امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در ویژه‌برنامۀ «حوالی کتاب» مطرح شد؛
در ویژه‌برنامۀ «حوالی کتاب» مطرح شد؛

سرودهای انقلابی باعث ایجاد هم‌نوایی جمعی و نظم پذیری اجتماعی

مشاهده ۱۶۲
۱۴۰۲/۱۱/۲۱- ۱۲:۳۵
تعداد بازدید:162

یک نویسنده با حضور در ویژه‌برنامۀ «حوالی کتاب»که به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران از شبکه کتاب پخش شد، بیان کرد: تمام افرادی که در بدو پیروزی انقلاب معدوم شدند فرمانداران نظامی‌شهرهای بزرگ بودند، کسانی که دستور قتل صدها نفر را در تظاهرات مردمی یا زندان‌ها داده بودند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شاداب عسگری با اشاره به اینکه در کتاب «اعدامی‌ها»به سراغ جمع بزرگتری از اعدامیان پس از انقلاب رفته است، بیان کرد: در این اثر به اعدامیان پش از انقلاب پرداخته‌ام که همگی از امرا و درجه‌داران رده‌بالای حکومت پهلوی بودند. تمام افرادی که در بدو پیروزی انقلاب اعدام شدند، فرمانداران نظامی‌شهرهای بزرگ بودند، کسانی که دستور قتل صدها نفر را در تظاهرات مردمی یا زندان‌ها داده بودند.
وی افزود: من برای نگارش کتاب «اعدامی‌ها» 700 پرونده نظامی خواندم که فقط به 100 پرونده استناد شده است و حوزۀ وسیعی برای پژوهش این موضوع انجام دادم. دستگیری سران ارتش و دولت سلطنت پهلوی، تشکیل پرونده‌ها و عفو عمومی، چگونگی نگهداری‌شان در زندان و رفتار با آنها از موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.
این نویسنده با توجه به حضور فعال و تأثیرگذار بهائیان در ارتش شاهنشاهی، تصریح کرد: در اثر دیگرخود با عنوان «بهائیان نظامی در حکومت پهلوی دوم» که به یکی از مباحث مهم تاریخی حکومت پهلوی دوم پرداخته است، نقش پر رنگ بهائیان در ارتش شاهنشاهی است که از بدو تشکیل این حکومت تا آخرین روزهای حیات آن با قوت ادامه داشت. رشد و ارتقای حداقل 45 نفر از بهائیان نظامی‌به درجات بالای نظامی موضوعی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.
عسگری در پایان گفت: برای نگارش این کتاب تمام نشریات اخبار بهاییان را  از سال1320 تا 1360 را مطالعه کردم و علاوه بر مطالعۀ کتاب‌های آنان، سایت بهائیان را به مدت یکسال رصد کردم تا مطالب کتاب دقیق و مستند باشد.

اکرامی فر: شیوۀ «آشنایی» یکی از ویژگی‌های سرودهای انقلابی به حساب می‌آید
محمود اکرامی فر، شاعر با اشاره به کتاب «به دنبال صدای تو» که اثری دوجلدی است، گفت: این کتاب اشعار گردآوری شده و اسم آن از شعر استاد میرشکاک گرفته شده است که در وصف امام زمان(عج) سروده شده است.
او افزود: ادبیات حاصل تغییر و تحولات اجتماعی است و این تغییرات ابتدا در ذهن اتفاق می‌افتد و بعد در محیط پیرامون تأثیر می‌گذارد. ادبیات به همراه خود باعث ایجاد انقلاب، استمرار و تثبیت می‌شود و برای اینکه بتواند ایده‌ها و ارزش‎های انقلاب را به جامعه منتقل کند، مردم را برای پذیرش آن تفکر و اندیشه اقناع می‌کند.
این شاعر با اشاره به اینکه یکی از قالب‌های ادبیات سرود است، اظهار کرد: یکی از قالب‌های ادبیات سرود است که پیش از اقناع جامعه قصد دارد، تفکری را القا کند.سرودهای انقلابی به دلیل گروهی بودن با خود هم‌نوایی جمعی ایجاد می‌کند و باعث نظم پذیری اجتماعی می‌شوند. افرادی که در سرود هم‌خوانی می‌کنند ناگزیرخود را با افراد آن جمع تطبیق می‌دهند.
اکرامی فر در پایان بیان کرد: سرودها وحدت آفرین و انتقال دهندۀ معنا و تفکر هستند و اشعارشان بیشتر به شعار نزدیک هستند. ما در سرودها با دو شیوه انتقال معنا روبرو هستیم، یکی از این شیوه‌ها «آشنایی زدایی» است که مخاطب را جذب خود می‌کند که بیشتر در داستان و مقاله این جریان رخ می‌دهد و شیوۀ دیگر «آشنایی» است و مخاطب با انتقال دهندۀ پیام همراهی دارد که  ویژگی سرودهای انقلابی به حساب می‌آید.

گفتنی است، ویژ‌ه‌برنامۀ «حوالی کتاب» به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، از 14 بهمن ماه 1402 تا 18 بهمن ماه، ساعت 15:40 به صورت همزمان از شبکه کتاب و شبکه تهران پخش شد. علاقه‌مندان می‌توانند آرشیو این ویژه‌برنامه را از طریق ketab.tv مشاهده کنند.

تصاویر

امتیاز شما