امروز يك شنبه  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جایگاه دانشمندان ایرانی درپیشرفت علم دنیا
جایگاه دانشمندان ایرانی درپیشرفت علم دنیا

روز جهانی علم چگونه نام‌گذاری شد؟

مشاهده ۲۱۶
۱۴۰۱/۰۸/۱۹- ۱۴:۵۱
تعداد بازدید:216

داود عامری ، دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی اظهار داشت: با گذر زمان و پیشرفت علم، نقش آن در توسعه دنیای نوین و مواجهه با مخاطرات آن همواره پررنگ‌تر شده است. همین شد که در سال ۲۰۰۱ بر اساس انگیزه‌ای مشترک میان نخبه‌های جهان، یونسکو به همراه شورای علم و فناوری جهانی، روز ۱۰ نوامبر را به جهت ایجاد بستر فرهنگ‌سازی برای ترویج و توسعه علم، به عنوان روز علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، وی در برنامه صبح پارسی افزود: امروزه ما شاهد تغییرات بزرگ اقلیمی در سطح جهانی هستیم که ناشی از عدم توجه به استفاده صحیح از علم و فناوریت به وجود آمده است. تولید گازهای گلخانه‌ای و عدم پایبندی برخی از کشورها، اکنون جهان را در حوضه‌های مختلف به مرز نگرانی کشانده است.
او اظهار کرد: با یک نگاه کلی به تاریخ زندگی بشر درمی‌یابیم که انسان همواره برای تسخیرمحیط پیرامون خود، علم را به کار گرفته است و همین نشان‌دهنده نقش بنیادی علم در زندگی بشر است. امروزه ما نمی‌توانیم فناوری را حتی از ساده‌ترین ابعاد زندگی خود حذف کنیم. این موضوع می‌تواند از طرفی انسان را از ماهیت خود دور کند و از طرف دیگر قادر است او را به اهداف بزرگ‌تر و پیشرفته‌تری برساند.
وی افزود: ما ایرانیان همواره به سمت صلح قدم برداشته‌ایم و این موضوع از لحاظ تاریخی نیز کاملا قابل استناد است. امروزه دانشمندان ایرانی در سراسر دنیا به بشر خدمت می‌کنند. به عنوان مثال در زمان اوج شیوع ویروس کورونا، ایران آماده بود تا فرمول واکسن خود را در اختیار دنیا قرار دهد، در حالی که شرکت‌های دیگر در سراسر جهان مشغول به کاسب‌کاری و سودجویی بودند.
عامری گفت: دو مساله در اینجا وجو دارد. اولا مبنا و اندیشه تولید علم باید در خدمت بشر باشد. ثانیا هنگامی‌که پس از تولید علم در قالب یک محصول، توانایی بهره‌مند شدن از باید در اختیار همه به صورت عادلانه قرار بگیرد. چراکه علم نه دستاورد تنها یک ملت، بلکه دستاورد کل بشر است. علم نیازمند دو مشخصه عدالت و اخلاق است. اگر این دو به علم وارد شوند، جنبه بشردوستانه آن نیز روی خود را به انسان نشان خواهد داد. مانند نقش صلح در نمود عدالت. برای علم نیز چنین است، علم تنها در حضور شاخص‌های عادلانه و اخلاق‌ مدارانه نمود بشر دوستانه خود را نشان می‌دهد.
وی همچنین اظهار کرد: در دنیا شعار همه این است که دارند علم خود را در اختیار بقیه جوامع بشری قرار می‌دهند. منتها از شعار تا عمل فاصله زیادی است. بعضا کشورهای پیشرفته از منابع موجود در کشورهای ضعیف‌تر بهره‌مند می‌شوند، اما در عوض به آن‌ها خدمتی نمی‌کنند.
عامری گفت: امروزه نظام سلطه و آمریکایی‌ها ما را برای برخورداری از دانش هسته‌ای مواخذه می‌کنند و می‌گویند شما به نیازی به آن ندارید. در حالی که خودشان بالاترین میزان ذخایر هسته‌ای را برای خود دارند. با این حال انرژی هسته‌ای تنها مربوط به بمب اتم نیست و می‌توان از آن بهره‌مندی‌های بسیار سودمندی کرد. با این حال این کشورها با وجود دسترسی به همه این امکانات، می‌خواهند جوامع دیگر را از داشتن آن حروم کنند.
وی افزود: یکی از بزرگترین تحریم‌ها علیه ملت ایران، تحریم علم و فناوری است. حتی روابط بین دانشجو‌ها و اساتید خارج از کشور نیز دچار مشکل شد. اما این کشورها همچمنان به استفاده ابزاری از علم در جهت سلطه و استعمار خود ادامه می‌دهند و به نظر نمی‌آید که قصد چشم‌پوشی از منافع خود را داشته باشند که این خود نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی حسین قطبی‌زاده از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع روز جهانی علم بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمد قاسمی و کیمیا گیلانی با داود عامری ، دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی‌به گفت و گو نشستند.

امتیاز شما