امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
رسانه ملی و تدارک گسترده برای برگزاری باشکوه انتخابات؛
رسانه ملی و تدارک گسترده برای برگزاری باشکوه انتخابات؛

تمام قد در خدمت انتخابات

مشاهده ۳۴۲
۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۰۹:۴۳
تعداد بازدید:342

روزشمار برگزاری دوازدهمین انتخابات دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شده و 28 روز دیگر هموطنانمان در قابی به وسعت ایران، حماسه‌ای دیگر پای صندوق‌های رای رقم می‌زنند. هرچند تاثیر رسانه‌ها در جهت‌دهی افکار عمومی محدود به دوران انتخابات نیست، اما با توجه به ساختار کنونی اجتماعی و روابط اجتماعی، این نقش تعیین‌کننده با نزدیکی به انتخابات نقش پررنگ‌تری پیدا کرده‌است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این میان رسانه ملی با طرح بزرگ ایجاد 200 کانال انتخاباتی حضوری اثرگذار در صحنه انتخابات دارد. در این بخش، از رویکرد انتخاباتی رسانه ملی که به فرصت برابر و مشارکت حداکثری می‌اندیشد به واسطه دیدگاه مدیران بخش‌های مختلف سازمان آگاه می‌شویم.

 162 پل ارتباطی رسانه ملی و مردم  در مقطع انتخابات

مشکات تبرائیان، مدیر امور ارتباط با مخاطبان اداره‌کل روابط‌عمومی

 بسیج همه‌جانبه امکانات و فراهم‌آوری مقدمات برگزاری پرشــور دوازدهمین دوره انتخــابـات مجلس شورای اسلامی‌برای سازمان صداوسیما از فروردین امسال با تشکیل ستاد انتخابات آغاز شد، جلسات بسیاری تشکیل و برنامه‌ریزی‌های لازم برای نقش‌آفرینی موثر رسانه ملی صورت گرفت که در راه‌اندازی 200 کانال انتخاباتی نمود و بروز یافت و به قله افتخار رسانه ملی در مسیر تحولی‌‌اش در سالی که رفته رفته جای خودش را به سالی دیگر در تقویم سده 1400می‌دهد، تبدیل شد.

همه‌چیز در رسانه ملی برای مردم و مخاطبان برنامه‌ریزی و آراسته شده است؛ مخاطبی که می‌تواند رأی‌دهنده یا نامزد انتخابات باشد. در نهایت این سرنوشت مردم است که به دست مردم رقم می‌خورد و سازمان صداوسیما مانند همیشه می‌کوشد تا برای اعتلای نام ایران سربلند قدمی‌بردارد و با دراختیار قرار دادن فرصت برابر تبلیغاتی در کانال‌های استانی به نامزدهای نمایندگی مجلس، امکان شناساندن و شناختن را برای هردو طرف مهیا کند.

واحد ارتباط با مخاطبان اداره کل روابط عمومی رسانه ملی نیز به‌ویژه در هفته‌های اخیر با تلاش شبانه‌روزی در شیفت‌های کاری فشرده حتی در تعطیلات و روزهای پایانی هفته، همه ظرفیت خودش را پای کار آورد تا اطلاع‌رسانی و پاسخگویی مناسبی برای عموم نامزدهای انتخاباتی داشته باشد.

همکاران واحد 162 با یاری سایر همکاران اداره‌کل روابط عمومی، از روز 25 دی، ضمن برقراری تماس تلفنی با بیش از 6813 نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی در نقاط مختلف کشور و معرفی و اعلام سامانه تبلیغات تلویزیونی به آن‌ها، 98هزار و 513 پیامک نیز برای آنان ارسال کردند. پیامک‌هایی با محتوای اطلاع‌رسانی به افراد تایید صلاحیت شده جهت ثبت‌نام در سامانه تبلیغات تلویزیونی، برگشت وجوه مازاد واریزی از سوی نامزدها برای تبلیغات و همچنین پیامک دعوت نامزدها برای حضور در مناظره‌های انتخاباتی که این روند همچنان ادامه دارد. رسانه ملی همچنین تصمیم گرفت سوالات مردم را در ساخت ویدئوهای تبلیغاتی 20 دقیقه‌ای نامزدها دخیل کند و به همین علت پویشی تحت عنوان «از نامزدها چی بپرسیم؟»  به راه‌انداخت که این پویش به صورت زیرنویس در تمام شبکه‌های تلویزیونی و همچنین سایر روش‌ها به اطلاع عموم مردم رسید. همکاران واحد 162 در اقدامی تکمیلی و کاربردی تماس‌های مخاطبان و پیامک‌های رسیده از سوی مردم را دریافت، طبقه‌بندی و در اختیار حوزه‌های پیام قرار می‌دهند.

مخاطبان رسانه‌ملی با ارسال هزاران پیامک و تماس تلفنی درهفته گذشته با واحد ۱۶۲ درخصوص انتخابات، مسئولیت همکارانمان را در سازمان سنگین‌تر کردند. از این‌رو، وظیفه خود می‌دانیم در جهت تقویت مشارکت ملی برای حضور در دوازدهمین دوره  انتخابات نمایندگی مجلس گام برداریم و دین خویش را ادا کنیم. پرونده مأموریت ویژه واحد 162 برای یازدهم اسفند هنوز بسته نشده و همکارانمان با تمام توان در خدمت رسانه ملی و ملت ایران‌اند.

انتخاب آگاهانه و مشارکت مسئولانه

مدیر رادیو فرهنگ درباره ویژه برنامه‌های انتخاباتی این شبکه بیان داشت: در تولید برنامه‌ها به دنبال زمینه‌سازی برای انتخاب آگاهانه و مشارکت مسئولانه از سوی مردم هستیم.

سید مرتضی کاظمی دینان گفت: این شبکه رادیویی با توجه به اهمیت موضوع انتخابات از اوایل پاییز و بر اساس بخشنامه‌های سازمانی و به‌ویژه آنچه از سوی ستاد انتخابات سازمان ابلاغ می‌شود، با حضور برنامه‌سازان زبده و صاحب‌نظران، کارگروه انتخابات شبکه فرهنگ را تشکیل داد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای تولید ویژه برنامه با هدف برگزاری انتخاباتی با حضور آگاهانه و مشارکت حداکثری مردم و توجه به چهار راهبرد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب یعنی«مشارکت»، «امنیت»، «سلامت» و «رقابت»، ایجاد تفاوت و خلاقیت در ویژه برنامه‌های انتخاباتی شبکه نسبت به دوره‌های قبل و همچنین تبیین بایدها و‌نبایدهای انتخاباتی از جمله موضوعاتی بود که بر آن تأکید کردیم.

مدیر رادیو فرهنگ، ملاک و مبنای برنامه‌سازی در این شبکه را دستورالعمل‌ها و خط مشی انتخاباتی سازمان دانست و افزود: با توجه به این نکته که نقطه کانونی جنگ ترکیبی، جنگ شناختی است و رسانه‌های معاند، اثرگذاری بر مبانی فکری نسل جوان را نشانه گرفته‌، با جابه‌جایی حقایق به دنبال تحریف است، راهبرد رادیو فرهنگ در برنامه‌های«شمای نماینده» و«من مسئولم» مقابله با این مسئله و خنثی‌سازی هدف دشمن با شفاف‌سازی و هدایتگری در کنار اعتمادسازی و همچنین بهره گیری از ظرفیت نسل جوان در برنامه‌هاست.

کاظمی دینان تصریح کرد: همچنین با توجه به دیدگاه برجسته‌سازی در کارکرد رسانه و تاثیر تبلیغات مستقیم رسانه‌ای در انتخابات، نحوه کارکرد رسانه‌ای چون رادیو فرهنگ با ماموریت‌های تعریف شده در انتخابات و میزان تاثیر و نفوذ این رادیو بر افکار مخاطبان، برنامه‌های زنده «سرزمین من»، «پویش» و «صبح به وقت فرهنگ» با بخش‌های انتخاباتی روی آنتن می‌رود.

به گفته این مدیر شبکه رادیویی، محور انتخابات همواره مردم هستند، مردم اگر فقط محدود به انتخاب باشند و مطالبه‌گری از آن‌ها سلب شود قاعدتا رغبتی به مشارکت نخواهندداشت. بر همین مبنا، ویژه‌برنامه«من مسئولم» بر پایه این موضوع با مشارکت دانشجویان طراحی و تولید شده است.

وی ادامه داد: مشارکت در صورتی پررنگ تر خواهدشد که سطح آگاهی مردم بالا برود، آگاهی مردم نه به این معنی که فقط نگرش‌های خود را به آن‌ها انتقال دهیم، بلکه این ارتباط باید دو سویه باشد، لذا در برنامه«بازتاب» و همچنین برنامه«شمای نماینده» به این مهم توجه شده‌است.

کاظمی دینان در پایان افزود: در یک جمع‌بندی، باید بیان کرد که هدف رادیو فرهنگ و اهتمام برنامه‌سازان و مدیران آن در برهه انتخابات، برای حضور مسئولانه و انتخابی آگاهانه و دقیق از سوی مردم است.

توجه به بافت اجتماعی متنوع قومی

داریوش دبیقی، مدیرکل صداوسیمای خوزستان

انتخابات یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی در یک جامعه مردم‌سالار است که در آن مردم از میان نامزدهای مختلف، فرد یا افرادی را برای تصدی یک مسئولیت نظارتی و یا اجرایی انتخاب می‌کنند. عامل مهمی‌که بر نتیجه انتخابات تأثیر فراوان دارد، تشکیل ستاد و اجرای تبلیغات انتخاباتی است. تبلیغ مؤثر و فراگیر از رسانه ملی می‌تواند تفاوت درخور توجهی در نتیجه این انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز ایجاد کند. به همین دلیل اهمیت ایجاد 200 کانال تلویزیونی برای تبلیغات نامزدهای انتخابات پیش‌رو بیش‌تر نمایان می‌شود.

 امروزه نمی‌توان نقش تلویزیون را در شکل‌دهی به نگرش و رفتار انتخاباتی رأی‌دهندگان نادیده گرفت. ساخت فیلم‌های کوتاه یکی از مهم‌ترین نیازهای تبلیغات مؤثر است. نماهنگ‌های فشرده شامل معرفی نامزدهای انتخابات، برنامه‌های اصلی و اهداف وی به شکل جذاب یکی از مهم‌ترین شگردهای تبلیغات است که می‌توان آن را در تلویزیون‌های محلی نیز تبلیغ کرد. در این دوره از انتخابات با ابتکار عمل رسانه ملی در دوره تحول 200 کانال در شبکه‌های استانی برای معرفی نامزدها و تبلیغات آن‌ها درنظر گرفته شده‌است. یکی از مزیت‌های این کانال‌ها این است که نامزدها می‌توانند حتی بدون پشتیبانی احزاب برنامه‌های خود را به مردم منطقه خود ارائه کنند.

با توجه به مرجعیت اجتماعی و رسانه‌ای رسانه ملی ایجاد این 200 کانال تلویزیونی می‌تواند دو بعد اصلی مشارکت و رقابت در انتخابات منطقه‌ای را تقویت کند. همچنین می‌توان گفت که در کنار این طرح که برای نخستین‌بار مورد استفاده قرار می‌گیرد در استان‌هایی همچون خوزستان با بافت اجتماعی متنوع قومی راه‌اندازی یک کانال تلویزیونی برای تبلیغ نامزدهای انتخابات باید هم زمان به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که سلیقه‌های اقوام مختلف را مورد توجه قرار دهد تا همراهی و ترغیب بیش‌تری برای قومیت‌های مختلف با تکیه بر وحدت اسلامی و ایرانی به عنوان مشاهده‌گر برنامه‌های تلویزیونی در دوره انتخابات ایجاد کند.

گفتنی‌است که در استان خوزستان ١٤ حوزه انتخاباتى وجود دارد که بسترهاى فنى براى راه‌اندازى کانال‌هاى تلویزیونى تبلیغات نامزدها ایجاد شده و آماده افتتاح است. صداوسیماى خوزستان برنامه‌هایى متنوع و فاخر از جمله سریال طنز انتخاباتى و برنامه‌هاى خلاقانه‌اى در حوزه‌هاى مختلف برنامه‌سازى پیش‌بینى، تولید و پخش می‌کند.

بومی‌سازی تبلیغات و مدیریت هزینه داوطلبان

رضا واعظی، مدیرکل صداوسیمای خراسان شمالی

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران یک حق شهروندی برای تحقق اراده مردم در تعیین سرنوشت خود است. تجلی این حق در شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی‌با انتخاب نمایندگان ملت از دورترین نقاط کشور محقق می‌شود؛ نهادی که به دلیل ماهیتش نه‌تنها تعطیل‌بردار نیست که برخلاف بسیاری از جوامع مدعی دارای مردم‌سالاری، منحل یا تعطیل نمی‌شود.

اهمیت این بخش از جمهوریت نظام که تأیید و همراهی اسلامیت را نیز دارد، باعث شده‌است که حمایت و صیانت و فراهم‌شدن برگزاری انتخابات همواره از دغدغه‌های رهبر فرزانه انقلاب و نهادهای مؤثر از جمله رسانه ملی به عنوان یک نهاد حاکمیتی اثرگذار باشد. به همین سبب همواره در بیش از 40 سال گذشته عملیات‌های رسانه‌ای مختلفی طراحی و اجرا کرده‌است. این موضوع در دوره تحول رسانه ملی به دلیل شعار راهبردی هویت‌محوری و عدالت‌گستری، رنگ و بوی دیگری گرفته و با خلاقیت‌ها و طرح‌های نو و جدید، آهنگ تبلیغات انتخابات، بهتر شده و دامنه‌ای گسترده‌تر یافته‌است. از آغاز امسال انتخابات که نشانه شکوه و عظمت ملت ایران است، در صدر برنامه‌های مدیران و سیاست‌گذاران رسانه ملی قرار گرفته‌است.

تدارک گسترده برای زمینه‌سازی و پوشش این رویداد و به‌خصوص اقدام جهادی فعال‌سازی 200 کانال تلویزیونی جدید برای بومی‌سازی تبلیغات و مدیریت هزینه داوطلبان و برگزاری انتخاباتی باشکوه و زمینه‌سازی برای انتخاب بهتر و مؤثرتر مردم از جمله نوآوری‌هایی است که در چارچوب تحقق عدالت رسانه، انتخابات را در اولویت اصلی با ضریب مضاعف برای همکاران و مدیران رسانه ملی قرار داده‌است.

واقعیت این است که با وجود فراگیری رسانه‌های نوظهور، همچنان این ابررسانه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که در مقایسه با سایر رسانه‌ها، با فاصله زیاد نقش اول را در جریان‌سازی، مدیریت و اثرگذاری بر افکار عمومی دارد. جریان‌ساز بودن صداوسیما حتی برای رسانه‌های معاند در دو نمونه پوشش اخبار اوکراین و فلسطین و غزه به‌خوبی مشهود است؛ این عملیات رسانه‌ای صداوسیما به همراه رسانه‌های محور مقاومت در موضوع جنگ اوکراین، همه رسانه‌های داخلی و معاند را مشغول و سرگرم کرد و پس از آن نیز با تمرکز صداوسیما و رسانه‌های پیرو بر موضوع عملیات«طوفان‌الاقصی» در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، نه‌تنها رسانه‌های مختلف به این‌سوی کشیده شد که جریان‌سازی بین‌المللی نیز اتفاق افتاد.

پس نباید این ظرفیت کلان و بی‌نظیر را دست‌کم گرفت، به‌خصوص اینکه در کنار فعالیت گسترده شبکه‌های ملی و سراسری،200 کانال تلویزیونی در کنار 33 شبکه استانی و محلی قرارگرفته و عملیات رسانه‌ای گسترده‌ای برای تحقق انتخاباتی پرشور و حداکثری تدارک دیده‌اند. در چنین شرایطی است که جمله رهبر انقلاب اسلامی‌که فرمودند«به نظر من همه تلاش‌ها و کارهایى که در کشور صورت مى‌گیرد، به یک معنا، یک‌طرف، کار رسانه ملى - یعنى صداوسیما - طرف دیگر» متبلور می‌شود و با تحقق راهبرد عدالت‌گستری، بستر لازم برای ظهور مظهر اقتدار ملت در پای صندق رأی فراهم می‌شود.

پیام انتخابات، پیام حضور

مهدی شهاب تالی، مدیر شبکه‌های رادیویی پیام و آوا

شبکه‌های رادیویی پیام و آوا در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات، آگاهی‌بخشی به جامعه با هدف انتخاب اصلح، مشارکت حداکثری جمهور مردم و تحقق عدالت رسانه‌ای، برنامه‌های ویژه انتخاباتی را تهیه و روانه آنتن کرده‌است. در ادوار گذشته نامزدها امکان تبلیغ به شکل گسترده نداشتند و به دلیل بالا بودن هزینه تبلیغات رسانه‌ای برای آن‌ها تبلیغ نمی‌کرد، اما در دوره تحولی سازمان با نگاه عدالت رسانه‌ای این امکان فراهم شد. با راه اندازی 200 کانال انتخاباتی امکان خوبی ایجاد شده تا نامزدها از این بستری که رسانه ملی برای افزایش مشارکت فراهم کرده استفاده کنند تا با پیاده‌سازی سیاست رسانه ملی و راه اندازی این شبکه‌ها فضای رقابتی خوبی به‌وجود آمده تا حداکثر مشارکت مردمی رخ دهد.

در این زمینه شبکه رادیویی پیام چند برنامه مهم با موضوع انتخابات تولید کرده‌است که مهم‌ترین آن«پیام انتخابات»، «پیام حضور»، «پیام امام»، «ایران ما» است که به بیان اهمیت مجلس شورای اسلامی در تعیین سرنوشت جامعه می‌پردازد. برای روز برگزاری انتخابات نیز، رادیو پیام و آوا در کنار تمام شبکه‌های رسانه ملی ویژه برنامه‌هایی طراحی کردند، ویژه برنامه‌های مناسب روز را دارند. در روز انتخابات، خبرنگاران برای انعکاس شور و حال انتخابات به سطح شهر می‌روند. رادیو پیام که وظیفه اطلاع رسانی دارد با مسئولان در ارتباط است تا آخرین اخبار و اطلاعیه‌های انتخاباتی را در اختیار مردم قرار دهد. پوشش اخبار انتخابات، ارتباط با مسئولان از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه روز انتخابات خواهدبود. در این ایام پخش آهنگ‌های حماسی و موسیقی‌های ملی و بومی نیز در رادیو آوا در دستور کار قرار دارد.

مطالبه‌گری امیدآفرین و پخش آن از آنتن رسانه

ناصر بهرام، مدیرکل صداوسیمای ایلام

انتخابات در کشور ما، فرآیندی مردم‌محور و برگزاری پرشور آن، سندی محکم بر پیوند عمیق میان مردم و ‌نظام مقدس جمهوری اسلامی است. بر اساس همین اصل مهم و بنیادی و به منظور افزایش مشارکت پرشور و آگاهانه مردم در انتخابات، رسانه ملی در دوره تحولی خود، برای نخستین‌بار ظرفیت آنتن رسانه را در اختیار نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی‌گذاشته تا بتوانند بدون دغدغه برنامه‌های خود را در حوزه‌های انتخابیه مربوطه، تشریح و تبیین کنند. این تنها بخشی از عدالت‌محوری رسانه ملی است که برای تحقق آن ۲۰۰ شبکه انتخاباتی به تعداد حوزه‌های انتخابیه کل کشور را در کنار سایر کانال‌های خود راه‌اندازی کرده و در این ‌میان سهم استان ایلام دو کانال انتخاباتی محلی است.

صداوسیمای ایلام با هدف ایجاد شور انتخابات، فضای رقابتی عادلانه و اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع نسبت به راه‌اندازی دو کانال انتخاباتی در دو حوزه انتخابیه ایلام و دهلران اقدام کرده‌است. بدون شک، تلاش همکاران ما در مرکز ایلام تحقق چهار راهبرد اساسی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب یعنی مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت با استفاده از ظرفیت رسانه ملی در دو بعد اصلی مشارکت و رقابت است. از دیگر برنامه‌های صداوسیمای ایلام، حضور برنامه‌سازان رسانه استانی در قالب جنگ‌ها و کاروان‌های شادی با هماهنگی فرمانداران و فعالان فرهنگی و هنری و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در همه شهرستان‌ها، شهرها، روستاها و مناطق مختلف استان است.

تعامل با جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، تولید ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی با حضور برجسته قشرهای مختلف مردم به‌ویژه قشر جوان و رأی اولی‌ها، دعوت از فعالان و نخبگان سیاسی و فرهنگی با سلایق مختلف، تولید و پخش سه مستند با موضوع رأی‌گیری در مناطق صعب‌العبور و عشایری در روز برگزاری انتخابات، طراحی جدول‌پخش هوشمند، روایت خدمات نظام و محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف استان، مطالبه‌گری امیدآفرین و پخش آن از آنتن رسانه، حضور نمایندگان ادوار در برنامه‌های مختلف و تولید محتوای انتخاباتی ویژه فضای مجازی و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی از دیگر تمهیدات صداوسیمای ایلام با هدف مشارکت گسترده مردم در انتخابات یازدهم اسفند است.

نقش‌آفرینی زنان در انتخابات

نهضت باهنر، مدیر رادیو سلامت

انتخابات یکی از مهم‌ترین نمادهای جمهوریت در نظام اسلامی ماست که به مردم حق انتخاب نمایندگان خود را می‌دهد. مشارکت در انتخابات، حق و تکلیف هر شهروندی است که می‌تواند با حضور خود در پای صندوق‌های رای، آینده کشور خود را رقم بزند.

حضور در انتخابات یک وظیفه شرعی و اسلامی است و این نگاه، رنگ و بوی شرکت در این امر مهم را تعالی بخشیده‌است.

نقش افراد جامعه در انتخابات بسیار مهم و حیاتی است. با مشارکت حداکثری در انتخابات، مردم می‌توانند نمایندگانی را انتخاب کنند که به منافع آن‌ها توجه داشته‌باشند و در زمینه رفع مشکلات جامعه تلاش کنند.

زنان نیز به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، نقش مهمی در انتخابات ایفا می‌کنند. زنان به عنوان مادران و همسران، نقش مهمی در تربیت فرزندان و شکل‌گیری نگرش‌های آن‌ها دارند. با مشارکت فعال زنان در انتخابات، می‌توان زمینه‌های رشد و توسعه جامعه را فراهم کرد. زنان می‌توانند با حضور خود در انتخابات، مطالبات و خواسته‌های خود را به گوش مسئولان برسانند و در تصمیم‌گیری‌های سیاسی کشور نقش موثری ایفا کنند.

برخی از نقش‌های زنان در انتخابات را یادآوری می‌کنم:

ایجاد فضای سیاسی در خانواده: زنان به عنوان محور خانواده، می‌توانند با ایجاد فضای سیاسی در خانواده، اعضای خانواده را به مشارکت در انتخابات تشویق کنند. آگاهی‌بخشی سیاسی: زنان می‌توانند با مطالعه و آگاهی از مسائل سیاسی، اعضای خانواده را از حقوق و وظایف خود در انتخابات آگاه کنند. تحلیل و نقد عملکرد نامزدها: زنان می‌توانند با تحلیل و نقد عملکرد نامزدها، به اعضای خانواده کمک کنند تا انتخاب درستی داشته‌باشند.

تشویق و حمایت از نامزدهای مورد نظر: زنان می‌توانند با تشویق و حمایت از نامزدهای مورد نظر خود، به افزایش مشارکت مردم در انتخابات کمک کنند. با مشارکت فعال در  انتخابات، می‌توان زمینه‌های رشد و توسعه جامعه را فراهم کرد و به مطالبات و خواسته‌های همه افراد جامعه توجه کرد و در ساختن آینده‌ای بهتر برای خود و جامعه  سهیم بود.

 

 

امتیاز شما