امروز دوشنبه  ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
با ۲۰ میلیون رای مردمی و ۲۳۶ میلیون بار تماشای نمایش ها
با ۲۰ میلیون رای مردمی و ۲۳۶ میلیون بار تماشای نمایش ها

دومین جشنواره «عروسک خونه» به ایستگاه پایانی رسید

مشاهده ۲۰۷
۱۴۰۳/۰۲/۰۹- ۱۳:۵۹
تعداد بازدید:207

آیین اختتامیه دومین جشنواره عروسک خونه با حضور قائم مقام رییس صدا و سیما در امور فرهنگی، معاون سیما، مدیر شبکه کودک، رییس مرکز سیمرغ، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تعدادی از هنرمندان و با حضور پرشور کودکان شامگاه شنبه، ۸ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، وحید جلیلی قائم مقام رییس صدا و سیما در امور فرهنگی، محسن برمهانی معاون سیما، محمد صادق باطنی مدیر شبکه کودک، مجید اکبر شاهی رییس مرکز سیمرغ و تنی چند از هنرمندان حوزه کودک از جمله مریم سعادت، رضا فیاضی، وحید آقاپور، مهدی صبایی، ماشالله شاه‌مرادی، احسان مهدی، محمد بحرانی، هومن حاجی عبداللهی، حسین اکبری، امیرحسین انصافی، محمد حاجی بابایی، آرزو مقدم، سمیه عبدالله‌زاده، ساقی زینتی، فرشاد حسن‌پور، حسن دادشکر، عادل بزدوده، حامد مدرس و فاطمه امینی از جمله هنرمندانی بودند در این مراسم حضور داشتند.

معاون سیما در آیین اختتامیه دومین جشنواره عروسکی «عروسک خونه» تاکید کرد: امروز رویداد مهمی را برگزار کردیم و امیدواریم در آینده امکان برگزاری آن در سطح بین المللی فراهم شود.
محسن برمهانی معاون سیما با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره عروسکی خاطرنشان کرد: لازم است از کسانی که این رویداد فرهنگی را برای دومین سال برگزار کردند، تشکر کنم. اهمیت برگزاری چنین جشنواره ای در دوره‌ای که تولید محصولات برای کودکان و نوجوانان بیشتر به حوزه انیمیشن منعطف شده و خیلی مواقع کارهای عروسکی به فراموش سپرده شده، اتفاق بزرگی است و شایسته است به طور جدی دنبال شود.

وی تاکید کرد: جشنواره «عروسک خونه» رویدادی است که در دومین سال برگزاری آن ۲۰ رای توسط کودکان به نمایش‌های عروسکی داده شد و از تمام افرادی که ما را در این مسیر همراهی کردند تشکر می‌کنم که به خوبی توانستند مخاطبان و بچه‌ها را به میدان بیاورند. امیدواریم در سال‌های آینده این اتفاق با شکوه‌تر و با ابعاد بزرگ تر برگزار شود و امیدواریم روزی این رویداد را به شکل بین المللی برگزار کنیم چون بسترهای لازم را برای این کار داریم.

محمدصادق باطنی، مدیر شبکه کودک با خوش آمدگویی به کودکان گفت: به خانه جدید نمایش عروسکی خوش آمدید. خوشحالم که به اینجا آمدید. عروسک‌ها یکی از زبان‌های مشترک ما با کودکان هستند و تلویزیون خانه اصلی آنهاست. مدتی حضور عروسک ها به ویژه در حوزه کودک در قاب تلویزیون کمرنگ شده بود، اما همکارانمان بسیار تلاش کردند که عروسک‌ها به تلویزیون بازگردند.

مدیر شبکه کودک خاطرنشان کرد: مجموع 22 نمایش عروسکی از سراسر کشور مجموعا 236 میلیون بار در فضای مجازی دیده شدند که عدد بسیار مهمی‌بود. در ادامه می خواهیم تئاتر کودک را در سراسر کشور رونق ببخشیم و این مدیوم ارزشمند و تربیتی را هرچه بیشتر به سبد مصرف مخاطب بازگردانیم. من از مرکز سیمرغ که بانی اصلی فصل دوم «عروسک خونه» بود تشکر میکنم. همچنین از حمایت های بی دریغ مرکز سامانه شاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران برای همراهی «عروسکخونه» تشکر می‌کنم.

در بخشی دیگر از مراسم از سال ها زحمات حسن دادشکر و عادل بزدوده تقدیر شد. حسن دادشکر، کارگردان، نویسنده و بازیگر باسابقه در سخنانی بیان کرد: از برگزاری این مراسم بسیار خوشحالم و از تمام عزیزانی که زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. آن چیزی که من برای نسل آینده انجام دادم چیزی جز وظیفه نبوده. من از سال ۱۳۵۰ تنها با دیدن یک نمایش عاشق کار کودک شدم و پس از دوران دانشجویی این راه را ادامه دادم به امید اینکه نسل هایی را برای کشورم تربیت کرده باشم.

دادشکر اظهار کرد: من فقط خدمتگزار بچه‌های ایرانم و همین جا از تلویزیون و مسئولان عروسک خانه تلویزیون و عروسک خانه صنفی نمایشگران و تمام همکاران و پیشکسوتان و اساتید عزیز برای برگزاری چنین جشنواره ای به سهم خودم تشکر می‌کنم. ما نسلی بودیم که جز خدمت به فرهنگ و هنر کار دیگری نکردیم.

در ادامه عادل بزدوده، گفت: از همراهی همه دوستان برای برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم. حرفی ندارم جز اینکه بگویم اگر به من فوم، اسفنج و ... بدهند می نشینم و عروسک می سازم چون من کارم عروسک است و با آنها حرف می زنم. می خواهم یک خاطره از زی زی گولو تعریف کنم. یادم است وقتی ما در حال ساخت این کار بودیم و مشغول اولین سکانس های کار بودیم تنها کسی که با اولین پلان‌ها توانست به راحتی بگوید «زی زی گولو آسی پاسی دراکوتا تا به تا» مانی حقیقی نوری همان کودک ۸ ساله بود و این خیلی برایمان عجیب بود.
گفتنی است در ادامه مراسم با حضور وحید جلیلی قائم مقام سازمان، از حسن دادشکر و عادل بزدوده تقدیر و تشکر شد.
همچنین از کتاب «دانشنامه نمایش عروسکی ایران» با محوریت بیان اطلاعات کل نمایش های عروسکی ایران از سال 1345 تا 1399 رونمایی شد.

بخش پایان مراسم اهدای جوایز برگزیدگان بود.

مهمترین جایزه جشنواره، جایزه مردمی‌بود. 20 میلیون رای توسط کودکان به 22 نمایش عروسکی داده شد و به ترتیب نمایش های «هاجر عروسی داره» با 889324 ابراز علاقه کودکان، نمایش «کی بود کی بود من نبودم» با 876898 رای و نمایش «کفشدوزک بداخلاق» با 837548 رای رتبه‌های اول تا سوم جشنواره را دریافت کردند. نمایش «هاجر عروسی داره» جایزه اصلی جشنواره را به عنوان محبوبترین نمایش عروسکی بین کودکان دریافت کرد.

در ادامه مراسم جوایز تخصصی جشنواره اهدا شد.

در بخش طراحی و ساخت عروسک از فاطمه رئوفی برای نمایش «خرگوشک و رودخانه» تقدیر و تندیس این بخش به سیده معصومه زیوری برای نمایش «راز» اهدا شد.
در بخش طراحی هنری، از حدیثه مرادی برای نمایش «مترسک و آدم برفی» و مهری فربدزاده برای «خورشید خانم کجایی» تقدیر و تندیس این بخش به رعنا گرشاسبی نمایش «شازده کوچولو» اهدا شد.
در بخش صداپیشگی، از میترا مرادی برای نمایش «کفشدوزک بداخلاق» و میثم میثاقی و سعید تاجیک برای نمایش «امانت‌فروشی آمیرزا» تقدیر و تندیس این بخش به سهیلا میرزاخانی برای نمایش «مورچه‌های بامزه» اهدا شد.
در بخش عروسک‌گردانی از قاسم انصاری برای نمایش «آدم‌های بافرهنگ» تقدیر و تندیس این بخش به صبا ملایی، مبینا رضایی، ریحانه کیخواه، یسنا ملایی و ستایش ساسولی برای نمایش «جادوی مهربانی» اهدا شد.
در بخش نمایشنامه از سید حسین فدایی حسین برای نمایش «خرگوشک و رودخانه» تقدیر و تندیس این بخش به فاطمه موسوی ثابت برای نمایش «جادوی مهربانی» اهدا شد.
در بخش کارگردانی نیز از نمایش‌های «خرگوشک و رودخانه» به کارگردانی زهرا طباطبایی و «کی از همه پر زورتره» به کارگردانی عفت سخائیان تقدیر شد و تندیس این بخش به نمایش «جادوی مهربانی» به کارگردانی فاطمه موسوی ثابت اهدا شد..
در ادامه از نمایش «سرزمین شادی» برای همبستگی خانوادگی و گروهی، از نمایش «دو دریچه» برای خلاقیت و انتقال معنا، از نمایش «پهلوان کچل» به خاطر توجه به فرهنگ و ارزش‌های بومی، برای استعداد بداهه پردازی و طنز از نمایش «بی بی نبات و قندک» تقدیر شد.

امتیاز شما