امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم

مشاهده ۸۲
۱۴۰۳/۰۲/۱۷- ۱۲:۳۹

کارشناس سیاسی در گفت و گو با رادیو ایران مطرح کرد: مشارکت پُرشور مردم در حوزه‌هایی که به دور دوم کشیده شده اهمیت بسزایی دارد چرا که نماینده‌ای با پشتوانه رأی بالا، قطعاً مؤثرتر از نماینده‌ای است که پشتوانه رأی بالایی ندارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر محسن گلکار استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در برنامه «بحث روز» گفت: قرار است تکلیف ۴۵ کرسی از ۲۷۰ کرسی باقی مانده مجلس در این دور از انتخابات مشخص شود. با برگزاری انتخابات در ۱۱ اسفند سال گذشته، ممکن است بیشتر مردم تصور کنند که پرونده انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی‌بسته شده است ، در حالی که چنین نیست و هنوز ۲۲ حوزه انتخابیه است که یا فاقد نماینده برای مجلس دوازدهم هستند یا هنوز نتوانسته اند همه کرسی‌های نمایندگی حوزه انتخابیه خود را تکمیل کنند. نکته مهم اینکه از میان ۴۵ نماینده راه نیافته از این حوزه‌ها، ۱۶ نماینده از آن پایتخت است که به جهت نقش سیاسی که همواره نماینده‌های تهران در مجلس داشته اند، دور دوم این انتخابات از اهمیت بسزایی برخورداراست.

 وی ادامه داد: مشارکت پُرشور مردم در حوزه‌هایی که به دور دوم کشیده شده اهمیت بسزایی دارد چرا که نماینده‌ای با پشتوانه رأی بالا ، قطعاً مؤثرتر از نماینده‌ای است که پشتوانه رأی بالایی ندارد. همچنین زمانی که مجلس قوی باشد، قدرت نظارت مجلس هم بالا خواهد بود و می‌تواند تخطی از اجرای قوانین را به خوبی شناسایی کرده و به دستگاه‌ها و مسؤولان اجرایی کشور گوشزد کند که در ریل قانون حرکت کنند.

 با این نگاه می توان گفت که دور دوم انتخابات مجلس که قرار است در جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود ، اهمیت زیادی دارد.

 گفتنی است «بحث روز» به تهیه کنندگی فاطمه ربانی و اجرای محمدرضا قربانی دوشنبه ساعت ۱۲:۴۰ به روی آنتن رفت.

امتیاز شما