امروز جمعه  ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

معرفی ۸۰ چهره شعر معاصر به مخاطب در «سرزمین شعر»

مشاهده ۱۲۳
۱۴۰۳/۰۲/۰۳- ۰۹:۰۳

شاعر و طنزپرداز معاصر با بیان اینکه به واسطه برنامه «سرزمین شعر» شبکه ۴ سیما حدود ۸۰ چهره شعر معاصر به مخاطب معرفی شدند که در جای خودش اتفاق بزرگی است، گفت: افراد زیادی را دیدم که مخاطب حرفه‌ای شعر نبوده‌اند؛ اما نسبت به این برنامه ابراز علاقه می‌کردند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی داودی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد توجه بیشتری به حوزه شعر در رسانه ملی بودیم، گفت: تاکنون شاعران مهمان برنامه‌های تلوزیونی بوده‌اند. اما این برنامه‌ها بستری برای میزبانی خود شاعرها است.

وی با اشاره به برنامه «سرزمین شعر» شبکه ۴ سیما افزود: در این برنامه حدود ۸۰ چهره شعر معاصر به مخاطب معرفی شدند که در جای خودش اتفاق بزرگی است. هر چند که به علت نوپا بودن، این برنامه دارای ضعف‌هایی است. بسیاری از ایده‌های تکمیلی زمانی شکل گرفت که برنامه در حال ساخت و اجرا بود و قطعاً جای بهتر شدن دارد.

این طراح و گرافیست با بیان اینکه رویکردش در این دوره از برنامه را به این شکل دانست که فارغ از مسابقه‌ای بودن برنامه، نفس حضور در برنامه و شناسایی شاعران کمتر دیده شده مهم باشد و گفت: وقتی با برخی از شرکت‌کنندگان برنامه صحبت می‌کردم؛ بازخورد جالبی داشتند با این عنوان که بعد از حضور در برنامه سرزمین شعر، اطرافیان آن‌ها فعالیت در حوزه شعر را به عنوان یک امر حرفه‌ای جدی گرفته‌اند.

داودی با بیان اینکه از نظر من دهه آینده شعر ایران، دهه بانوان شاعر است گفت: بانوان شاعر، به واسطه تفاوت‌هایی که در نوع نگاهشان و نوع تجربه‌زیسته‌شان دارند؛ موجب دیده‌ شدن فضایی جدیدتر و لطیف‌تر در شعر فارسی خواهیم بود. به همین دلیل هم انتخاب بانوان شاعر در میان سرگروه‌های برنامه سرزمین شعر، انتخابی صحیح و درست بوده است.

وی افزود: ما اصلاً تصور نمی‌کردیم که برنامه تا این حد مورد استقبال قرار بگیرد. افراد زیادی را دیدم که مخاطب حرفه‌ای شعر نبوده‌اند؛ اما نسبت به این برنامه ابراز علاقه می‌کردند. شاعران بیشتری را شناختند و دنبال‌کننده آثار شاعران بودند و نسبت به شعرهایی که خوانده می‌شد واکنش نشان می‌دادند.

این شاعر معاصر با اشاره به اینکه پرداختن به شعر نباید صرفاً در حد یک لذت ادبی باقی بماند گفت: بخش عمده‌ای از تعالیم اجتماعی بشر، در قالب شعر آشکار شده که متاسفانه درباره آن کم‌کاری شده است. به عنوان مثال وقتی که از شعر انقلاب صحبت می‌کنیم؛ منظورمان این نباشد که در دهه فجر یک شاعر به برنامه‌ای دعوت شود و در حد پنج دقیقه یک شعر بخواند و خداحافظی کند. بلکه رسانه ملی با ورود جدی به چنین موضوعاتی داشته باشد و آن را به عنوان یک برنامه دقیق، مستقل و کارشناسی شده در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: به جز موارد گفته شده، صدا و سیما باید به دنبال بستری باشد که علاوه بر خود شعر، از شاعر به عنوان یک فرد صاحب فکر و اندیشه استفاده شود و شاعران درباره موضوعات و مسائل روز اجتماع گفت‌وگو کنند.

«سرزمین شعر»، اولین رقابت جدی و مبتنی بر نقد و نظر تخصصی در حوزه شعر معاصر ایران به صورت یک برنامه تلویزیونی است که تا عید سعید فطر از شبکه چهارم سیما پخش می‌شود. در این برنامه ۶۴ شاعر در هشت گروه با یکدیگر رقابت و گروهی از کارشناسان حوزه شعر و ادبیات اشعار آنها را داوری می‌کنند.

ناصر فیص، علیرضا قزوه، محمد کاظم کاظمی و علی محمد مودب داوران برنامه هستند و محمد مهدی سیار اجرای برنامه را به عهده دارد.

«سرزمین شعر» به تهیه کنندگی علی زارعان هر شب ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه پخش می‌شود.

امتیاز شما