امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پخش مداحی‌های فارسی، انگلیسی، عربی و آذری از رادیو محرم

مشاهده ۳۷۶
۱۴۰۲/۰۵/۰۱- ۱۱:۳۳
تعداد بازدید:376

مدیر رادیو محرم گفت: تقریباً ۲۰ نوع گویش، لهجه و زبان از جمله فارسی، عربی، انگلیسی و اردو را در رادیو محرم پخش می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مسعود کاویانی، مدیر رادیو محرم درباره ویژه برنامه‌های این رادیوی فصلی گفت: امسال رادیو محرم هفتمین سال فعالیت خود را از ابتدای ماه محرم یعنی روز سه‌شنبه ۲۷ تیر ساعت ۱۶:۰۰ آغاز کرد و تا ۲۶ مرداد روی موج ۹۵.۵ مگاهرتز خواهد بود. شنوندگان می‌توانند از طریق گیرنده‌های تلویزیون، رادیو نما و برنامه کاربردی ایران صدا شنونده رادیو محرم به عنوان «حسینیه‌ای به وسعت دل‌ها» باشند.

کاویانی درباره مهمترین برنامه‌های رادیو محرم گفت: برنامه‌ای به نام «نوگلان حسینی» داریم، که مداحی نوجوانان را پخش می‌کند. برنامه «شور شیدایی» هم جزو برنامه‌هایی است، که سال گذشته از آن استقبال شد. این برنامه مداحی درخواستی شنوندگان را پخش می‌کند. امسال این برنامه در دو نوبت به‌طور زنده از ۱۱ تا ۱۲:۳۰ دقیقه و ۱۷:۳۰ تا ۱۹ به گوش شنوندگان می‌رسد. از بیانات رهبر انقلاب، امام راحل و سایر علما و خطبا در جای جای رادیو محرم به عنوان مباحث معرفت‌افزا استفاده می‌شود. 

مدیر رادیو محرم ادامه داد: امسال مانند پارسال برنامه «پیرغلامان اباعبدالله» و مستند‌های کوتاه از سلوک و زندگی خادمی و شخصی این عزیزان در ۳۰ روز محرم پخش می‌شود. توجه به ادعیه و زیارات از بخش‌های دیگر این رادیوی فصلی است. ما هر روز زیارت وارث را پخش می‌کنیم و زیارت ناحیه مقدسه هم در ایام تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود. برنامه «آیین عزاداری اقوام» در طول این ماه روی موج رادیویی می‌رود. برنامه «احکام محرم» هم در زمان اذان‌گاهی احکام و نذورات این ماه را تشریح می‌کند. برنامه‌های «به افق عشق» و «اشک‌واره» هم جزو ویژه برنامه‌های دیگر این رادیوست.

وی افزود: از آنجایی که این رادیوی فصلی آوامحور است، بیشتر به مداحی، مرثیه‌سرایی و روضه‌خوانی می‌پردازد. شاید ۷۰ تا ۸۰ درصد محتوا‌ها را مداحی و مرثیه‌سرایی دربر می‌گیرد. از آنجایی که ماموریت رادیو محرم ترویج الگوی صحیح عزاداری است، پخش عزاداری و مداحی‌های معیار را اولویت قرار دادیم. 

به گفته کاویانی، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند یک قطعه مداحی و مرثیه‌خوانی باید چهار مولفه اصلی از جمله صوت خوش، آهنگ مناسب، مضمون خوب و متن، لفظ و شعر خوب را داشته باشد، تا به عنوان بهترین اثر برای تبلیغ محسوب شود؛ ما سعی کردیم در انتخاب مداحی‌ها این دقت را داشته باشیم، تا مداحی‌ها از آن ویژگی‌ها برخوردار باشند. 

مدیر رادیو محرم با بیان اینکه در طول سالیان متمادی بحث تحریف و انحرافات را در مداحی‌ها داشتیم، افزود: یک رسانه باید بتواند با پخش مداحی‌های صحیح از لحاظ محتوا و ساختار، پاسخگوی نیاز‌های مردم باشد و از انحرافات جلوگیری کند. اگرچه رادیو محرم آوامحور و مرثیه محور است، اما اینگونه نیست که ما نسبت به معرفت‌افزایی آموزه‌های والای نهضت عظیم بی‌توجه باشیم.

وی با اشاره به اینکه لحظه به لحظه ایام محرم لبریز از آموزه‌ها و ارزش‌هایی است، که ما باید آن‌ها را به اشکال مختلف در رسانه بیان کنیم، توضیح داد: گاهی این ارزش‌ها و آموزه‌ها در قالب شعر ارائه می‌شود. شاید برخی موارد هم در برنامه‌های دیگر باشد. رادیو محرم سعی می‌کند آموزه‌های دینی را در قالب مداحی‌ها، مرثیه‌خوانی‌ها و روضه‌خوانی‌ها ارائه دهد. علاوه‌بر آن درنظر داریم که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از محتوای این رادیوی فصلی به پخش سخنرانی‌های کوتاه و برنامه‌های کوتاه بپردازد.

کاویانی درباره پخش عزاداری‌ها به زبان، گویش و لهجه‌های مختلف توضیح داد: تقریباً ۲۰ نوع گویش، لهجه و زبان را در رادیو محرم پخش می‌کنیم. از زبان‌های فارسی، اردو، افغانستانی، آذری، انگلیسی و عربی گرفته تا گویش‌ها و لهجه‌های خاصی که در کشور وجود دارد. از جمله می‌توان به مداحی‌های بوشهری، خراسان شمالی، کرمانجی، کردی، گیلکی، لری، مازندرانی تا لهجه‌ها و گویش‌های شیرازی، یزدی و ... اشاره کرد.

مدیر رادیو محرم در پاسخ به این سوال که تنوع پخش مداحی‌ها نسبت به سال گذشته چگونه است، بیان کرد: از لحاظ کمی و کیفی محتوا‌ها بیشتر شده است. به عنوان مثال، اگر پارسال مداحی‌های لری ۱۰ قطعه بود، امسال به ۳۰ قطعه افزایش یافته است. از طرفی سعی کردیم مداحی و سخنرانی‌ها را فقط در تهران، قم و مشهد نبینیم و کل کشور را درنظر بگیریم. تلاش کردیم همه کسانی که در حوزه مداحی و روضه‌خوانی خادم حسینی هستند، سهم خودشان را از رادیو محرم دریافت کنند.

امتیاز شما