امروز پنج شنبه  ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
حضور و ارائه کارشناسان و مدیران مرکز فناوری فضای مجازی در ABU
حضور و ارائه کارشناسان و مدیران مرکز فناوری فضای مجازی در ABU

برگزاری کارگاه تخصصی در اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا-اقیانوسیه

مشاهده ۲۱۳
۱۴۰۰/۱۱/۱۹- ۱۱:۵۲
تعداد بازدید:213

کارشناسان و مدیران مرکز فناوری فضای مجازی رسانه ملی در کارگاه تخصصی «سرویس های تعاملی رسانه» اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه، به آخرین فناوری های رسانه ای پرداختند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این کارگاه تخصصی در قالب نشست هایی با عنوان «سرویس های تعاملی رسانه» در سه روز برگزار شد. مدیران ارشد و کارشناسان مرکز فناوری فضای مجازی در این کارگاه درباره آخرین فناوری‌های رسانه ای و موضوعات پیشرفته در این زمینه شامل هوش مصنوعی و کاربردهای آن در صنعت رسانه، برچسب گذاری تصویر و ویدئو، خودکارسازی تولید دادگان، تولید متن هوشمند، تشخیص عمیق جعلی(Deep Fake)، تولید خودکار موسیقی و کاربردهایIP برای رسانه‌ها، طرح و کاربردهای تئوری کوانتومی، FPGA و کاربردهای آن، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و... مطالبی ارائه دادند.
در این نشست ها راه حل های توسعه یافته داخلی توسط مرکز فناوری فضای مجازی برای رفع چالش ها و الزامات و بهره گیری از فناوری‌های مدرن مورد نیاز برای ارائه خدمات پخش و تولید هوشمند در رسانه‌ها به اشتراک گذاشته شد.
لازم به ذکر است، بیش از 400 نفر از کشورهای مختلف در این نشست ها شرکت کردند که حضور مدیران ارشد NHK  و... از بارزترین شرکت کنندگان در این سری نشست ها به شمار می روند.
بنا بر این گزارش، نظر مشترک خبرگان حوزه هوش مصنوعی در سراسر دنیا این است که رشد زیرساخت های هوش مصنوعی و صنعتی شدن این شاخه از علم در کشورها، علاوه بر نیروی انسانی خبره، نیازمند سرمایه گذاری در دو بخش زیرساخت های پردازشی و دادگان(دیتا) است. با توجه به اینکه در سال های اخیر، بخش عمده ای از برچسب زنی داده‌ها برای آموزش، تست و ارزیابی سامانه‌های هوش مصنوعی توسط نیروی انسانی صورت می‌پذیرفته است، شرکت ها و کشورهای پیشرو در این زمینه به روش هایی روی آورده اند تا بتوانند فرآیند برچسب زنی دادگان را به صورت کاملا اتوماتیک و یا با کم کردن دخالت نیروی انسانی اجرا کنند. در این زمینه، اقداماتی برای شناسایی روش ها در زمینه اتوماتیک سازی این فرآیندها و تجربیات عملی اجرا شده و آماده سازی، طراحی و پیاده سازی یک خط تولید خودکار دادگان، مختص کاربردها و پروژه‌های هوش مصنوعی سازمان صدا و سیما انجام شده است که با توجه به هزینه‌های بالای تولید دادگان مبتنی بر نیروی انسانی، برای ابزارهای هوش مصنوعی، به نظر می رسد ایجاد فرآیندهای خودکار تولید دادگان می تواند علاوه بر صرفه جویی قابل توجه در هزینه‌ها، در اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی نیز سرعت بالایی ایجاد کند.
از جمله کاربردهای هوش مصنوعی می توان به تشخیص چهره، تشخیص گوینده، تبدیل گفتار به متن، تبدیل متن به گفتار، تشخیص اخبار جعلی، تشخیص احساسات، جنسیت، نژاد و... اشاره کرد.

امتیاز شما