رئیس مرکز بسیج رسانه ملی از تولید و پخش مجموعا ۲۴ هزار و ۴۴۹ عنوان برنامه در معاونت های سیما، صدا، امور استانها، برون مرزی، معاونت سیاسی و مرکز بسیج برای امسال در زمینه دفاع مقدس از رسانه ملی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نشست خبری رسانه ملی و چهلمین سالگرد دفاع مقدس با حضور محمدمهدی رحمتی رئیس مرکز بسیج سازمان صدا و سیما برگزار شد.
رحمتی در این نشست با اشاره به برنامههای رسانه ملی در این ایام اظهار کرد: ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس پس از ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح از نیمه دوم اسفندماه سال ۹۸ آغاز به کار کرد. ویژه برنامههای سازمان صدا و سیما به مناسبت دفاع مقدس از خردادماه امسال آغاز شده و انشاالله تا پایان اسفندماه ادامه خواهد داشت.
رئیس مرکز بسیج رسانه ملی با با بیان اینکه هفت رویکرد اساسی در زمینه دفاع مقدس داریم گفت: رویکرد اصلی ما معرفی دفاع مقدس به عنوان بخشی ارزشمند از تاریخ کشورمان است که ابعاد متنوعی شامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد. وی پرداختن به شاخصهای سبک زندگی مردم، فرماندهان و رزمندگان به عنوان شاخص های موفق زندگی، ایثار و پیروزی را به عنوان رویکرد دوم معرفی کرد و گفت: سومین رویکرد ما این است که از همه قالب های جذاب و متنوع برای معرفی دفاع مقدس استفاده کنیم، به ویژه برای نسل های سوم و چهارم انقلاب، زیرا این نسل ها تجربه زیستن در زمان جنگ را نداشتند.
رئیس مرکز بسیج رسانه ملی ادامه داد: چهارمین رویکرد ما معرفی دفاع مقدس به عنوان زمینه وحدت مردم و نیروهای مسلح است و رویکرد بعدی پرهیز از نگاههای کلیشه ای به دشمن و پرهیز از معرفی قالبی اسطورههای دفاع مقدس است. رحمتی بابیان اینکه ششمین رویکرد استفاده از ظرفیت برنامههای موجود در صدا و سیماست گفت: آخرین رویکرد ما معرفی جنگ انقلابی به عنوان پدیده ای ویژه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.
وی با اشاره به برنامههای تولیدی رسانه ملی به مناسبت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: مجموعا ۲۴ هزار و ۴۴۹ عنوان برنامه در حوزههای معاونت های سیما، صدا، امور استانها، برون مرزی، معاونت سیاسی و مرکز بسیج تولید شده است که مجموع آنها به ۲۹۱ هزار و ۶۷۸ دقیقه می رسد.
رحمتی گفت: در حوزه معاونت سیما، سریال های جدید ایلدا و منطقه پرواز ممنوع از شبکههای یک و دو در ایام دفاع مقدس پخش خواهد شد. همچنین جشنوارههای تلویزیونی فیلم های دفاع مقدس در این ایام در دستور کار قرار گرفته است که در دهفته دفاع بیش از سی اثر سینمایی پخش خواهد شد. ویژه برنامههای تلویزیونی ما هم پای کارند. در شبکه یک ویژه برنامه رزمنده و مهمات روی آنتن می روند. در شبکه دو ویژه برنامههای آسمان و جلوه اقتدار پخش میشوند. شبکه سه با شب های پر ستاره به میدان می آید. چهل ستون و حماسه ماندگار هم از شبکه پنج پخش میشوند. شبکه قرآن هم ویژه برنامه مصباح را روی خط خواهد برد و برنامه روپوش خاکی هم از شبکه سلامت پخش میشود که مربوط به نقش پرستاران و پزشکان در حماسه سازی دفاع مقدس است. شبکه امید هم ویژه برنامه طلوع امید را تدارک دیده است. شبکه جام جم هم ویژه برنامه آنچه خود داشت را آماده کرده که پخش میشود.
وی ادامه داد: مرکز صبا هم بیش از بیست انیمیشن آماده پخش دارد که هم در هفته دفاع مقدس و هم در طول سال پخش میشود.
رئیس مرکز بسیج رسانه ملی با اشاره به تولید مستندهای دفاع مقدسی سیما گفت: شبکه یک مستندهای سریالی «ناگفتهها» و «روایت فتح» را در دستور کار دارد که تا پایان سال پخش میشود. مستندهای «پیمان شکن »و «عبیر» از شبکه دوم سیما پخش میشود. مستند «فانتوم ها در جنگ » ، « کیمیا باران »، «عشق به سبک دیکتاتور» و «برای ابراهیم » از شبکه سه پخش میشود. «آن یک نفر» و «متولد آذر » از شبکه چهار پخش میشود. مستندهای در« فتح قوام » و «رؤیای بی قاب» و «پای دیوار مرز» از شبکه پنج پخش خواهد شد، مستندهای کوتاه 110 هم از شبکه قرآن روی آنتن می رود. شبکه افق هم با مستند «خاطرات موتور سیکلت»، «گردان قاطریزه» و «سؤال های بی جواب» به میدان می آید.
رحمتی افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت برنامههای موجود شبکههای مختلف مثل برنامههای صبحگاهی همه شبکهها و تولید میان برنامههای جذاب مثل موشنهای سریالی در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به تولیدات دفاع مقدسی معاونت صدا اظهار کرد: این معاونت با تولید ۵هزار و چهل و یک برنامه در غالب ۹۶ هزار و بیست دقیقه در خدمت شنوندگان است. مجموعه «چهل روایت چهل شهید» کاری از اداره کل هنرهای نمایشی معاونت صداست که از چهار شبکه نمایش، ایران، جوان و تهران روی آنتن می رود. کتاب خوانی دفاع مقدس هر شب درایام دفاع مقدس پخش خواهد شد. ویژه برنامه کربلای جبههها، چهل سردار، پلاک سرخ، عکس ها سخن میگویند از شبکه رادیویی ورزش و راویان حماسه هم برنامه مشترک رادیو نمایش و جشنواره تئاتر مقاومت است.
رحمتی با اشاره به تولیدات معاونت امور استانها هم افزود: این معاونت پرشمارترین حجم برنامهها را دارد. ۳۱۲ نمایش رادیویی در این معاونت تولید شده است. ۲۹۱ مستند و ۸۴
مسابقه رادیویی هم تولید شده است. ویژه برنامه «پلاک چهل» از تمامیشبکههای رادیویی استانها هر روز پخش خواهد شد. «یک دوره عاشقی» هم ویژه برنامه شهدای شاخص استانهاست که در شبکههای رادیویی استانها پخش خواهد شد. مشاعره دفاع مقدس هم با مشارکت سه استان در شبکههای رادیویی موجود است. شبکههای تلویزیونی استانی هم هر شب یک برنامه دارند. نماهنگ های آزادسازی خرمشهر و پاسدار رهبری هم در نوبت پخش قرار دارند. ۱۷ قطعه موسیقی هم در این ایام توسط امور استانها پخش خواهیم کرد. یک کار مشترک هم بین مرکز آبادان و شبکه پنج داریم که هر شب روی آنتن می رود.
رئیس مرکز بسیج صدا و سیما با اشاره به تولیدات معاونت سیاسی در زمینه دفاع مقدس اظهار کرد: ۳ هزار و ۹۲۴ برنامه در غالب ۶هزار و ۹۳۴ دقیقه تولید شده که در غالب خبرهای مکتوب، گزارش های رادیویی و تلویزیونی، مستند خبری و عکسها و تیزرهای اطلاع رسانی پخش خواهد شد.
وی ضمن اشاره به تولیدات معاونت برون مرزی هم گفت: این معاونت هزار و نهصد و چهل و هفت برنامه تدارک دیده که در غالب ۸هزار و ۸۸۸ دقیقه است. شبکههای پرس، العالم، هیسپان، الکوثر، سحر و ادارات کل منطقه ای معاونت برون مرزی در این حوزه فعال هستند. مرکز بسیج صدا و سیما هم در طول سال ۳۲۸ عنوان برنامه به مدت ۹هزار و ۱۱۰ دقیقه دارد که ۲۴ برنامه آن در هفته دفاع مقدس پخش خواهد شد.
وی افزود: بسیج رسانه ملی در حوزه برنامههای تلویزیونی ویژه برنامه مهمات را با شبکه یک دارد. برنامه سرچشمه هم محصول مشترک بسیج و شبکه پنج است. «از شما چه پنهون» هم برنامه ای کوتاه است که در همه شبکهها پخش میشود. نماهنگ «پیش ستارهها» « تا ابد ایران بمونه» ، «تراز عشق »و«شبهای باران» از دیگر تولیدات دفاع مقدسی مرکز بسیج سازمان است. مستندبازسازی«شهید زندی فر»در پنج قسمت ،مستند «ماه من» هم در دو قسمت پخش خواهند شد. مستند «یادآوری» با بحث معماری دفاع مقدس در ۱۲ قسمت پخش خواهد شد. مستند «رسا» هم در دستور کار قرار دارد. مستند «عبیر» هم کار مشترک بسیج با شبکه دو سیماست. هفت مجموعه سریالی موشن گرافی هم در دستور کار قرار گرفته است.
رحمتی با بیان اینکه در بخش نمایشی هم تیزر سینمایی «پوتین قرمزها» هم تولید شده اعلام کرد: معرفی کتاب «پوتین قرمزها» در دستور کار پخش قرار دارد، زیرا بهترین راهکار برای اشاعه و معرفی یک کتاب استفاده از تیزرهای سینمایی است؛ همانطور که سال گذشته تجربه موفق تیزر نمایشی «آب هرگز نمی میرد» را داشتیم که منحر به فروش ۳۰ هزار جلد از آن شد که عدد قابل توجهی هم هست. وی افزود: تله فیلم «اینحا خانه من است» هم در هفته دفاع مقدس پخش خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه فضای مجازی، مرکز بسیج کار «یک تکه از ماه » را تولید کرده که هر هفته زندگی سه شهید را روایت میکند. پوشش برنامه شب های پرستاره که تولید حاج حسین یکتا و تیم همراه اوست نیز بر عهده بسیج سازمان است. پوشش نمایشگاه دفاع مقدس نیروهای مسلح نیز بر عهده مرکز بسیج سازمان صدا و سیماست.