امروز پنج شنبه  ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

تدارک ویژه رادیو ورزش برای بازی‌های پاراآسیایی

مشاهده ۳۴۲
۱۴۰۲/۰۸/۰۱- ۰۹:۰۰

دست اندرکاران شبکه رادیویی ورزش تدارک گسترده‌ای را برای پخش بازی‌های پاراآسیایی‌هانگژو چین برای مخاطبان خود در نظر گرفته اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد رضا خاکپور مدیرگروه فرهنگ و علوم ورزشی شبکه رادیویی ورزش در گفتگو با شبکه خبر در خصوص چگونگی اجرایی شدن پیشنهادهای مخاطبان و حضور در واحد ارتباطات مردمی سازمان صدا و سیما، سامانه ۱۶۲، که پاسخگوی مخاطبان بودند گفت: مشارکت بیشتر شنوندگان در برنامه‌های این رادیو و استفاده از گزارشگران جوان از جمله پیشنهادهای مخاطبان این رادیو بود.

وی افزود: حیات رسانه به حضور مخاطب است و علایق و سلایق مخاطبان است که خط مشی در رسانه را تعیین می‌کند، ما روش های متفاوتی برای دریافت نظرهای مخاطبان داریم، از جمله پیامک هایی که مخاطبان به برنامه زنده ما ارسال می‌کنند و همین طور ارتباط با واحد ارتباطات مردمی‌برنامه‌های ما که با ما تماس می‌گیرند. ما با حس و حال مخاطبان از این طریق می توانیم ارتباط برقرار کنیم و می توانیم متوجه نیازهای مخاطب شویم و بدانیم که چه چیزهایی می خواهند که در برنامه‌ها پخش شود ؛ اما سامانه 162 راهی است که مدیران و مسئولان شبکه ورزش به طور زنده و مستقیم با نظرهای مخاطبان آشنا می‌شوند و قطعا نظرات این عزیزان در دستور کار برنامه ریزی این شبکه رادیویی قرار می‌گیرد.

خاکپور در خصوص استفاده از گزارشگران جوان گفت: این سیاستی است که شبکه دنبال می‌کند، ما از مدت ها قبل پیش بینی‌هایی همچون استفاده از توان مردمی، تولیدات مردمی و افراد علاقمند در این زمینه کرده بودیم.، ما از سال گذشته پویشی را راه اندازی کردیم تحت عنوان ، «گزارشگرشو». در برنامه رادیویی نیمکت این پویش دنبال می‌شود. دوستان علاقمند نمونه کارهای خودشان را برای ما ارسال می‌کنند فایل هایی را برای ما می فرستند، که این فایل ها توسط کارشناسان و نظرات مردمی مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرد، و به نوعی اینها وارد این مقوله می‌شوند و می توانند استعدادهای خود را نمایش دهند. در کنارش ما بحث آموزش هم داریم، ما باشگاهی داریم تحت عنوان باشگاه ورزش یاران که در فضای مجازی این باشگاه شکل گرفته، افراد عضو این باشگاه می‌شوند و از بخش های آموزشی و آموزش هایی که در زمینه تخصصی گزارشگری ورزشی در آن باشگاه وجود دارد، استفاده می‌کنند.

خاکپور در خصوص مشارکت بیشتر شنوندگان در برنامه‌ها گفت: این موضوع به دو صورت می تواند انجام شود؛ یکی در استفاده از تولیدات مردمی هست‏ دوستانی که علاقمند هستند می توانند برای ما، برنامه تولید کنند. برای ما برنامه‌های کوتاه، پادکست و در قالب های دیگر نیز برنامه تولید و ارسال کنند و با نام خود این دوستان عزیز شنونده پخش می‌شود. در برنامه‌هایی ما این افراد را خواهیم داشت که در تعیین موضوع و در قوام بخشی از موضوع این دوستان مشارکت می‌کنند. بخشی از برنامه‌های ما کارشناسی محور است. بخش دیگر برنامه‌های گفتار محور هستند. دوستان عزیز مخاطب شرکت می‌کنند و در آنجا نظرات خود را اعلام می‌کنند و در مباحثی که در برنامه‌های گفتار محور شکل می‌گیرد، این دوستان مشارکت می‌کنند.

وی در خصوص ورزش بانوان هم گفت: راه اندازی ورزش بانوان، اقدام نویی بود، با توجه به این که این مزیت رادیو است که بتواند به ورزش بانوان بپردازد، و برخی از رشته‌ها در تلویزیون شاید این امکان را نداشته باشد، اما رادیو خیلی خوب می تواند به مسابقات ورزشی بانوان بپردازد و به نیاز علاقمندان به ورزش بانوان از این طریق پاسخ دهد.

وی در خصوص این که رادیو ورزش چه برنامه‌هایی را پیش رو دارد گفت: رادیو ورزش همواره با توجه به فصول مختلف برنامه ریزی‌های اقتضایی دارد. ما در حال حاضر مسابقات پارا آسیایی را داریم که در حقیقت بخشی از جامعه ما که توان یابان هستند؛  آنها در این مسابقات شرکت می‌کنند و نیازمند این هست که رسانه ملی و یک شبکه تخصصی به نام رادیو ورزش بتواند با این عزیزان همراهی کند و این مسابقات را پوشش دهد. ما پخش زنده مسابقات افتتاحیه این بازیهای آسیایی پارا آسیایی را داریم و همین طور اول و دوم آبان از ساعت 5 صبح ( با توجه به اختلاف زمانی با کشور چین ) پخش زنده این مسابقات آغاز می‌شود. اول آبان تا ساعت 13 و دوم آبان تا ساعت 14 ما این مسابقات را پوشش می دهیم ( البته ورزشکاران ایرانی هم بانوان و هم آقایان در اولویت پخش قرار دارند)،بنابراین پرداخت مناسب به رویدادهایی که وجود دارد می تواند در جهت همبستگی ملی و حس غرور ملی در جامعه مهم باشد، ما این برنامه‌ها را خواهیم داشت و به صورت ویژه به آن می‌پردازیم.

خاکپور در خصوص کسب تجربه رادیو ورزش از پوشش مسابقات آسیایی که قبل از این که مسابقات پارا آسیایی برگزار شود، هم گفت: این مسابقات به صورت گسترده برگزار شد، کاروان ایران که در این مسابقات حضور پیدا کرد تیمی‌که اعزام کرده بودیم، جلسه ای به صورت مشترک با افرادی که قرار بود برای مسابقات پارا آسیایی اعزام شوند، برگزار کردیم. این انتقال تجربیات انجام شده که در پوشش رسانه ای نقاط قوت و ضعف کجا بوده بررسی شده که در مسابقات پارا آسیایی بتوانیم از آن بهره بگیریم.

خاکپور در خصوص نقد و بررسی عملکردها هم گفت: رادیو ورزش رسانه ای مردمی است و در حقیقت مطالبات مردمی را هم پیگیری می‌کند. ما برنامه‌هایی داریم که برنامه‌های موفقی هم هست. برنامه ای داریم به نام "همیشه با ورزش"که همه روزه از ساعت 17 الی 18 و روزهای پنجشنبه از ساعت 18 و 30 الی 20 این برنامه پخش می‌شود و برنامه پر مخاطبی هم هست که جزء برنامه‌هایی است که در صدر اقبال مخاطب قرار دارد. میزان مشارکت مردم در مباحث بسیار جدی هست. برنامه دیگری هم داریم که کارشناس محور است؛  برنامه « به اضافه ورزش» که ان هم همه روزه از ساعت 12 الی 13 از رادیو ورزش پخش می‌شود. این برنامه‌ها ، برنامه‌هایی تخصصی است. برنامه‌هایی است که مطالبه گری می‌کند و در حقیقت اهدافی که در اسناد بالادستی برنامه ریزی ورزش کشور وجود دارد، توسط این برنامه‌ها دنبال می‌شود و ما از مسئولین خواهیم خواست که به مطالبات مردمی‌پاسخ دهند.

خاکپور در پایان در خصوص این که تا چه اندازه سعی می‌شود که نگاه علمی‌به ورزش داشته باشیم هم گفت: امروزه بدون استفاده از علم کارها ابتر خواهد بود حتی در بحث مدیریت هم باید نگاه تخصصی و علمی داشته باشیم مسائل فنی و ورزشی هم جای خود را دارد.

         

امتیاز شما