امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

آیین گرگیعان در برنامه‌های شبکه آبادان

مشاهده ۱۰۷
۱۴۰۳/۰۱/۰۸- ۱۵:۰۸

آیینی اسلامی «گرگیعان» مصادف با میلاد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) در برنامه‌های «ماه مهربون»، «ساعه خیر» و «بهارانه» با شکوه خاصی اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، گرگیعان یا قرقیعان جشنی است که مردم عرب کشورمان در شب پانزدهم ماه رمضان و میلاد امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌کنند. در روایات آمده است، کودکان و مردم مدینه برای گرفتن هدیه و مژدگانی به‌ مناسبت تولد اولین نوه پیامبر به سمت خانه ایشان و خانه امام علی(ع) رفته‌اند و کلمه «قره‌العین یعنی نور چشم» را تکرار کرده‌اند.

این آیین در استانهای جنوبی کشورمان و در کشورهای عربی مسلمان رایج است و درسال ۱۳۹۵ مشترکا به نام مردم عرب کشورمان به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی رسید. کودکان منتظر نیمه ماه رمضان هستند و از روز قبل کیسه‌هایشان را آماده می‌کردند تا در شب پانزدهم ماه رمضان، پس از شنیده شدن صدای اذان در کوچه‌ها و خیابان‌ها بروند. کودکان با عبارت‌هایی که در این آیین مرسوم است، از صاحب خانه طلب شیرینی می‌کنند و صاحب خانه نیز با شیرینی به استقبال کودکان می‌رود. بچه‌ها نیز در مقابل دریافت هدیه با عبارت‌های آهنگین یا شعر برای صاحب خانه آرزوی سلامتی و دعای خیر می‌کنند.گرگیعان و گرگیعان ا... یخلی الرضعان (گرگیعان و گرگیعان، خدا فرزندان شیرخوارتان را نگه دارد) ماجینه یا ماجینه حل الکیس و انطینه ( آمدیم آمدیم، کیسه را بازکن و شیرینی بده) عبارت‌هایی است که کودکان پشت در خانه‌هابا صدای بلند می‌خوانند تا صاحبخانه متوجه حضورشان شود و به آنها شیرینی هدیه بدهد.

امتیاز شما