امروز پنج شنبه  ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

توافق آتش بس؛ پیروزی قاطع مقاومت در برابر اشغالگران

مشاهده ۱۵۲
۱۴۰۲/۰۹/۰۴- ۰۶:۵۲

تیم تحریریه وبسایت پرس تی‌وی در مقاله‌ای که پس از اعلام آتش بس چهار روزه بین اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطینی منتشر شد، به واکاوی این آتش بس و چرایی پیروزی مقاومت پرداخت.

 به گزارش ذوابط عمومی رسانه ملی، در ذیل اهم نکات این مقاله آمده است؛

 در پی این توافق آتش بس، 50  اسیر جنگی اسرائیلی در مقابل 150 زن و کودکی که سال‌ها در زندان‌های اسرائیل اسیر بودند، آزاد خواهند شد. همچنین کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به غزه پیدا خواهند کرد و حملات ددمنشانه اسرائیل علیه غیرنظامیان غزه نیز متوقف خواهد شد.

 از دیگر مفاد این توافق، توقف پرواز پهپادهای اسرائیلی در آسمان غزه به مدت چهار روز و دست کم شش ساعت در روز در آسمان شمال غزه خواهد بود. همچنین در این مدت، رژیم اسرائیل اقدام به دستگیری و حمله به هیچ کسی در تمام نقاط غزه نخواهد کرد.

 جنبش حماس در بیانیه‌ای که در پی توافق آتش بس منتشر شد، اعلام کرد، این توافق بر اساس «اصول و نگاه مقاومت» حاصل شده و و علیرغم تلاش اشغالگران برای تطویل و تعویق مذاکرات آتش بس، گفتگوها از «جایگاه استواری و قدرت» مقاومت انجام گرفت.

توافق آتش بس در حالی نهایی شد که رژیم اسرائیل سیاست تعویق توافق را در پیش گرفته بود و طبق گزارش‌ها، نتانیاهو در پی به تاخیر انداختن حصول چنین توافقی بود.

 همانطور که انتظار می‌رفت، ایتامار بن‌گویر، وزیر راست گرای کابینه نتانیاهو، خشم خود از این توافق را نتوانست پنهان کند و آن را «بدعتی خطرناک» توصیف کرد.

 وی در حساب خود در شبکه اجتماعی X نوشت، «حماس بیش از هر چیزی به دنبال این توقف بود. رئوس (این توافق) بدعتی خطرناک است که معادلات را تغییر خواهد داد و ممکن است اتفاقات بیشتری را رقم بزند.»

 به گواه کارشناسان، این توافق که بعد از 7 هفته از عملیات بی‌سابقه «طوفان الاقصی» حاصل شد، یک پیروزی بزرگ برای مقاومت فلسطینی به رهبری حماس محسوب می‌شود.

 عملیات الاقصی که منجر به بهت رژیم اسرائیل و حامیان غربی آن شد، چیرگی استراتژیک و نظامی مقاومت را به تثبیت رساند و افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را در هم شکست.

این واقعیت که توافق آتش بس بر اساس شرایط گروه‌های مقاومت حاصل شد و مقاومت از جایگاه قدرت در مذاکرات شرکت کرد، نشانگر آن است که این آتش بس 4 روزه یک پیروزی بزرگ هم برای گروه‌های مقاومت فلسطینی و هم برای محور مقاومت محسوب می‌شود.

 جنبش جهاد اسلامی فلسطین، در پستی در کانال تلگرام خود اعلام کرد، تا زمانی که تمام زندانیان ما از زندان‌های دشمن آزاد نشود، سربازان اسرائیلی رها نخواهند شد.

 این امر نشانگر آن است که هم حماس و هم جنبش جهاد اسلامی تن به تسلیم نداده و فشار روی رژیم را جهت پذیرفتن مطالبات خود ادامه خواهند داد.

 این بار، این مقاومت فلسطینی است که صحبت خواهد کرد و رژیم اشغالگر است که ناچار است گوش فرا دهد.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در اظهارات اخیر خود فرمودند، اسرائیل بدست جنبش مقاومت فلسطین «ضربه فنی» شد.

 ایشان گفتند: «اگر من بخواهم به شما ورزشکارها درباره‌ی این حوادث اخیر یک جمع‌بندی ارائه بدهم، آن جمع‌بندی و آن جمله‌ی کوتاه این است که رژیم صهیونیستی در حادثه‌ی «طوفان الاقصیٰ» ضربه‌فنّی شد؛ یعنی حماس به عنوان یک گروه مبارز ــ نه به عنوان یک دولت، نه به عنوان یک کشور با امکانات زیاد؛ به عنوان یک گروه، یک گروه مبارز ــ توانست دولت غاصب صهیونیست را با آن‌همه امکانات ضربه‌فنّی کند.»

 کارشناسان بر این باورند در پی افزایش فشار افکار عمومی و ضربات مرگبار جنبش مقاومت فلسطین، اسرائیل ناچار به پذیرش توافق شد.

 علیرغم مخالفت‌های داخلی، نتانیاهو برای حفظ جایگاه خود چاره ای‌ جز پذیرش توافق نداشت اما تمام آنچه بعد از عملیات طوفان الاقصی صورت پذیرفت، حاکی از این است که رژیم اشغالگر در آستانه فروپاشی است.

 

امتیاز شما