مشارکت حداکثری همواره یکی از عناصر و اولویتهای اساسی در برگزاری انتخابات در نظام مردم سالاری دینی ایران اسلامیبوده که باعث تولید قدرت، اقتدار و اعتبار برای کشور در برهههای حساس شده و خواهد شد، به گونهای که حضور پرشور مردم به عنوان یکی از ارکان مهم نظام اسلامی، ناامیدسازی دشمن و شکست پروژههای آنها را به دنبال داشته و خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، یکی از مهمترین دلایل مشارکت حداکثری مردم نحوه تبلیغات رسانهها در بخشهای مختلف است. چگونگی تبلیغات رسانهها از ابعاد گوناگون قابل بررسی است که میتوان نقش رسانهها به خصوص رسانه ملی را در این مهم بسیار جدی عنوان کرد. بدون شک مشارکت حداکثری در تعیین مدیران اجرایی و سیاسی ضامن تداوم، بقا و مقبولیت بیشتر نظام خواهد بود. از سوی دیگر مشارکت سیاسی، سبب تقویت انگیزه افراد نسبت به مسئول بودن آنها در مقابل جامعه و تعیین سرنوشت، ثبات سیاسی، قانونمندی و مشارکت نخبگان خواهد شد.
نقش رسانه ملی به عنوان یک ظرفیت فراگیر و عمومیبرای جمهور مردم قابل چشمپوشی نیست. نخستین اقدام ابتکاری سازمان صداوسیما در این دوره از انتخابات مصداق تحول در رسانه ملی است که ناظر بر مردمیتر و آگاهانهتر شدن انتخابات و ایجاد فرصتی همهگیر و عادلانه برای مقایسه نامزدهای مختلف و شناخت دیدگاه آنهاست.
از سوی دیگر در دسترس قرار گرفتن امکانات رسانه ملی برای شهرستانهای دور از مرکز نسبت مستقیمیبا عدالت تبلیغاتی داشته و در ایجاد حس و حال انتخاباتی در نقاط مرزی و دورافتاده کشور و ارتباط مستقیم مردم با نامزدها تأثیرگذار است.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ و افزایش مشارکت مردم در انتخابات فرمودند: «سیاست راهبردی امام آوردن مردم به صحنه، سیاست راهبردی دشمن خارج کردن مردم از صحنه است.» بنابراین باید از تمامی زیرساختهای کشور جهت افزایش مشارکت مردم و ایجاد شور و حال انتخاباتی در کشور بهره جست. آگاهیبخشی و معرفتافزایی، قدرت تبیینی و اقناع به خصوص برای قشر جوان، تشویق و ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات پیش رو و ایجاد فضای همدلی برای حضور حداکثری از ضرورتهایی است که رسانه ملی را در این ابتکار، پیشرو کرد.
فضای انتخاباتی در کلانشهر تهران بزرگ متفاوت از سایر حوزههای انتخاباتی است. از مجموع ۲۰۰ کانال طراحی شده برای تبلیغات سالم و عادلانه رسانهای، با توجه به اقتضائات و زیرساختهای هویتی و مطالبهای کلانشهر تهران، ١٠ کانال به استان تهران اختصاص دارد که از این میان پنج کانال در اختیار حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و پردیس و پنج کانال متعلق به شهرستانهای استان تهران است. قریب به ١٠٠ نفر از نامزدها در حوزه انتخابیه تهران تقاضای شرکت در مناظره دارند که تلاش میشود با برنامهریزی دقیق این مناظرات طراحی و اجرا شود. در پنج حوزه دیگر انتخابیه استان تهران نیز برنامهریزی برای انجام مناظرات صورت گرفته است و در تمامی این مناظرات نماینده هیئت نظارت و نماینده هیئت اجرایی به عنوان ناظر حضور خواهد داشت.
امید است با عملکردی مناسب در راستای ایجاد فضای رقابتی سالم و عدالت تبلیغاتی در بستر رسانه ملی، زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور و مشارکت آگاهانه آحاد مردم به ویژه نسل جوان در کشور فراهم شود.
محمدباقر اعلمی / مدیر شبکه تهران