امروز سه شنبه  ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دلاوری‌های ۳۳ تن از غواصان دفاع مقدس در مستند «بازمانده»

مشاهده ۶۵۷
۱۴۰۱/۱۰/۱۱- ۱۳:۴۹
تعداد بازدید:657

یک مستندساز گفت: مستند «بازمانده» به دلاوری ۳۳ تن از غواصان دفاع مقدس پرداخت و راوی مستند حسن بلوچی، غواص گرمساری بود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهران مجیدپناه، مستندساز از سمنان درباره اثر «بازمانده» در بخش دفاع مقدس گفت: بازمانده ویژه دفاع مقدس ساخته شد و در آن مستند به دلاوری ۳۳ تن از غواصان پرداخت که آن‌ها از بین حدودا ۱۰۰ غواص برای شکستن خط ام‌الرصاص در عملیات والفجر ۸ انتخاب شده بودند. حسن بلوچی غواص دلاور گرمساری فرمانده این گروه ۳۳ نفره، راوی اصلی مستند مذکور است.

وی با بیان اینکه این نوع جشنواره‌ها بستری برای شکوفایی استعدادهاست افزود: بهره‌گیری از تکنیک‌های نوین مستندسازی و ساختار بازسازی صحنه‌ها در رادیو که به مراتب سخت‌تر از تلویزیون صورت می‌گیرد، یکی از ویژگی‌های این اثر است در کنار محتوای جذاب سوژه، یکی از دلایل دیده شدن این مستند نیز بوده است.

در دومین جشنواره پژواک هم با دو اثر شرکت خواهم کرد

مجیدپناه با بیان اثر جدیدش جهت شرکت در دومین جشنواره پژواک گفت: همچون دوره قبل، اثر من در حوزه دفاع مقدس و مادران شهدا است. در این دوره هم با دو اثر با ساختاری مستند به نام‌های «ضمانت» و «چشم‌انداز» در جشنواره شرکت خواهم کرد.

در کنار جشنواره کارگاه‌های آموزشی هم برگزار شود

این مستندساز خواستار تشکیل کارگاه‌های آموزشی در این حوزه شد و گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی در رادیو بسیار انگیزه‌بخش است، چرا که مستند رادیو هم دیده می‌شود. پیشنهاد می‌کنم در کنار برگزاری جشنواره، کارگاه‌های آموزشی هم برگزار شود تا برنامه‌سازان هم بتوانند خود را در این زمینه به اصطلاح بروزرسانی کنند.

جشنواره‌ها می‌توانند محل ظهور قالب‌های جذاب برنامه سازی رادیویی باشند

وی در پاسخ به این پرسش که جشنواره‌های رادیویی چگونه می‌تواند جایگاه رادیو را در سطوح مختلف کشور ارتقا دهد، گفت: سرعت زندگی امروز نه تنها نتوانسته رادیو و حضورش را کمرنگ کند، بلکه حضور سراسر آرامش رسانه‌ای به نام رادیو بسیار مفید در جامعه دیده می‌شود. رادیو هنوز هم سرپاست، اما جشنواره‌های این‌چنینی می‌توانند فرصتی برای تولد قالب‌های نوین برنامه‌سازی در رادیو باشند. مخاطب امروز رادیو کمتر پیش می‌آید یک ساعت پای یک برنامه ترکیی رادیو بنشیند، اما وقتی محتوا در یک قالب جذاب در زمان کمتر به مخاطب ارائه شود، کاربرد بیشتری خواهد داشت. این نوع جشنواره‌ها می‌توانند محل ظهور قالب‌های جذاب برنامه سازی رادیویی باشند. 

آموزش و انتخاب سوژه برای مستندسازان بسیار مهم است

برگزیده جشنواره پژواک درباره انتظارش از یک مستند رادیویی توضیح داد: اول اینکه مستندسازان به خوبی آموزش کافی ببینند. بنده چند سال در بخش مستند ارزیاب صدای استان‌های مرکز بودم و اغلب برنامه‌هایی که به عنوان مستند به ارزیابی می‌رسید؛ اصلا چارچوب درستی نداشت. دوم اینکه بعد از آموزش صحیح، انتخاب سوژه مهم است. سوم آنکه مستندسازان کم نیاورند، چرا که تهیه مستند در ابتدا کاری سخت و دشوار است، اما وقتی گرفتارش شوی عاشق و دلداده مستندسازی خواهند شد.

بین‌المللی شدن و حضور شرکت‌کنندگان از دیگر کشور‌ها در جشنواره خالی از لطف نیست

مجیدپناه درباره بین‌المللی شدن و حضور مستندسازان از دیگر کشور در جشنواره پژواک نیز گفت: تا حدودی حضور برنامه‌سازان خارجی می‌تواند برای مستندسازان داخلی تاثیرگذار باشد، اما از آنجایی که بنده چندین بار با خارجی‌ها رقابت کرده‌ام؛ باید بگویم که ساختار مستند در ایران و خارج ایران بسیار متفاوت است. در خیلی از مسائل از آن‌ها جلوتر هستیم، اما شرکت و حضور آن‌ها در جشنواره هم خالی از لطف نیست. 

کارگاه‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به مستندسازی برگزار شود

وی معتقد است: جشنواره مسیر درستی را سپری می‌کند و با توجه به نگاه سازمان صداوسیما در ترویج و بالا رفتن سطح مستندرادیویی، این روند مطلوب‌تر هم خواهد شد. پیشنهاد می‌کنم در طول برگزاری جشنواره یا حتی بعد از پایان جشنواره و با حضور داوران و کارشناسان و پیشکسوتان، برای مستندسازان جشنواره و علاقه‌مندان برنامه‌ساز در سطح کشور کارگاه‌های آموزشی هم برگزار شود. 

این برگزیده جشنواره پژواک در پایان گفت: با افتخار عرض می‌کنم سرباز ایران، ملت و انقلاب هستم و به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) سعی می‌کنم گوشه‌ای از آرمان ایران قوی را بنده با ساخت مستند در جهت امیدآفرینی و جهاد تبیین برای انگیزه‌بخشی به حرکت ملت و انقلاب به عهده بگیرم و ان‌شاءالله مورد توجه حضرت حق و شهدای عزیز باشد.

امتیاز شما