امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناسان برنامه "سیاه و سفید" هیسپان تی‌وی بررسی می‌کنند؛
کارشناسان برنامه "سیاه و سفید" هیسپان تی‌وی بررسی می‌کنند؛

خیزش آفریقا در برابر استعمار نو

مشاهده ۱۹۵
۱۴۰۲/۰۶/۰۱- ۱۴:۳۳
تعداد بازدید:195

برنامه "سیاه و سفید" (Negro y Blanco ) شبکه هیسپان تی وی به بررسی موج جدید خیزش ملی در آفریقا علیه استعمار نو می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه این هفته "برنامه سیاه و سفید" به واکاوی خیزش آفریقا در برابر استعمار نو  به ریاست سه کشور بورکینافاسو، مالی و نیجر می‌پردازد.

در این برنامه می‌بینیم غرب و به طور خاص دو کشور فرانسه و آمریکا، اصرار دارند که همه مشکلات آفریقا را به مسائل امنیتی گره بزنند و به این بهانه مدت‌هاست که نیروهای مسلح خود را در این قاره مستقر کرده و پایگاه‌های نظامی در آنجا ایجاد کرده اند. اما در نقطه مقابل، آفریقا، استعمار، امپریالیسم، بردگی و نژادپرستی را که ریشه تقریباً ۵۰۰ ساله در این قاره دارد، مقصر می‌داند. در دوران تاریک امپریالیسم غرب در آفریقا، دزدی و نسل کشی گسترده‌ای در این قاره رخ داد. در طول این قرن‌ها، غرب این قاره را غارت کرد و در طول این سال‌ها کودتا در آفریقا افزایش یافت. موضوعی که ناظران، دولت‌های غربی حاضر در آفریقا را عامل آن معرفی می‌کنند چرا که آنها نه برای پایان دادن به مسائل امنیتی آفریقا اقدامی‌کردند و نه گامی‌برای بهبود استاندارد زندگی در این قاره برداشتند.

با بالا گرفتن  مداخلات فرانسه در مالی و تضعیف حاکمیت این کشور فرانسه مجبور به ترک خاک مالی شد و آخرین سرباز فرانسوی سال گذشته از مالی اخراج شد. در ژانویه نیز  دولت بورکینافاسو در اقدامی مشابه، به طور جدی از نیروهای فرانسوی خواست تا خاک این کشور را ترک کنند. در مدت حضور نیروهای فرانسوی، بورکینافاسو به یکی از فقیرترین کشورهای جهان تبدیل شدو در نیجر نیز به عنوان یکی دیگر از قربانیان استعمار فرانسه که آمریکا هم حاکمیت آن را نقض کرده است، اخیراً «محمد بازوم» رئیس جمهور آن در یک کودتا از سوی محافظان ریاست جمهوری خود به بازداشت خانگی رفت.

برنامه «سیاه و سفید» شبکه هیسپان تی‌وی با اجرای ادواردو آرتس این هفته با حضور فرانسیسکو کولوآن جامعه شناس و مقام سابق سازمان ملل در آفریقا روی آنتن می رود. این برنامه پنجشنبه ساعت 4:30 بامداد به وقت تهران از شبکه هیسپان تی وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه همان روز ساعات 9:30، 13:30 و 18:30روز جمعه ساعت 2:30 و 16:30 و شنبه 11:30بازپخش می‌شود.

علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به آدرسhttps://www.hispantv.com/showprogram/negro-y-blanco-con-eduardo-artes/878 این برنامه را در وب سایت شبکه هیسپان تی وی مشاهده کنند.

امتیاز شما