امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

مستند «طنطوره» در شبکه چهار

مشاهده ۲۴۹
۱۴۰۲/۰۸/۲۸- ۱۲:۲۳

مستند «طنطوره» روایتی از تصرف، کشتار و آواره‌سازی مردمان یک روستا به دست یهودیان از شبکه چهار پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، قریب به سی سال پیش، یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه حیفا به اسم تدی کاتز، تصمیم گرفت پایان‌نامه‌اش را دربارۀ وقایع دورۀ تأسیس اسرائیل در سال 1948 بنویسد. او روستای طنطوره را برای تحقیق خود انتخاب کرد: یکی از روستاهایی که به زور اسلحه به تصرف یهودیانِ تازه‌ازراه‌رسیده درآمد و سکنۀ فلسطینی‌اش کشته و آواره شدند. کاتز بیش از 130 مصاحبه با شاهدان عینی ماجرا داشت و در نهایت در پایان‌نامۀ خود به این نتیجه رسید که تیپ الکسندرونی در آن روستا مرتکب کشتار شده.

پس از انتشار پایان‌نامه، تیپ الکسندرونی از تدی کاتز بابت افتراء و تهمت شکایت کرد. کاتز در آن زمان، مجبور به عذرخواهی و پس گرفتن حرف‌هایش شد و رساله‌اش هم از کتابخانۀ دانشگاه برداشته شد.

حالا یک تیم مستندساز سراغ کاتز رفته‌اند. آنها با بررسی آرشیو مفصل نوارهای مصاحبه‌های او و گفتگو با برخی از شاهدان عینی که هنوز زنده‌اند، گزارش مفصل‌تری در تبرئۀ او و تأیید روایت کاتز تهیه کرده‌اند.

این گزارش در قالب مستند «طنطوره» در سال 2022 منتشر شده و توجه رسانه‌های فراوانی را جلب کرده. و به قول آلیس اشپری، ستون‌نویس مجلۀ اینترسپت، «دروغی که در بطن افسانۀ تأسیس اسرائیل جا گرفته را برملا می‌کند.»

مستند طنطوره، این هفته با زیرنویس فارسی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

امتیاز شما