امروز جمعه  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مشاور بخش بین الملل سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر؛
مشاور بخش بین الملل سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر؛

اردوان جعفریان در پنجگاه رادیو فرهنگ

مشاهده ۷۱
۱۴۰۲/۱۱/۲۵- ۰۸:۱۳

ذات بخش بین‌الملل و نیازهایی که بر آن مترتب است باعث شده زمان بیشتری از کنسرت های داخلی صرف شود و ۶ ماه پیش از جشنواره اقدام های لازم انجام‌شد‌.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اردوان جعفریان مشاور بخش بین الملل سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در گفت و گو با رادیو فرهنگ گفت: مبانی حقوقی و ارزیابی آثار انجام شد و اشتراک با جشنواره‌های نامدار در دنیا را مورد توجه قرار دادیم و آثار بر اساس ملاک های مختلف چون تنوع رنگ‌ موسیقی و سبک و تنوع قاره ای مورد توجه قرار گرفت .

جعفریان افزود: معیار دعوت از گروه‌های خارجی به مولفه‌های متنوعی وابسته است. اصولا جشنواره‌ای با رویکرد جشنواره موسیقی فجر، به دنبال جذب گونه‌های تجاری نیست. تنوع در سبک و گونه یکی از این معیارها بوده است. اجراهای این بخش چون در بخش اقتصادی مورد توجه نیست و دولت ها برای معرفی موسیقی ریشه و مقامی‌به سایر کشورها وظیفه دارند. هنرمندانی که اجراهای بین المللی داشته و شناخته شده اند در قراردادهای آژانس ها ی بین المللی هستند و با توجه به حق مولف و حق مالکیت برای دعوت از آن طریق اقدام‌می‌شود .

وی ادامه داد: در دعوت ها در بدنه غیر تجاری هنرمندان مدیر برنامه ندارند و چون در دنیا افت فروش در بخش موسیقی نواحی داریم خود هنرمندان هم به این موضوع ورود می‌کنند و گاهی هنرمند شاید برای حضور هزینه کند. وی با بیان اینکه عبارت بین الملل برای جشنواره دلالت درستی ندارد چراکه این عبارت دارای مشخصات خاص و بار معنایی است که یا فراخوان بین‌المللی داشته و یا حجم بالای اجراها غیر بومی و بین الملل باشد گفت: موسیقی بیش از آنکه یک هنر باشد صنعت است و در یک صنعت نمی توان عبارتی را به کار برد که در محتوا الزاما ممکن است انجام نشود .

مشاور بخش بین الملل سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: این جشنواره هنوز راه طولانی برای شناخته شدن در سطح جهانی و برندسازی دارد و باتوجه به ظرفیت ها باید در این مسیر همچنان تلاش کنیم و در این صنعت نیاز به برجسته سازی با گروه‌های حرفه ای و بودجه دارد. با توجه به اینکه تمرکز ما بر هنرمندان پاپ نیست سعی کردیم وارد لایه میانی شویم و غیرقابل انکار است که به علت توان اقتصادی امکان حضور دو هنرمند بین‌المللی در یک دوره نیست چرا که گاهی دستمزد آنها برابر با بودجه کل برگزاری جشنواره است.

اردوان جعفریان ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر ظرفیت بزرگی در گسترش دیپلماسی هنری دارد و باید از این ظرفیت در جهت اعتبارافزایی به جشنواره استفاده کرد. فعالیت های هنرمندان ایرانی در جشنواره‌های خارجی مختلف است که باید سطح بندی شده باشد اگر در سطح اول دنیا بخواهیم صحبت کنیم تنها ۴-۵ نام را می توان مطرح کرد. موسیقی مقامی‌پل های بین دو قاره و فرهنگ و مردم جهان هستند که باید تقویت شود.

اردوان جعفریان، نوازنده پیانو، ناشر و عضو ایرانی هیات مدیره شورای بین المللی موسیقی یونسکو است و چندین دوره دبیری بخش موسیقی بین الملل جشنواره موسیقی فجر را برعهده داشته است.

امتیاز شما