امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پخش بیش از ۱۰ ساعت تلاوت قرآن در ایام ماه رمضان

مشاهده ۳۷۴
۱۴۰۲/۰۱/۱۵- ۱۳:۱۱
تعداد بازدید:374

یک کارشناس گروه تلاوت و نغمات رادیو قرآن گفت: بیش از ۱۰ ساعت تلاوت قرآن در روز از رادیو قرآن پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، صادق درودیان، کارشناس گروه تلاوت و نغمات رادیو قرآن درباره تولید نغمات آیینی در شبکه و پخش تلاوت در ایام ماه رمضان گفت: فعالیت اصلی بخش تلاوت و نغمات شبکه تولید و تامین تلاوت از نوع مصری و ایرانی است که بعضاً به بخش ملل (غیر مصری و غیر ایرانی) هم توجه شده است.

درودیان ادامه داد: آنچه روی آنتن برای شنوندگان مشخص می‌شود، جدول تلاوتی است که هر ماه برای رادیو قرآن چیده می‌شود. در ماه مبارک رمضان علاوه‌بر پخش بهترین تلاوت‌ها از قاریان مصری یا ایرانی، همه آیات قرآن را پخش می‌کنیم. 

کارشناس گروه تلاوت و نغمات رادیو قرآن با بیان اینکه ما تقریباً بیش از ۱۰ ساعت در روز تلاوت قرآن پخش می‌کنیم، افزود: در ماه رمضان باکس تلاوت کمتر می‌شود. چون فقط پنج دوره ترتیل در شبکه پخش می‌شود و ۵ ساعت از ۲۴ ساعت ما صرف ترتیل می‌شود. علاوه‌بر آن، برنامه‌های زنده ویژه افطار، سحر و ... داریم که باکس‌های تلاوت را کاهش می‌دهد. شاید در ماه مبارک رمضان ۱۰ تلاوت در ۲۴ ساعت روی آنتن شبکه برود. درحالی که در ماه‌های دیگر حدود ۲۰ تلاوت از رادیو قرآن پخش می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که اخیراً نغمه‌های آیینی برای شبکه تولید شده، بیان کرد: شبکه در سال‌های اخیر تولید جدید نداشته است. البته برنامه‌سازان در برنامه‌های خودشان برای ایجاد تنوع قطعات جدید پخش می‌کنند یا قطعاتی را با هم ترکیب می‌کنند. به عنوان مثال، برنامه‌سازان با سلیقه خودشان مناجاتی را با یک کلام و بخشی از دعا ترکیب می‌کنند که به جاذبه برنامه‌شان اضافه شود.

درودیان درباره آخرین تولیدی که شبکه انجام داده، خاطرنشان کرد: در رادیو قرآن تولیدی نداشتیم، مگر اینکه حدود ۶ سال پیش چند نمونه دعا تولید شده است. البته سال گذشته با آقای محمدیان تولید ربنا و آواز‌های مناجاتی داشتیم.

کارشناس گروه تلاوت و نغمات رادیو قرآن در پاسخ به این سوال که از آنجایی که در شبکه از موسیقی استفاده نمی‌شود، نغمه‌های آیینی جای موسیقی را پر می‌کنند، توضیح داد: بله. نغمات ما جای موسیقی را پر می‌کند. به طور کلی فعالیت این گروه تولید، تامین تلاوت و نغمات و چینش تلاوت در جدول پخش شبکه است. البته شبکه زیاد در حوزه نغمات وارد نشده، ولی در بخش تلاوت مشغول است. ترتیل‌هایی هم که شورای عالی قرآن ضبط و نظارت شده، گروه تلاوت از آن‌ها به عنوان تامین استفاده می‌کند.

امتیاز شما