امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو با رییس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه صداوسیما به بهانه اجلاس بیستم...
گفتگو با رییس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه صداوسیما به بهانه اجلاس بیستم...

اهمیت جایگاه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت رسانه

مشاهده ۱۷۱
۱۴۰۲/۱۰/۰۹- ۱۷:۱۰
تعداد بازدید:171

رییس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه صداوسیما: برای نمایش قدرت و کاربرد هوش مصنوعی یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از آن در صنعت رسانه است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، زیرساخت‌های هوش مصنوعی و ابزارهای توسعه‌یافته توسط آن، در محیط صنایع دگرگونی‌های اساسی ایجاد کرده و صنعت رسانه هم مانند دیگر صنایع، تحت تأثیر این پدیدۀ تکنولوژیک قرار گرفته است؛ از این رو در آینده‌ای نزدیک، شاهد تحولات اساسی در حوزه‌های مختلف صنعت رسانه خواهیم بود. محققان حوزۀ مدیریت رسانه، بایستی به این تغییرات بیندیشند و برای بهره‌گیری از ابزارهای هوش مصنوعی و مقابله با چالش‌های آن، راه‌حل‌های مناسب را بیابند.

به بهانه برگزاری بیستمین اجلاس فناوری رسانه با دکتر راهیل مهدیان مدرس و رییس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه صداوسیما و عضو شورای هوش مصنوعی سازمان در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در صنعت رسانه و اهمیت آن گفتگویی کوتاه انجام دادیم؛ وی در ابتدا به اهمیت و ضرورت پرداختن رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی به فناوری جدید روز و مبحث هوش مصنوعی، اشاره کرد و گفت: در زمینه ارتقای سطح کیفی فناوری و بهره‌گیری از امکانات علمی هوش مصنوعی باید از تحقیقات علمی، مقالات و محققین که در این زمینه کار کردند و نتایج پژوهشی دارند استفاده کرد.

مدرس دانشکده فنی و مهندسی رسانه افزود: فرصتی باید فراهم شود تا محققان هوش مصنوعی و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی دستاوردهای خود را در این اجلاس به نمایش گذارند و به تعریف پروژه‌های مختلف خود با هدف رفع نیاز کشور در زمینه هوش مصنوعی بپردازند.

وی افزود: اجلاس بیستم فناوری رسانه فرصتی مناسب است تا پژوهشگران و فعلان این حوزه گرد هم آیند و در این خصوص اظهار نظرات و تجربیات خود را بیان کنند و کسانی که در حوزه هوش مصنوعی اقداماتی داشتند به جهت انتقال دانش خود از این فرصت بهره ببرند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: برای برنامه ریزی و مدیریت تکنولوژی اقدامات مهمی در این زمینه می تواند انجام و باید فضایی فراهم شود تا از  طرح ها و ایده‌های هوش مصنوعی و کاربردهای آن در صنعت فناوری رسانه استفاده شود.

وی پیشنهاد داد در نشست های اجلاس فناوری رسانه و نمایشگاه جانبی که در خصوص صنعت و تکنولوژی در حاشیه این اجلاس برگزار می‌شود به عنوان وظیفۀ محققان و اندیشمندان حوزۀ مدیریت رسانه، راه‌های استفادۀ بهینه از ابزارهای هوش مصنوعی برای توسعۀ صنعت رسانه ارائه شود تا صنعت رسانه نیز، از این فرصت ایجاد شده به‌خوبی بهره برده و انتقال تجربیات آنها برای انتقال به علاقمندان صورت پذیرد.

مهدیان در ادامه به مطرح شدن تازه‌های هوش مصنوعی و موضوع آینده پژوهی در سیاستگذاری هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هوش مصنوعی در صنایع پزشکی پیشرفت های زیادی داشته است ضرورت و اهمیت مطرح کردن آن در فضای رسانه بیش از پیش احساس می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه در سال های اخیر موضوع هوش مصنوعی در دنیا به بازی گرفته شده است اظهار داشت: بحث هوش مصنوعی می تواند در خدمت مردم باشد و نباید این موضوع ایجاد هراس کند چرا که در تمامی صنایع و تکنولوژی‌ها ممکن است آسیب هایی را  به دنبال داشته باشد در خصوص هوش مصنوعی هم این موضوع مطرح است و نباید دستاوردهای آن نادیده گرفته شود.

امتیاز شما