امروز جمعه  ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

نمایی نزدیک از دنیای برزخ

مشاهده ۱۲۸
۱۴۰۳/۰۲/۰۳- ۰۹:۱۴

نگاه برنامه «زندگی پس از زندگی» عبرت گرفتن از تجربه آدم‌هایی است که نتیجه اعمال خود را در برزخ دیده اند و فرصتی دوباره برای جبران از خدا می‌خواهند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از ایرنا، «زندگی پس از زندگی» برنامه ای متفاوت از رسانه ملی که چندسالی است در ماه مبارک رمضان و به هنگام افطار مهمان خانه‌های مردم می‌شود و حال و هوای معنوی و عرفانی خاصی را به مخاطبان خود در ضیافت الهی می دهد، برنامه ای که بعد از گذشت چند سال از پخش آن در شبکه چهار سیما هنوز پر مخاطب ترین برنامه رمضانی است، در فصل جدید این برنامه که در ماه رمضان امسال برروی آنتن شبکه چهار سیما رفت با آیتم های جدید و متفاوت تر از فصل های قبلی آن همراه بود.

در برنامه این فصل برنامه «زندگی پس از زندگی» تجربه گران جدید با سوژه‌های متفاوت تر مهمان عباس موزون تهیه کننده و مجری کارشناس این برنامه بودند و آنچه که در این فصل بیشتر به چشم می خورد توجه به موارد علمی موضوع ماورایی روایت آدم ها بود، روایت قصه‌های انسان‌هایی که براثر وقوع حادثه در شرایط برزخی قرار گرفتند و در واقع شاهد خروج روح از بدن شان بودند با ظرافت های ویژه برای مخاطبان بازگو شد.

در این میان مجری کارشناس برنامه «زندگی پس از زندگی» هم تلاش کرد که با پرسش های تاکیدی اش فضای دینی و معنوی را برای تجربه گران مرگ رقم بزند و روایت قصه تجربه گران را عینی تر برای مخاطبان به تصویر بکشد، از طرفی هم فضاسازی و دکور جدید این برنامه که متفاوت تر از قصل های قبلی بود توانست به فضای معنوی و ماورایی این برنامه کمک کند.

یکی از تلاش ها و رویکردهای برنامه، روایت شرح و حال موضوع مرگ آدم ها و بازگشت مجدد آنها به زندگی و ارزیابی، تحقیق و بررسی این مساله هم از نظر علمی و هم از نظر دینی و فقه اسلامی است و البته مجری سعی کرده که علی رغم اینکه به موضوع جهان پس از زندگی و برزخ از نگاه دینی و مذهبی پرداخته شود به موضوع علمی، تجربی قضیه هم نگاه ویژه ای داشته و در بخش هایی از برنامه هم از متخصصان، روانشناسان و کارشناسان علمی ایران و سایر کشورهای جهان بهره برده است تا موضوع مرگ و زندگی، خروج روح از بدن، ماندن در دوره برزخ، بازگشت دوباره به زندگی را با روایت های واقعی که از سوی تجربه گران مرگ مطرح می‌شود هم بگونه ای علمی‌برای مخاطبان برنامه تشریح کند.

روایت تجربه مرگ و بازگشت دوباره به زندگی اگرچه به آسانی قابل باور برای همه نیست اما حضور مهمانانی که خود تجربه گر مرگ بودند و همه فضای حاکم بر دنیای پس از مرگ را تجربه کرده اند به نوعی پرده از خیلی از مسائل ابهام آمیز برمی دارد و در واقع تجربه مرگ و بازگشت مجدد به زندگی برای بیننده‌های این برنامه باورپذیر تر می‌شود و در حقیقت «زندگی پس از زندگی» تلنگر به افرادی است که هنوز در خواب اند و از بسیاری از مسائل حاشیه‌ای زندگی شان غافل هستند.

می توان گفت «زندگی پس از زندگی» برای آن دسته از افرادی که در دنیای مادی به گناه و معصیت آلوده هستند و هرگز به دنیای ماورایی خود نمی اندیشند هشداری است که از خواب بیدار شوند و برای دور شدن از گناه و معصیت اقدام کنند. نگاه این برنامه عبرت گرفتن از تجربه آدم هایی است که نتیجه اعمال خود را در برزخ دیده اند و فرصتی دوباره برای جبران از خدا می خواهند و این نگاه موجب می‌شود که خیلی از آدم ها که هنوز غفلت بار به زندگی گناه آلود خود ادامه می دهند متنبه شوند و بسوی خدا برگردند و از بار گناهانشان کم کنند.

تلاش عوامل و دست اندرکاران تولید این برنامه ارائه تصویری درست از تجربه گرانی است که واقعیت ها را بدون واسطه برای مخاطبان روایت می‌کنند و یقینا این نوع تصویر گری به باورپذیری بیشتر بیننده تلویزیونی کمک می‌کند و شاید حضور متخصصان و کارشناسان علمی در این برنامه شرایطی را فراهم می‌کند که روایت های تجربه گران منطقی تر به مخاطبان منتقل شود.

«زندگی پس از زندگی» جزو برنامه‌های ویژه ایام ماه مبارک رمضان رسانه ملی بود که علی رغم همه سختی‌های تولید این برنامه بالاخره فصل جدیدش تولید و به پخش رسید.

رسول شمالی ورزنده ا کارشناس رسانه

امتیاز شما