امروز شنبه  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
رادیو و تلویزیون‌های معاونت برون‌مرزی پای کارند؛
رادیو و تلویزیون‌های معاونت برون‌مرزی پای کارند؛

پوشش تظاهرات دانشجویی ضدصهیونیستی در آمریکا

مشاهده ۱۹۶
۱۴۰۳/۰۲/۱۷- ۱۰:۴۵
تعداد بازدید:196

رادیو و تلویزیون‌های معاونت برون‌مرزی در قالب شبکه‌های بین‌المللی منسجم از زمان وقوع عملیات پیروزمندانه «طوفان الاقصی»، تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، حمله تروریستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و انجام موفقیت‌آمیز یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های تنبیهی پهپادی و موشکی جهان توسط ایران علیه رژیم صهیونیستی، با برنامه‌ریزی دقیق و به‌صورت گسترده، فعال و هوشیارانه در راستای اجرای رسالت خود، یعنی ارائه برنامه‌ها، تولیدات و اخبار منطبق بر اهداف و سیاست‌های عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی، گام‌های مهمی‌برداشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در همین زمینه، پوشش کامل خیزش دانشجویی اخیر در حمایت از فلسطین در آمریکا، اروپا و سایر نقاط جهان که نویدبخش نفوذ ارزش‌های فکری «طوفان الاقصی» در قلب آمریکا و کشورهای اروپایی و سندی محکم در اثبات شکست تبلیغاتی رسانه‌های غربی در مواجهه با مسئله فلسطین است، در دستور کار این معاونت قرار گرفت.

برخی از محورهای مهمی‌که برای پوشش گسترده رسانه‌ای این خیزش تاریخی مورد توجه است، عبارتند از: اعتراضات دانشجویان در آمریکا چگونه و از کجا شروع شد؛ مطالبات دانشجویان چیست و چه ارتباطی بین دانشگاه‌های آمریکا و نقش‌آفرینی در جنایات رژیم‌صهیونیستی وجود دارد؛ واکنش بسیار شدید پلیس آمریکا و انتظار حاکمان رژیم کودک‌کش از آمریکا دراین‌باره نشانه چیست؛ حضور اعضای هیئت‌علمی در بین دانشجویان و استادان دانشگاه‌های معتبر چه ابعادی از ماجرا را نشان می‌دهد؛ ادعای دولت آمریکا درباره یهودی‌ستیزی و ترساندن فیزیکی دانشجویان یهودی تا چه اندازه صحت دارد؛ پیشینه اعتراضات دانشجویی در آمریکا و دستاوردهای آن چه بوده است؛ اعتراضات دانشجویی تا چه میزان روی موضع‌گیری‌های دولت آمریکا و کاهش حمایت از رژیم‌صهیونیستی مؤثر خواهد بود؛ گسترش اعتراضات دانشجویان به سایر کشورهای اروپایی چه شرایطی را برای حامیان رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند؛ و تأثیر اعتراضات افکار عمومی در جهان و اکنون دانشجویان و قشر تحصیلکرده بر این رژیم چه خواهد بود.

با این سوالات و پیش‌نیاز مهم، مروری کوتاه بر عملکرد رادیو و تلویزیون‌های معاونت برون‌مرزی در این آوردگاه تاریخی خواهیم داشت.

«العالم» صدای دانشجویان حامی فلسطین در جهان

پس از اعتراضات گسترده دانشجویان آمریکایی در دانشگاه‌های سراسر این کشور و برخورد نظامی و خشن پلیس آمریکا با این تظاهرات، رسانه‌های امپریالیسم آمریکایی دست به حذف گسترده این رویداد زدند. از شبکه‌های اجتماعی تا تلویزیون‌های نظام سلطه با مدیریت در دروازه‌بانی این خبر تلاش کردند تا اهمیت این جنبش را به شکل حداقلی نمایش دهند. شبکه العالم بنابر وظیفه ذاتی خود از ساعات اولیه این تظاهرات ضمن پوشش گسترده این رویداد در بخش‌های خبری روزانه و جدول پخش خبر، در برنامه‌های روزانه خود نیز برای بررسی ابعاد و واکنش‌های جهانی به این حضور گسترده دانشجویان و سرکوب سنگین و خشن پلیس امریکا پرداخت.

از جمله برنامه‌هایی که به این مهم پرداختند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: برنامه «صباح جدید» و پخش نماهنگ‌های کوتاه در میان‌برنامه و ارتباط با دانشجویان و فعالان حامی فلسطین در آمریکا. برنامه‌های «مع‌الحدث» و «پانوراما» نیز با دعوت از کارشناسان به بررسی زوایای این اعتراضات بی‌سابقه و حضور پلیس‌های چکمه‌پوش و برخورد خشن با استادان و دانشجویان پرداختند.

برنامه «هاشتاغ» العالم هم به‌طور ویژه واکنش‌های کاربران فضای مجازی از «ایکس (توییتر سابق)» و «فیس بوک» تا «اینستاگرام» و سایر شبکه‌های اجتماعی را در خصوص این رویداد مهم بررسی کرد.

 روایت «پرس‌ تی‌وی» از اعتراضات دانشجویان آمریکایی

شبکه پرس تی‌وی که با شعار «صدای بی‌صدایان» از همان دقایق نخست حملات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه، پوشش لحظه‌ای و کامل این جنایت را در اولویت داشته، تولید برنامه‌ها و بسته‌های خبری متنوعی را برای انعکاس حمایت‌های جهانی به‌ویژه دانشجویان در سراسر جهان در دستور کار قرار داده است. برنامه‌هایی همچون «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی»، «ناتشل»، «اسپات‌لایت»، «غزه تحت حمله»، «اسرائیل واچ»، «برادکست»، «اکسپوزه» و «موشکافی با جورج گلووی»، آخرین تحولات و اخبار پیرامون تجمع و اعتراضات دانشجویی در آمریکا و کشورهای اروپایی در حمایت از مردم فلسطین را با حضور کارشناسان و تحلیلگران به سمع و نظر مخاطبان خود می‌رسانند.

همچنین در این برنامه‌ها، دلایل حمایت‌های جهانی از مردم غزه، برخورد نیروهای پلیس با دانشجویان معترض، جایگاه لابی‌های صهیونیستی در کشورهای غربی و پیام این اعتراضات برای سردمداران کشورهای حامی صهیونیست‌ها، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در بخش شبکه‌های اجتماعی نیز، سکوهایی چون ایکس (توییتر سابق)، تیک تاک و... رصدشده و محتواهای تولیدی متنوع مردم دنیا در خصوص واکنش‌ها نسبت به اعتراضات دانشجویان و برخورد خشونت‌آمیز نیروهای پلیس در قالب یک بخش جدید در داخل بولتن خبر تهیه و از طریق ویدئووال به همراه توضیحات کارشناس فضای مجازی شبکه پخش می‌شود. همچنین نماهنگ‌هایی از این رویداد تهیه و در حساب‌های کاربری این شبکه منتشر شده است.

 شبکه «سحاب» و تحلیل و تفسیر اخبار

این شبکه معاونت برون‌مرزی با همراهی رادیوها، وبگاه‌ها و سکوهای ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی، در قالب خبرها، تفاسیر، ویدئوکست‌ها و پادکست‌ها و نیز گردآوری و بارگذاری آلبوم‌های عکس و ویدئو به زبان‌های انگلیسی، روسی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، پشتو، هندی، ملایو، آذری، ترکی استانبولی، ارمنی، تاجیکی، آشوری، کردی، عربی، سواحیلی، هوسایی، چینی، ژاپنی، و... به استقبال این رویداد مهم رفته است.

گزارش‌ها، خبرها و تفاسیری با عناوین زیر در دسترس کاربران و مخاطبان قرار داده شده است: برافراشته شدن پرچم فلسطین در ساختمان دانشگاه‌هارواد آمریکا؛ تظاهرکنندگان حامی فلسطین سخنرانی نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا در دانشگاه آکسفورد بریتانیا را مختل کردند؛ تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی در آمریکا؛ حضور تک‌تیرانداز بر بام دانشگاه‌های ایندیانا و اوهایو؛ خیزش سراسری دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایات صهیونیست‌ها؛ شعارهای دانشجویان آمریکایی درباره ایران؛ بازداشت رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه اموری آتلانتا به‌جرم شرکت در اعتراضات ضد رژیم صهیونیستی؛ دانشجویان دانشگاه (براون) آمریکا در محکومیت نسل‌کشی مردم مظلوم غزه تجمع کردند؛ تجمع شمار زیادی از مردم آمریکا  مقابل دانشگاه (فوردهام)، تجمع‌کنندگان  خواستار حذف کامل آپارتاید و نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی شدند؛ انصراف عظیم استادان در همبستگی با دانشجویان مدافع فلسطین؛ تجمع گسترده دانشجویان  در دانشگاه کلمبیا در نیویورک برای جلوگیری از ورود پلیس آمریکا به اردوگاه همبستگی با غزه؛ حمله پلیس آمریکا به تجمع حامیان فلسطین در دانشگاه نیویورک؛ دانشجویان دانشگاه‌هاروارد آمریکا برای ادای احترام به 116 فلسطینی که در انتظار کمک‌های بشردوستانه در شمال غزه توسط نیروهای رژیم‌صهیونیستی به شهادت رسیدند، بیش از 100 جفت کفش را روی پله‌های کتابخانه ویدنر گذاشتند.

 «چراغ سرخ» در شبکه «سحر» افغانستان

بخش‌های خبری این کانال شبکه سحر با ارائه گزارش‌هایی مانند: «دانشجویان دانشگاه کلمبیا در آمریکا با مسئولان دانشگاه به توافق نرسیده‌اند و به اعتراضات خود تا زمان رسیدن به خواسته‌هایشان ادامه می‌دهند»، « دانشگاه‌های امریکا صحنه سرکوب دانشجویان از سوی پلیس است»، « بیش از 100 دانشجو در لس آنجلس امریکا دستگیر شدند»، «اعتراضات دانشجویان در امریکا از دانشگاه کلمبیا به دیگر دانشگاه‌های این کشور نیز سرایت کرده است» و « هزاران تن در کشورهای مختلف به خیابان‌ها آمدند تا حمایت شان را از فلسطین اعلام کنند» به پوشش این رویداد پرداختند. همچنین در برنامه «فلسطین» با حضور حامد روشن‌چشم به عنوان کارشناس به این موضوع پرداخته شد و در برنامه «چراغ سرخ» هم این موضوع به گفت‌و‌گو و تحلیل گذاشته شد.

کانال سحر کردی نیز از ابتدای تشدید اعتراضات و تجمعات دانشجویان در آمریکا و برخوردهای خشن پلیس و نظامیان آمریکا با دانشجویان و استادان دانشگاه، بخش‌های خبری رادیو و تلویزیون سحر کردی به‌طور ویژه همه خبرهای این حوزه را پوشش داده، به‌طوری‌که روزانه از 120 دقیقه خبر رادیو و تلویزیون کردی بیش از 30 دقیقه مستمر بر این موضوع متمرکز شده است.

همچنین دو قسمت از برنامه «القدس لنا» با موضوع حمایت دانشگاهیان آمریکایی از غزه و برخوردهای خشن حکومت آمریکا با دانشجویان به صورت گفت‌وگومحور و زنده از کانال تلویزیونی سحر کردی پخش شده و پس از متناسب‌سازی، از رادیو هم به پخش رسیده است.

رادیوی کردی نیز برنامه «خشونت پلیس در غرب از منظر حقوق بشری» را بر اساس محتوای تهیه شده از سوی پژوهش‌های کاربردی معاونت برون‌مرزی در دستور کار و جدول پخش خود قرار داده است.

کانال اردوی شبکه جهانی سحر نیز همانند سایر شبکه‌های تلویزیونی معاونت برون‌مرزی از ابتدای آغاز عملیات «طوفان الاقصی» در برنامه‌های مختلف خود از جمله برنامه‌های «تیتر یک»، «اندازجهان» و  بخش‌های مختلف خبری و ... به پوشش این رویداد مهم و حمایت‌های جهانی از این عملیات و مردم مظلوم فلسطین پرداخته است. در خصوص اعتراضات دانشجویان امریکایی نیز، «ظفر بنگش» از کانادا به صورت اسکایپی در برنامه «تیتر یک» به تحلیل موضوع پرداخت. پوشش خبری دستگیری تعدادی از استادان دانشگاه‌های امریکا، برپایی نماز جماعت در محوطه دانشگاه‌ها ، برخورد شدید و خشن پلیس امریکا با دانشجویان، اعتراضات در دانشگاه‌های آلمان، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی و ... هم از مهم‌‌ترین اخبار پرداخته شده در این برنامه بود.

برنامه «انداز جهان» نیز درباره هم‌صدایی دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا با مردم مظلوم غزه، با حضورکارشناسان حضوری و اسکایپی از پاکستان به این موضوع پرداخت.

 انتشار محتوای اختصاصی از خبرگزاری تصویری «ایران‌پرس»

ایران‌پرس از همان روزهای ابتدایی، تجمع دانشجویان در محوطه دانشگاه‌ها و سپس برخورد پلیس با آن‌ها را به صورت متن، عکس و فیلم‌های اختصاصی بررسی کرد. ناآرامی‌های دانشگاه‌ها در دانشگاه‌های آمریکا، اروپا (نظیر سوربون)، کانادا و ایران (دانشگاه تهران و تبریز) پوشش داده ‌شد که شامل عکس، فیلم و گزارش‌های سایتی بود.

تصاویر

امتیاز شما