپادها منهدم شده‌اند و جالب اینجا بود که ایران یک تنه با چند کشور جنگید؛ یعنی در واقع جمهوری اسلامی ایران در این عملیات با رژیم صهیونیستی، فرانسه، آمریکا، انگستان و اردن که کمک‌های راداری به صهیونیست‌ها می‌کنند، مقابله کرد.

سجادی اضافه کرد: با این حال آنان تلاش کردند موفقیت‌های ایران را کم‌رنگ جلوه دهند و واقعیت‌ها را نمی‌گفتند، اما بالاخره مجبور شدند از صبح روز یکشنبه با توجه به انعکاس اخبار از شبکه‌های تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های فضای مجازی، واقعیت‌ها را انعکاس دهند.

 صادق کوشکی

رژیم صهیونیستی جرئت و توان پاسخگویی ندارد

 صادق کوشکی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد، ساعاتی پس از عملیات پیروزمندانه «وعده صادق» در شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که کار ما برای تنبیه متجاوز به پایان رسیده‌است مگر اینکه این رژیم جعلی بخواهد جنگ‌ را شروع کند، گفت: در واقع این بیانیه یک پیام‌ دیپلماتیک بود که پیام خود را به مجمع بین‌المللی، مخصوصاً آمریکایی‌ها رسانده است که دست به کار اشتباه و خطا نزنند.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از پایگاه‌ها و مناطق نظامی و تأسیساتی حیاتی رژیم اشغالگر قدس مورد حمله قرار گرفته‌است و از آنجاکه که هیچ اراده و توانی هم برای این رژیم کودک‌کش جهت پاسخگویی نمانده، لذا جرئت نمی‌کند بار دیگر خود را به خطر بیندازد و در مقام پاسخگویی بربیاید، چراکه باید تا مدت‌ها ارتش پراکنده خود را ساماندهی کند.

کوشکی همچنین گفت: اوضاع در سرزمین‌های اشغالی پس از عملیات«وعده صادق» از سوی ایران برعلیه رژیم صهیونیستی به قدری آشفته شده‌است که برخی از مقامات این رژیم، نتانیاهو را مقصر این اوضاع می‌دانند و با انتقاد از وی در خصوص حمله به سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه او را مقصر اصلی اوضاع فعلی موشک باران اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.

این استاد علوم سیاسی افزود: هدف این عملیات بازدارندگی بود که با موفقیت اجرا شد به طوری که از این پس هیچ کسی به خودش اجازه چپ نگاه کردن به ایران را نمی‌دهد و لذا هرگونه تجاوز به خاک کشور و مردم شریف ایران با مجازات سخت ایران اسلامی روبه‌رو خواهدشد.

 خالد قدومی

سیلی محکم و افزایش روحیه فلسطینی‌ها

 خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت حماس در تهران ضمن تبریک عملیات بزرگ«وعده صادق» که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرزمین‌های اشغالی اجراشد، گفت: این عملیات حق ایران بود، زیرا بعد از اینکه سازمان‌های بین‌المللی چون سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در دمشق و شهادت مستشاران نظامی سکوت کردند و به جای محکوم کردن آن جنایت، برخلاف همه قوانین جهانی، از رژیم جنایتکار صهیونیستی حمایت کردند، این حق برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ ماند که رژیم اشغالگر قدس را تنبیه کند و این عملیات در واقع سیلی محکمی‌بود که به صهیونیست‌ها زده شد.

مسئول دفتر حماس در تهران همچنین با بیان اینکه عملیات بزرگ«وعده صادق» بازتاب بسیار خوب و مثبتی در میان مردم فلسطین و غزه داشته و موجب خوشحالی آن‌ها شده‌است، گفت: اجرای این عملیات پیروزمندانه علیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی باعث افزایش روحیه در بین رزمندگان نیروهای مقاومت و مردم مظلوم فلسطین شده‌است.

وی همچنین با اشاره به اینکه تعرض و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه که به منزله خاک ایران اسلامی محسوب می‌شود باید از سوی کل جهان محکوم می‌شد، افزود: متاسفانه در این مورد آن اراده و همبستگی جهانی وجود نداشت و لذا می‌طلبید که ایران رژیم خونخوار صهیونیستی را تنبیه کند و این عملیات پیروزمندانه یقیناً جوابی قاطع و محکم به حرکت گستاخانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی است.

 فؤاد ایزدی

 اعتراف رسانه‌های غربی پس از سکوت چندساعته

 فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل سیاسی و آمریکا با اشاره به موضع‌گیری‌ رسانه‌های غربی به‌خصوص رسانه‌های وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از اجرای عملیات پیروزمندانه«وعده صادق» و سکوت اولیه آن‌ها درباره این عملیات گفت: در خصوص حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران و در فاصله ۱۲ روزه تا این عملیات بزرگ، آزمایش خوبی برای رسانه‌های آمریکایی و اروپایی و رژیم صهیونیستی بود، چراکه آن‌ها در این فاصله در وحشت و اظطراب به سر می‌بردند و هرلحظه در انتظار اقدام تلافی‌جویانه ایران بودند و به طور مرتب از حمله احتمالی ایران در رسانه‌های خود صحبت می‌کردند.

وی افزود: این نکته بسیار مهمی است، چراکه مردم دنیا هم در انتظار پاسخگویی محکم جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی و حمله به کنسولگری ایران در سوریه بودند و چشم به رسانه‌های خبری دنیا و به‌ویژه به اخبار شبکه‌های رادیویی وتلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران داشتند.

این کارشناس امور بین‌الملل با بیان اینکه انعکاس کامل این عملیات گسترده که از سوی سپاه پاسداران در سرزمین‌های اشغالی رقم خورد از آغاز این عملیات تا پایان آن از سوی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی به‌خوبی پوشش داده شد، افزود: همین موضوع باعث شد که رسانه‌های آمریکایی و همچنین رسانه‌های غربی و وابسته به آمریکا پس از چند ساعت سکوت در قبال آن بالاخره به موفقیت‌آمیز بودن این عملیات در سرزمین‌های اشغالی اعتراف کنند.

وی ادامه داد: مردم دنیا نیز از اتفاقات لحظه به لحظه این عملیات گسترده پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی باخبر شدند و به گونه‌ای رسانه‌ای شد که برخی از مقامات ارشد نظامی و سیاسی آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی هم به شکست این رژیم در حمله گسترده از سوی جمهوری اسلامی ایران اعتراف کردند و نتانیاهو را مقصر تمام جنایات و مشکلات این رژیم دانستند.

 جهاندار امیری

روایت غالب، روایت ایران بود

 جهاندار امیری، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما پیرامون عملکرد صداوسیما در عملیات  «وعده صادق» گفت: به نظر می‌رسد با نهادهای نظامی و امنیتی در شروع اطلاع‌رسانی هماهنگ شده بود. اینکه هم‌زمان با شروع عملیات، خبررسانی آغاز شود به طور طبیعی اهمیت موضوع را به مخاطب گوشزد می‌کند.

وی افزود: این امر موجب شد که صداوسیما از روایت اول عقب نماند و بیش‌تر رسانه‌ها اخبار صداوسیما را در حد وسیع پوشش دادند و این نشانه موفقیت در خبررسانی بود که روایت غالب، روایت ایران بود. در مرحله بعد به نظر من باید شبهه‌ها و روایت‌های غلط دیگران کاملا رصد و پاسخ داده می‌شد.

امیری با اشاره به اینکه احتمال برخی اقدامات از سوی صهیونیست‌ها وخصوصا در سوریه و لبنان یا برخی مناطق حاشیه‌ای دیگر می‌رود که صداوسیما باید روایت خود را آماده داشته باشد گفت: کوچک‌نمایی اقدامات آن‌ها، اقدام برای حفظ آبرو و بزرگ‌نمایی پاسخ‌های احتمالی دوباره ایران و یافتن تحلیل‌های همسو از رسانه‌ها و کارشناسان خارجی کمک‌کننده است.

 

 

 

امتیاز شما