امروز يك شنبه  ۱۵ مهر ۱۴۰۳
چگونه کتاب‌خوان شویم؟
چگونه کتاب‌خوان شویم؟

تاثیر مفید کتاب و کتاب‌خوانی بر سلامت ذهن انسان

مشاهده ۱۸۱
۱۴۰۱/۰۸/۲۶- ۱۳:۴۵
تعداد بازدید:181

کتاب‌خوانی موضوع برنامه امروز صبح پارسی بود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، طاهر عطاران، روانشناس شناختی گفت: همانطور که یک ورزشکار با تمرین و ریاضت جسم خود را قوی می‌کند، مغز ما هم می‌تواند در حضور چالش‌ها رشد کند که این چالش‌ها می‌توانند توسط کتاب‌ خوانی ایجاد شوند. کتاب خواندن ناحیه جلویی مغز ما، که  مهارت‌های مربوط به استدلال و تفکر به آن مربوط می‌شود را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 وی افزود: تحقیقات نشان داده که کتاب‌ خواندن بر کاهش میزان استرس نیز بسیار موثر است. کسانی که در طول عمر خود به صورت مداوم کتاب می‌خوانند، کم‌تر دچار زوال عقل می‌شوند.

 عطاران گفت: کتاب خواندن با درگیر کردن بخش‌های مختلف مغز، مهارت‌های متفاوتی را در ما می‌پروراند و مدام ما را به چالش می‌کشد. ثابت شده  که همین عامل موجب کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در افراد می‌شود.

 او اظهار داشت: چنین نیست که تاثیر کتاب‌خوانی تنها با خواندن کتاب‌های علمی میسر شود. ما امروزه با مشکل کاهش گنجینه لغات در نسل جوان روبه‌رو هستیم. به همین جهت انتخاب کتاب‌هایی با نوشتار مناسب، فارغ از ژانر آن، به ما در مسیر حل این مشکل کمک می‌کند و هر چقدر دایره لغات ما بزرگ‌تر باشد، توانمندی ما برای تفکر نیز افزایش خواهد یافت.

  او همچنین افزود: برای کتاب‌ خوان شدن لازم است که به جای رویکرد شناختی و تلاش برای ایجاد انگیزه اولیه، از مرحله عمل به صورت برعکس حرکت کنیم. کافی است ۲۱ تا ۴۰ روز به صورت منظمُ در زمان مشخصی کتاب بخوانیم تا عادت آن در ما شکل بگیرد و بعد از آن انگیزه ذهنی برای ادامه این عادت به وجود بیاید.

 عطاران اظهار کرد: سبک رفتاری خانوادگی نیز در ایجاد عادت‌های جدید بسیار تاثیرگذار است. می‌توانیم به یکدیگر کتاب هدیه دهیم، مسابقات کتابخوانی برگزار کنیم یا در جمع خانوادگی خود به صورت گروهی کتاب بخوانیم و با یکدیگر درمورد آن صحبت کنیم.

 او افزود: کتاب باید در سبد خرید ما قرار بگیرد و اینگونه بخشی از سبک زندگی ما شود تا بتوانیم از فواید ارزشمند آن نه تنها به صورت فردی، بلکه گروهی و در کنار هم بهره‌مند شویم.

  برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی حسین قطبی‌زاده از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع کتابخوانی بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمد قاسمی و کیمیا گیلانی با طاهر عطاران، روانسناس شناختی به گفت و گو نشستند.

 

امتیاز شما