امروز چهارشنبه  ۲ آبان ۱۴۰۳
آمادگی رسانه ملی برای پوشش همه‌جانبه انتخابات اسفند
آمادگی رسانه ملی برای پوشش همه‌جانبه انتخابات اسفند

اختصاص 200 فرستنده به 200 حوزه انتخابیه

مشاهده ۴۷۸
۱۴۰۲/۰۷/۲۳- ۱۰:۳۱
تعداد بازدید:478

دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پیش است و هم‌وطنانمان در روز یازدهم اسفند به پای صندوق‌های رای می‌روند تا نمایندگان خود را برای یک دوره چهارساله انتخاب کنند. رسانه ملی در این دوره از برگزاری انتخابات نیز باتمام قوا پای کار آمده و در تلاش است شور و نشاط و مشارکت گسترده مردمی را در صحنه انتخابات رقم بزند. با دبیر ستاد انتخابات صداوسیما در باره فعالیت‌های این ستاد و آمادگی رسانه ملی برای پوشش همه‌جانبه انتخابات گفت‌وگو کرده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمدصالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی درباره روند فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی برای فرایند تبلیغاتی انتخابات به خبرنگار هفته‌نامه صداوسیما گفت: باتوجه به اهمیت انتخابات این دوره، ستاد انتخابات صداوسیما از فروردین‌ با ابلاغ حکم رئیس ستاد انتخابات از سوی رئیس سازمان، فعالیت خود را آغاز کرد و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های انتخاباتی رسانه ملی را در چارچوب قانون انتخابات در دستور کار قرار داد.

وی افزود: در واقع در این دوره فعالیت جدی ستاد حدود شش ماه زودتر از دوره‌های قبل آغاز شد تا  برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های استفاده نشده سازمان برنامه‌ریزی شود. در همین زمینه، تاکنون 30 جلسه ستاد انتخابات در سطح کلان سازمان برگزار شده و هم‌زمان با این جلسات، معاونت‌های مختلف نیز جلسات جداگانه‌ای برای هرچه بهتر برگزار کردن فرایند تبلیغات انتخاباتی در صداوسیما با توجه به رویکرد عدالت‌گستری سازمان و استفاده برابر نامزدها از ظرفیت شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برگزار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه طبیعتاً ستاد انتخابات به‌عنوان نقطه کانونی سیاست‌گذاری برای تبلیغات انتخاباتی در رسانه ملی تشکیل می‌شود، گفت: در این خصوص از همان ابتدای تشکیل ستاد، بحث تعیین چارچوب سیاستی صداوسیما در انتخابات با استناد به راهبردهای تعیین‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب در دستور کار ستاد انتخابات قرار گرفت و با احصای نظرات و پیشنهادهای سایر حوزه‌های پیام، نقشه راه صداوسیما در انتخابات سال 1402 تدوین و توسط رئیس سازمان ابلاغ شد.

وی افزود: در این چارچوب، بحث هماهنگی و هم‌افزایی میان سایر حوزه‌های پیام، همکاری در تدوین آیین‌نامه‌های انتخاباتی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و مهم‌تر از همه بحث فرصت برابر تبلیغاتی و عدالت رسانه‌ای که هم در سیاست‌های کلی انتخابات، ابلاغی رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید شده و هم تأکید و رویکرد رئیس سازمان در این دوره بر این موضوع است، به‌صورت جدی و هدفمند در حال انجام است.

وی عمده تمرکز فعالیت ستاد انتخابات را با توجه به رویکرد عدالت‌گستری صداوسیما در دوره تحولی، ایجاد فرصت‌های برابر تبلیغاتی برای نامزدهای انتخابات مجلس و بهره‌مندی از فضای برودبند و برودکست در تحقق این موضوع دانست و گفت: تلاش می‌کنیم همه نامزدها بتوانند از ظرفیت و فرصتی که در رسانه ملی وجود دارد، برای تبلیغات انتخاباتی خود بهره ببرند.

 بی طرفی واقعی در انتخابات، تکلیف ماست

وی در پاسخ به این پرسش که بحث فرصت برابر تبلیغات تا چه اندازه قابلیت اجرایی دارد و آیا مبانی قانونی آن وجود دارد، عنوان کرد:  بی‌طرفی واقعی در انتخابات تکلیف ماست. مسئله ما توسعه رقابت و افزایش مشارکت است و نه رأی‌آوری این جناح و آن جناح. درگذشته به دلیل نقص و محدودیت‌هایی که در قانون وجود داشت، این فرصت در اختیار صداوسیما نبود، اما خوشبختانه در قانون جدید انتخابات که در مرداد امسال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، بحث فرصت‌های برابر تبلیغاتی در رسانه‌های همگانی به‌طور ویژه موردتوجه قرار گرفت و ماده 74 آن صراحتاً بحث عدالت انتخاباتی را مطرح کرده‌است.

وی افزود: در آیین‌نامه اجرایی این ماده نیز که اخیراً در هیئت دولت مصوب شده‌است، اجازه استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات صداوسیما برای همه نامزدهای انتخابات به‌طور کامل تشریح شده‌است. از آن‌سو، صداوسیما علاوه بر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ملی، 31 شبکه استانی دارد که می‌تواند در بحث فرصت تبلیغاتی برابر در اختیار نامزدها قرار گیرد. به لحاظ زیرساختی و فنی نیز با توجه به بررسی‌ها و کارشناسی‌های صورت گرفته، تحقق این موضوع دور از انتظار نیست و در حال حاضر، جلسات مستمر و اقدامات موردنیاز برای فعال کردن همه ظرفیت‌ها و امکانات سازمان در حال انجام و پیگیری است.

وی درباره سازوکار اجرای فرصت تبلیغاتی برابر و عدالت رسانه‌ای و امکاناتی که قرار است در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار بگیرد نیز گفت: از زمانی که این موضوع مطرح شد، رئیس سازمان جلسات متعددی را با معاونان برگزار کرده و گزارش‌های متعددی در این جلسات ارائه و بررسی شده‌است. پس از برگزاری چند جلسه و بررسی‌های کارشناسی که متولی اصلی آن معاونت فنی و معاونت امور استان‌ها بودند، مشخص شد که فرستنده‌های تلویزیونی متعددی در شهرهای مختلف وجود دارد که می‌توان از این فرستنده‌ها نیز در این زمینه بهره برد.

 اختصاص 200 فرستنده به 200 حوزه انتخابیه

وی افزود: در واقع 243 فرستنده شناسایی شده که امکان استفاده از آن‌ها در بحث تبلیغات انتخاباتی نامزدها در حوزه‌های انتخابیه وجود دارد. بر اساس بررسی‌هایی که کارشناسان معاونت فنی انجام داده‌اند، امکان ایجاد حدود 200 شبکه اختصاصی محلی برای 200 حوزه انتخابیه وجود دارد و اکثر حوزه‌های انتخابیه را پوشش می‌دهد. هم‌اکنون نیز بحث تأمین نیروی انسانی و تجهیز فنی ایستگاه‌های فرستنده در حال بررسی است تا در ایام تبلیغات انتخابات، این ظرفیت به نحو احسن در اختیار نامزدهای انتخابات قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تفاوت این دوره انتخابات با دوره‌های پیشین افزوده شدن دوره پیش ثبت‌نام بوده‌است، تصریح کرد:  ما برای فراهم آوردن زمینه رقابت، از همه گروه‌های سیاسی و مرجع دعوت کردیم تا وارد صحنه شوند و خود را در معرض آرای مردم قرار دهند. در حقیقت پیش‌زمینه تحقق رقابت، حضور نامزدهای متنوع درصحنه انتخابات است. خداوند را شاکریم که در این مرحله اتفاقات خوبی رخ داد و علی‌رغم مشکلاتی که بر سر راه است، زمینه برای یک انتخابات رقابتی و مشارکتی تا حدودی فراهم ‌شده‌است.

وی ادامه داد: در این دوره شبکه خبر توانست با دعوت از چهره‌های متنوع سیاسی، چهره بی‌طرف سازمان صداوسیما را نشان دهد. ما برای این دوره از همه ظرفیت‌های خود بهره خواهیم‌برد. همه شبکه‌های استانی، رادیونماها و سکوهای تلوبیون و ایرانصدا، متناسب با زمان‌بندی فعالیت‌های انتخاباتی در صداوسیما برای تبلیغات انتخاباتی آماده شده‌اند.

 

 

امتیاز شما