امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر رادیو تهران مطرح کرد؛
مدیر رادیو تهران مطرح کرد؛

مستند رادیویی جریان‌سازی دارد/ جشنواره‌ها میدان رقابت سالم

مشاهده ۲۳۳
۱۴۰۱/۱۰/۲۶- ۱۲:۳۸
تعداد بازدید:233

مدیر رادیو تهران با اشاره به نقش مستندهای رادیویی بیان کرد که اگر این مستندها باکیفیت باشند هم مخاطب جذب می‌کنند هم جریان ساز هستند.

مدیر رادیو تهران با اشاره به نقش مستندهای رادیویی بیان کرد که اگر این مستندها باکیفیت باشند هم مخاطب جذب می‌کنند هم جریان ساز هستند.

حمیدرضا صحراگرد مدیر شبکه رادیویی تهران با اشاره به اهمیت رادیو که همچنان نقش اعتمادسازی برای مخاطب را به عهده دارد به خبرنگار مهر بیان کرد: رادیو به عنوان قدیمی‌ترین رسانه، ارتباط صمیمی و خاصی با مخاطبانش دارد. با وجود ورود رسانه‌های تصویری به زندگی مردم و توسعه رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی در یک دهه اخیر، اما رادیو همچنان ارتباط گرم خودش را با مخاطبان حفظ کرده است.

وی اضافه کرد: رادیو به عنوان رسانه‌ای فراگیر و قابل اعتماد نقش‌آفرینی می‌کند، از همین رو رادیو می‌تواند با تقویت تعامل دوسویه با مخاطبان و انجام ماموریت‌هایش در حوزه اطلاع‌رسانی به لحظه و دقیق، آگاهی بخشی درست و پیگیری مطالبات مردم در ارتقاء سرمایه اجتماعی موثر باشد.

صحراگرد با اشاره به ساختار مستند افزود: مستند یکی از ساختارهای تاثیرگذار در برنامه سازی محسوب می‌شود که اگر از کیفیت لازم در تولید برخوردار باشد می‌تواند علاوه بر جذب مخاطب، جریان‌ساز هم باشد. بنابراین تولید مستندهای رادیویی با توجه به بهره‌مند نبودن از عنصر تصویر، بسیار پیچیده‌تر و سخت است و در واقع مستندساز رادیویی علاوه‌بر شناخت لازم از ویژگی‌های ساختار مستند باید درک بالایی از تولید محتوا در رسانه‌های صدا پایه نیز داشته باشد.

وی افزود: به همین دلیل برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو اولین و مهم‌ترین راهکار تربیت مستندساز رادیویی با ارائه آموزش‌های اکادمیک و تجربی است، انتخاب سوژه‌های مناسب، برگزاری جشنواره‌های موضوع محور ایجاد انگیزه در مستندسازان و همچنین حمایت مالی از طرح‌های مستند رادیویی از جمله دیگر راه کارهای تقویت مستند سازی در رادیو است.

مدیر رادیو تهران در خصوص نقش جشنواره‌ها در هم‌افزایی‌های رادیویی افزود: به طور قطع جشنواره‌ها میدان مهمی‌برای رقابت سالم و تخصصی برنامه سازان و هنرمندان عرصه رسانه است. برگزاری جشنواره‌ها علاوه بر کمک به معرفی آثار فاخر تولید شده، می تواند برای مستندسازان انگیزه ایجاد نماید و انگیزه تولید اثر منحصر به ارتقاء کمی و کیفی برنامه‌سازی خواهد شد.

وی در پایان عنوان کرد: البته در برگزاری جشنواره‌ها و داوری آثار باید از آسیب هایی که می‌تواند منجر به بی‌انگیزگی برنامه‌سازان شود پیگیری کرد. همچنین ماهیت اصلی و یکی از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره‌ها درکنار رقابت، برنامه ای فراهم کردن فرصت تعامل مدیران و برنامه سازان و هنرمندان واشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها و نقطه نظرات کارشناسی ایشان است که می‌تواند موجب هم افزایی شبکه‌های رادیویی و هم گرایی برنامه سازان و مخاطبان شود.

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

 

امتیاز شما