امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

محترم، خوش‌ساخت و به‌یادماندنی

مشاهده ۳۱۹
۱۴۰۳/۰۳/۱۳- ۰۷:۲۰

اثر خوش‌ساخت و با محتوای «روزی روزگاری برادر» ساخته هنرمندانه محمدرضا آهنج، کارگردان توانا و شناخته‌شده سینما و تلویزیون است که کارگردانی فیلم‌های خوب «زخم زیتون» و «من یک ایرانی‌ام» و سریال‌های ماندگار «معما»، «سایه آفتاب»، «شاید رسیده باشی»، «به دنیا بگویید بایستد»، «عملیات ۱۲۵»، «ملکوت»، «راستش را بگو»، «مائده از آسمان»، «آسمان من»، «احضار روح»، «داستان یک شهر» و «برادر جان» را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، او بعداز مدت‌ها دوری از سریال‌سازی، یک‌بار دیگر با دست پر و با سریالی قوی، ارزشی و تماشایی به تلویزیون بازگشته و مجموعه اجتماعی و دفاع‌مقدسی «روزی روزگاری برادر»، تازه‌ترین اثر او، گواه امتیازهای فراوانش در ساخت سریال‌های ارزشمند و فاخر تلویزیونی است. «روزی روزگاری برادر» نمایشگر و راوی زندگی خانوادگی و اجتماعی خانواده‌ای است که فرزند آن‌ها از جبهه‌های جنگ حق علیه باطل بازنگشته و این رویداد که در ایام دفاع‌مقدس کم‌نظیر نبوده، به دلیل برخی پیامدها و حاشیه‌سازی‌ها، خانواده او را دچار کشمکش‌ها و مشکل‌هایی کرده است. رودرورویی برادر رزمنده مفقودالاثر که می‌خواهد به‌اتفاق خانواده به خارج از کشور مسافرت کند، سبب طرح مسائل ناگوار جدید و بروز مشکلاتی می‌شود که به‌نوعی به رمزگشایی علل ناپیدایی رزمنده مفقودشده منجر می‌شود. کشف و معرفی هویت واقعی شهدا و تعیین سرنوشت رزمندگانی که به‌ظاهر آثاری از آن‌ها نیست، موضوع آشنایی است که تاکنون در چندین فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی دستمایه ساخت داستان این آثار قرار گرفته است که معروف‌ترین آن‌ها در خصوص شناسایی و تعیین چگونگی ناپیدایی و سرنوشت بعضی رزمندگان، فیلم‌های«ایستاده در غبار» و «دوئل» است.

سر دادن شعارهای اخلاقی و اجتماعی نابجا و نمایش غلوآمیز شخصیت‌ها و حوادث و رویدادهای دوران دفاع‌مقدس و دور بودن از واقعیت‌های آن دوران به‌دلیل ضعف پژوهش، ازجمله کاستی‌های برخی از فیلم‌ها و سریال‌های دفاع‌مقدسی است که در سریال «روزی روزگاری برادر» تلاش شده از آن‌ها پرهیز شود و وقایع همان‌گونه که رخ داده‌اند، به‌شیوه‌ای هنرمندانه بازگو و بازنمایی شوند و همین ویژگی در کنار دیگر امتیازهای این سریال، باعث باور پذیرشدن شخصیت‌ها و ماجراها و کشمکش‌های سریال شده و از «روزی روزگاری برادر» اثری دیدنی، ارزشمند، هنرمندانه، متعهدانه، مقاومتی و خانوادگی ساخته که در میان برترین سریال‌های دینی و ملی و ارزشی رسانه ملی جای گرفته است.

در این سریال، افزون بر تورق بخشی از دوران دفاع‌مقدس و بازنمایی اوضاع اجتماعی و سیاسی کشور در آن ایام، همت گروه‌های تفحص و خادمان ارجمند معراج شهدا و رنج‌های خانواده‌های رزمندگان و نمایش مبارزه حق علیه باطل در عرصه‌های مختلف اجتماعی، از ارزش و احترام خانواده گرانقدر شهدا و جانبازان، ایثارگران و آزادگان نیز سخن به میان آمده که بر ارزش‌های محتوایی و هنری سریال افزوده است.

«روزی روزگاری برادر» نمره‌ای بالا در کارنامه هنری و تلویزیونی قابل‌تأمل آهنج و هنرمندان سریال و رسانه ملی می‌نشاند. استفاده از عوامل کاربلد و حرفه‌ای از دیگر نکات ممتاز این سریال است که با ترکیبی از علیرضا جلالی‌تبار، آشا محرابی، محمد صادقی، علی اوسیوند، رحیم نوروزی و سیروس همتی بر میزان اثرگذاری سریال بر مخاطب افزوده‌اند. در میان بازیگران مستعد این سریال، با بازی خوب محمد صادقی روبه‌روییم که در عرصه بازیگری، کارنامه‌ای مقبول و مطلوب دارد و در ساخته آهنج که نخستین دوره جدید بازیگری او بعد از مدت‌ها دوری از این حوزه است نیز موفق ظاهر می‌شود. «روزی روزگاری برادر» محصول رسانه ملی با مشارکت سازنده و هدفمند آستان قدس رضوی و بنیاد شهید است که از همسویی و همدلی مراکز و سازمان‌های متولی امور فرهنگی، اجتماعی و دینی در حراست از فرهنگ ایران اسلامی و دستاوردهای شاخص انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس با یاری هنرمندان متعهد حکایت دارد و گامی‌بلند در این عرصه به شمار می‌رود.

تولید آثار هنری و فرهنگی با یاری و همکاری نهادها و سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی که با حمایت‌های پژوهشی، مشاوره‌ای و مادی و معنوی همراه است، افزون بر پاسداشت ارزش‌ها و آرمان‌های کشور، هنرمندان متدین و متعهد را در تولید آثار هنری و سینمایی و سیمایی باانگیزه و در کار خود توانا و امیدوار می‌کند.

 جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه

امتیاز شما