امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با شاعر شعرهای کودکانه عباس یمینی شریف در «چراغداران»

مشاهده ۱۳۸
۱۴۰۲/۱۲/۲۸- ۱۱:۱۳

بهروز رضوی در برنامه مستند «چراغداران» رادیو فرهنگ شنبه ۴ فروردین، بخش‌هایی از زندگی عباس یمینی شریف شاعر شعرهای خاطره انگیز کودکانه را روایت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «چراغداران» بهروز رضوی روایتگر بخش‌هایی از زندگی عباس یمینی شریف، آموزگار، مدیر مدرسه و نویسنده ادبیات کودکان می‌شود.
عباس یمینی شریف در اول خرداد سال ۱۲۹۸ ش در محله پامنار تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۱۷ در دانشسرای مقدماتی به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۲۱ اولین شعرش برای کودکان در مجله «نونهالان» منتشر شد. در سال ۱۳۲۳ با ابراهیم بنی‌احمد مجلهٔ بازی کودکان را منتشر کرد و در سال ۱۳۲۴ اشعار او در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران وارد شد.در سال ۱۳۳۲ یمینی شریف با بورس دولتی به آمریکا اعزام شد و یک سال در دانشگاه کلمبیا به تحصیل دوره تخصصی در آموزش کودکان پرداخت و درجه فوق لیسانس دریافت کرد. در سال ۱۳۳۴ دبستان روش نو را با همسرش توران مقومی‌پایه گذاشت که بعد‌ها با گسترش فعالیت به مجموعهٔ آموزشی از کودکستان تا پایان دوره راهنمایی تبدیل شد.
در دی ماه سال ۱۳۳۵ به پیشنهاد جعفر بدیعی، اولین شماره مجله کیهان بچه‌ها از طرف مؤسسه کیهان انتشار یافت. جعفر بدیعی سردبیر و عباس یمینی شریف مشاور این نشریه بودند. جعفر بدیعی بعد‌ها به عنوان صاحب امتیاز و عباس یمینی شریف به عنوان مدیر مجله معرفی شدند.
گفتنی است؛ کتاب کلاس اول ابتدایی تألیف او به کتاب «دارا و آذر» معروف است و سال‌ها اولین کتاب آموزشی کودکان ایران بود. همچنین او به نگارش کتاب سوادآموزی به بزرگسالان برای کلاس‌های پیکار با بی‌سوادی نیز پرداخت. عباس یمینی شریف از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک نیز بود. بیش از سی اثر شعر و داستان او در دوران حیاتش به انتشار رسید و برنده جوایز متعدد در ادبیات کودکان شد.
برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت۱۲:۳۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما