احسان ناظمبکایی، سردبیر هفتهنامه صدا وسیما در یادداشتی که در آخرین شماره از این نشریه چاپ شده است از عملکرد رسانه ملی در دهه اول محرم امسال نوشت.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این یادداشت با عنوان «شیوه عاشقی عاشورا 1442»آمده است:
1381 ســـال از عاشورای حسین(ع) میگذرد. هر کدام از 1381 محــرم برای شیعیان و دوستداران اهل بیت، عاشقانهای ماندگار است. عاشقانهای که هر سال آن خاص است و شرط عشق، همین فرازوفرود و سختی و شیرینیهاست. شیوه عاشقی عاشورای امسال خاص بود. ویروس منحوسی که از اسفند پارسال، سبک زندگیمان را عوض کرده، نتوانست صدمهای به این عشق ابدی بزند. رسانهملی، دهه اول محرم امسال را با تجربیاتی که در شش ماه اخیر در جریان نوروز و رمضان به دست آورده بود، با موفقیت به پایان رساند. اگر در رمضان، بار تعطیلی مساجد بر دوش سازمان بود و در سال تحصیلی، وظیفه آموزش دانشآموزان بر دوش رسانه ملی افتاد، این بار و در محرم، رسانه ملی حسینیهای به وسعت ایران شد تا این بار وظیفه کاهش حضور عزاداران را در هیئتها بر دوش بکشد. همیشه اینگونه بود که رمضان، مردم روزهدار پای سفره افطار، چشم به تلویزیون، روزه خودشان را باز میکردند، ولی در محرم، قید نشستن جلوی تلویزیون را میزدند و به مجالس عزا میرفتند. این خصلت معکوس دو رویداد مذهبی مهم ما بود، ولی امسال، محرم هم مثل رمضان شد و مخاطبان، پرچم عزای خود را در خانهها و برابر تلویزیون یا رادیو، به اهتزار درآوردند. افزایش چشمگیر ارتباط مخاطبان با واحد 162 نشان میدهد که سازمان در دهه اول محرم در این زمینه موفق عمل کرده است. در این میان، اقبال رو به افزایش رادیو محرم در چهارمین سال فعالیتش نشان میدهد این رادیو به همراهی دائم برای عده زیادی از مخاطبان تبدیل شده است. علاوه بر رادیو محرم، معاونت صدا بیشتر از 239 عنوان برنامه محرمی را روانه امواج رادیویی کرده که تنوع زیادی دارد. در حوزه معاونت سیما با وجود انتقادات با بازپخش سریالهای محرمی سالهای گذشته که قابل بررسی است، برنامههای گفتوگومحور و جنگگونه با استقبال مخاطبان همراه شده و فکر اینکه هر یک ساعت، شبکهای تبدیل به حسینیه تلویزیونی ایران میشود، اقدام درخور توجهی است که پیوستگی شبکهها را نشان میدهد. در امور استانها با وجود اینکه تجمعات بزرگ حسینی مانند سالهای گذشته برگزار نشد، ولی بیشتر از 4400 برنامه رادیویی و تلویزیونی خاص روانه آنتن شبکههای استانی شدند. تمام اقدامات معاونتهای پیام جز با همراهی همکاران فنی قابل اجرا نبود. سختی کار همکاران فنی در این دهه این بود که هیئتها باید فاصلهگذاری اجتماعی را در فضاهای باز رعایت میکردند. در نتیجه برای پوشش گسترده و وسیع، تجمعاتی که با شیوهنامههای بهداشتی مصوب برپا شده بودند، نیاز به تجهیزات متنوع بیشتر مانند کرین، کواد کوپتر و... بود که همگی تامین و تصاویری ماندگار، ثبت و ضبط شد. تجربه محرم 1442، تجربهای بینظیر بود که نشان داد ملت امام حسینی ما، عاشق است و میداند چطور شیوه این عاشقی را به فراخور مقتضیات تغییر دهد.