امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پرونده «جام‌جم» برای فصل دوم مجموعه «مستوران» که پخش آن امشب از شبکه یک آغاز می‌شود
پرونده «جام‌جم» برای فصل دوم مجموعه «مستوران» که پخش آن امشب از شبکه یک آغاز می‌شود

عاشقانه‌های شهر مستوران

مشاهده ۹۷۲
۱۴۰۲/۰۹/۲۸- ۱۴:۰۰
تعداد بازدید:972

همه ما بارها افسانه‌ها و قصه‌های کهن و شیرین ایرانی را در کودکی از زبان مادربزرگ‌های‌مان شنیده‌ایم. همان قصه‌هایی که با شنیدنش همه چیز را در ذهن تداعی می‌کردیم و با خیال این‌که خودمان قهرمان آن داستان‌ها هستیم، به خواب می‌رفتیم. سریال «مستوران» که سال‌گذشته ازشبکه یک سیما پخش شد،روایتگر ماجراهایی تلفیقی از داستان‌های کهن ایرانی مانند هزارویک‌شب، کشکول، گلستان و شاهنامه بود که در جایی درایران حدود ۵۰۰سال پیش، در شهری به نام مستوران رخ می‌داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستوران داستانی کهن از افسانه‌های دوران صفویان و غزنویان را روایت می‌کند؛ ماجرایی که در آن با حمله قبیله وحشیان، کودکی به طرزی مرموز دزدیده شده و مادرش داغدار می‌شود. او به‌دنبال راهی است تا به هر قیمت کودکش را پس بگیرد، اما موانع زیادی بر سر راهش خواهد بود. این مجموعه که جزو آثار پربیننده سال گذشته هم هست، توسط سیدجمال سیدحاتمی و مسعود آب‌پرور و به کارگردانی عطا پناهی ساخته شده‌بود.

استقبال مخاطبان از این سریال باعث شد تا سازندگانش به فکر تولید فصل دوم آن بیفتند. از این رو عطا پناهی به همراه سیدعلی‌هاشمی ساخت فصل دوم را آغاز کردند و قرار است از امشب روی آنتن برود.این درحالی‌است که داستان به ۲۰ سال بعد از آن ماجراها برمی‌گردد و مخاطب با شخصیت‌های جدید و ماجراهای جذاب دیگری روبه‌رو خواهد شد. لوکیشن اصلی این سریال که یکی از جذابیت‌های آن محسوب می‌شود، در شهرک مستوران قرار دارد و گروه جدیدی از بازیگران نیز به فصل دوم اضافه شده‌اند. فصل دوم مستوران که عاشقانه‌ای برگرفته از قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی است، به قلم محمد حنیف به نگارش درآمده که نگارش فصل یک را هم بر عهده داشت. جام‌جم با عطا پناهی تهیه‌کننده، سیدعلی‌هاشمی‌کارگردان، امید گلزاده طراح گریم و تعدادی از بازیگران مستوران ۲ گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

چالش‌های یک سریال تاریخی
عطا پناهی، تهیه‌کننده مستوران است که پیش از این تهیه‌کنندگی سریال «محرمانه» و ساخت چندین مستند را بر عهده داشته‌است. او با تجربه خوبی که از فصل یک این مجموعه پیدا کرد، تولید فصل دوم را کلید‌زد و از این رو به مخاطبان نوید یک سریال دیدنی و شیرین را در فصل دوم مستوران می‌دهد. وی درباره این‌که آیا نگران نبود فصل دوم مستوران با سری اول آن مقایسه شود و این‌که آیا داستان‌ها به شیرینی و جذابیت فصل اول است، به جام‌جم می‌گوید: وقتی تصمیم گرفتیم فصل دوم مستوران را بسازیم، نگران این مسأله بودیم که آیا فصل دوم هم می‌تواند به جذابیت فصل یک باشد؟ اما هدف‌مان این بود که مستوران ۲ باید بهتر و جذاب‌تر از فصل قبل باشد. بنابراین با آقای حنیف، نویسنده سریال، جلسات بسیاری داشتیم و نقاط ضعف و قوت فیلمنامه فصل اول را بررسی و سعی کردیم در هر قسمت از این سریال ۳۸ قسمتی که آماده شده‌است، جذابیت داستان را حفظ کنیم و با فراز و فرودهایی که نویسنده برای داستان‌ها طراحی کرده بتوانیم نظر مخاطبان را با هر سلیقه‌ای به سریال جلب کنیم.  

وی ادامه می‌دهد: مثلا این‌که در یک جاهایی از فیلمنامه می‌بینیم که فضا مفرح‌تر می‌شود و یک جاهایی نفس‌گیر و پر از تعلیق. کاری که انجام دادیم این بود که در کنار خط اصلی داستان، خرده‌داستان‌هایی به فیلمنامه اضافه کنیم که هرکدام به‌تنهایی می‌تواند جذاب باشد. همچنین تعداد کاراکترها را در فیلمنامه افزایش دادیم که هرکدام از این شخصیت‌ها دنیای خود را دارند، اما همگی در خدمت قصه هستند.  وی درباره جذابیت‌ها و چالش‌های ساخت سریال تاریخی هم تاکید می‌کند: واقعا نمی‌توانم بگویم ساخت سریال تاریخی کار راحتی است. چون با کارهای روز و آپارتمانی تفاوت بسیاری دارد. چالش‌های زیادی هر روز پیش‌روی تهیه‌کننده و تیم تولید قرار دارد و به‌همین‌دلیل ساخت سریال تاریخی  باپیچیدگی‌های بسیاری همراه است.وی همچنین درباره جذابیت‌های فیلمنامه در فصل دوم توضیح می‌دهد: من و همه دوستانی که در ساخت این سریال با ما همکاری می‌کنند تلاش‌مان را کردیم تا جذابیت‌های این‌سری از فصل یک هم بیشتر باشد. تا جایی که مخاطب حتی دلش نیاید از یک سکانس کار هم بگذرد. امیدوارم که این اتفاق افتاده‌باشد.

پناهی در بخشی از این گفت‌و‌گو درباره ماجراهایی که قرار است برای شهر مستوران اتفاق بیفتد و همچنین شخصیت‌هایی که حضور دارند، عنوان می‌کند: داستان این مجموعه حدود ۲۰سال بعد از آن ماجراها روایت می‌شود. از این‌رو بچه‌هایی که در فصل یک این سریال دیدیم مثل نگین، صائب و در نهایت لطفعلی بزرگ شده‌اند و داستا‌ن‌ها و ماجراهایی را خلق می‌کنند، البته خط اصلی داستان مربوط به لطفعلی پسر لیث و لطیفه است که در سری اول، کودکی بود که توسط عده‌ای ربوده شد.

لوکیشن اصلی همچنان شهر مستوران است اما برای جذاب‌تر شدن کار، لوکیشن‌های دیگری هم داریم. با این حال قصه اصلی، داستان شهر مستوران و قبیله وحشی‌هاست که پیش از این مخاطب با آنها آشنا شده‌است. این تهیه‌کننده درباره ساخت لوکیشن‌های جدید در شهرک مستوران هم بیان می‌کند: در فصل دوم حدود ۷۰ لوکیشن خواهید دید. از طرفی فضای جذاب و لوکیشن‌های جدیدی برای این فصل طراحی و ساخته شده که فکر می‌کنم به جذابیت بصری کار افزوده‌است. وی درباره حضور بازیگران و نوع گویش و ادبیاتی که با آن صحبت می‌کنند هم توضیح می‌دهد: به‌هر حال ادبیات مردم شهر مستوران، ادبیات کهن است. از این‌رو دیالوگ‌ها متناسب با فضای صحنه، گریم و لباس است و شخصیت‌ها همگی با این ادبیات صحبت می‌کنند.

وی همچنین درباره غافلگیری مخاطبان در فصل دوم هم می‌گوید: از آنجا که این سریال از افسانه‌ها و حکایت‌های کهن ایرانی اقتباس و استخراج شده‌است، دست ما برای این‌که بتوانیم شگفتی‌های زیادی را خلق کنیم باز بود. در این فصل اتفاقات هیجان‌انگیز بسیاری در داستان خواهد افتاد، به‌گونه‌ای که فانتزی و افسانه را در قسمت‌های مختلف می‌بینیم. در کنار فیلمنامه و داستان، باید به جلوه‌های ویژه هم اشاره کنیم که در فصل دوم از جلوه‌های ویژه خاصی در بسیاری از قسمت‌ها استفاده کرده‌ایم که تا به‌حال در تلویزیون مشابهی نداشته و برای اولین‌بار است که با این سریال خواهیم دید.  

پناهی درباره انتخاب بازیگران به‌خصوص کاوه خداشناس برای نقش اصلی سریال، توضیح می‌دهد: خوشبختانه سلیقه من و آقای‌هاشمی در انتخاب بازیگر به‌هم نزدیک بود. با این حال جلسات متعددی با کارگردان برای انتخاب بازیگران داشتیم. می‌توانم بگویم با هر بازیگری که می‌خواستیم و انتخاب کردیم، همکاری داشتیم و در سریال حضور دارد. نسبت به فصل اول، بازیگران بیشتری در نقش‌های فرعی و هم اصلی داریم که باعث جذاب‌تر شدن سریال می‌شود.  تهیه‌کننده محرمانه در پایان درباره همکاری با سید‌علی‌هاشمی‌به‌عنوان کارگردان می‌گوید: آقای آب‌پرور مشغول کار دیگری بود و به همین دلیل نتوانستیم با ایشان همکاری کنیم. از این‌رو با آقای‌هاشمی همکاری کردیم که فیلم سینمایی و تئاترهای‌شان را دیده‌بودم که به نظرم آثار قابل تحسینی هستند. ضمن این‌که آقای‌هاشمی‌بین اهالی سینما و تلویزیون چهره محبوب و بسیار انسانی دقیق، منضبط و دوست‌داشتنی است. کار کردن با او بسیار لذت‌بخش بود و فصل دوم مستوران با کمترین حاشیه و تنش و بیشترین راندمان ساخته شد. 

یک داستان عاشقانه جذاب ایرانی
سید‌علی‌هاشمی، دانش‌آموخته کارگردانی از دانشگاه هنر و معماری است که یکی از مهم‌ترین آثارش کارگردانی فیلم سینمایی «زعفرانیه‌۱۴ تیر» است. همچنین تئاترهای نقش زن، تمام عطرهای تابستان، ازخواب تا مهتاب و ماه درآب، ازجمله نمایش‌هایی است که کارگردانی آنها رابه‌عهده داشته‌است. اوهمچنین به‌عنوان دستیار کارگردان درآثاری چون: فیلم محمد رسول‌الله (ص)، سریال‌های خوش‌نشین‌ها، سرزمین کهن، آچمز، دوران عاشقی، غیرعلنی و رنج پنهان همکاری داشته‌است. هاشمی در گفت‌و‌گو با جام‌جم درباره نخستین تجربه کارگردانی‌اش در زمینه سریال‌سازی و چالش‌هایی که در ساخت این مجموعه داشته، عنوان می‌کند: من پیش از این سریال، به‌عنوان دستیار با سریال‌های بسیاری ازجمله سریال‌های تاریخی همکاری داشتم. بنابراین وقتی قرار شد مستوران را بسازم، به این موضوع هم فکر کردم که ورود سختی به عرصه سریال‌سازی برایم خواهد بود اما انرژی خوبی که عطا پناهی به‌عنوان تهیه‌کننده کار و حمایت‌های سازمان اوج داشتند، با خیال راحت وارد این پروژه شدم. برای این‌که مطمئن بودم فضای حمایتی در کار وجود دارد. البته کار بسیار سختی بود. اما گروه به قدری خوب و بچه‌ها دوست‌داشتنی و همراه بودند که متوجه نشدیم ۱۰ماه فیلمبرداری چطور گذشت.  

وی ادامه می‌دهد: ما نزدیک به ۱۵۰۰ دقیقه سریال ساختیم که ممکن بود یک سکانس را بگیریم و سکانس بعد از آن را هشت ماه بعد بگیریم. همین پیوستگی که باید بین سکانس‌ها ایجاد می‌شد، کار راحتی نبود. اما تجربیاتی که من به عنوان دستیار در آثار تاریخی داشتم، در این کار به کمکم آمد. به نظرم برای کارگردان، تجربه دستیاری خیلی لازم است. به همین دلیل تجربیات بیست و چند ساله‌ای که در دستیاری داشتم را در این سریال به کار بردم. وی همچنین درباره کارگردانی فصل یک و این‌که خودش هم بیننده آن سریال بوده، عنوان می‌کند: اتفاقا من هم بیننده فصل یک مستوران بودم و آن را دوست داشتم. با این حال می‌توانم بگویم فصل دوم مستوران هیچ شباهتی به فصل یک ندارد. چون ۲۰سال از آن دوران گذشته و فقط چند بازیگر مشترک دارد. بنابراین آدم‌ها و فضاها تغییر کرده‌اند و جنس قصه هم یک عاشقانه جذاب ایرانی است. ازاین‌رو می‌توانم بگویم تاثیر زیادی از فصل یک نگرفته‌ام.

هاشمی می‌افزاید: از آنجا که  مستوران یک شهر خیالی است، بازیگران با ادبیات و زبان قدیمی صحبت می‌کنند و تفاوتی که با فصل یک به لحاظ زبانی داریم، این است که جنس زبانی فصل یک کمی سخت‌تر بود و ما سعی کردیم راحت‌تر باشد تا برای مردم سهل‌تر شود. ضمن این‌که بیشتر به سمت ادبیات و اشعار و به خصوص سعدی برویم. یعنی خیلی سعی کردیم شعر بگوییم و از زبانی استفاده کنیم که برای مردم ملموس‌تر باشد.از آنجا که داستان‌های این مجموعه برداشتی از قصه‌های کهن ایرانی است، هاشمی درباره ارتباط مخاطبان جوان و نسل جدید با این اثر نمایشی می‌گوید: من فکر می‌کنم این سریال خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد و نسل جدید هم با آن ارتباط برقرار کند، چون بزرگ‌ترین عنصری که دارد، داستان است و ما آن اساطیر و داستان‌ها را در دل قصه‌های مستوران آوردیم که همین باعث می‌شود آن افسانه‌ها را در سریال مرور کنیم. از این رو فکر می‌کنم تماشاگری که با آن همراه می‌شود، به خصوص نسل جوان خیلی می‌توانند از تماشای آن لذت ببرند و تحت تاثیر قرار بگیرند.این کارگردان درباره لوکیشن‌های جدید سریال هم بیان می‌کند: در شهرک مستوران که در فصل یک هم سریال در آنجا مقابل دوربین رفته‌بود، تغییراتی ایجاد کرده‌ایم و در«مستوران۲» لوکیشن بزرگی به نام «عمارت» داریم که عمارت پادشاه مستوران است و در جای دیگری لوکیشن زدیم و یک دکور کاملا جدیدی است.

وی در ادامه درباره انتخاب بازیگران هم توضیح می‌دهد: من همواره برای انتخاب بازیگر، اول متن را می‌خوانم و بعد به این فکر می‌کنم کدام‌یک از بازیگران می‌توانند به همان جذابیتی که در فیلمنامه هست بازی کنند. من پیش از این با کاوه خداشناس خیلی کار کرده‌بودم و در چند سریال و تئاتر همکاری داشتیم و می‌دانستم هم به لحاظ کاری و هم اخلاقی بسیار بازیگر دوست‌داشتنی‌ای است. البته او درگیر سریال دیگری بود و با سریال ما تداخل داشت. بنابراین بازیگر دیگری را انتخاب کردیم و جلوی دوربین هم رفت و چند سکانس هم بازی کرد، اما در تمرین سوارکاری از اسب افتاد و ترسید ادامه بدهد.

به همین دلیل دوباره سراغ کاوه خداشناس رفتیم و برای کار با هم هماهنگ شدیم. محیا دهقانی را هم در سریال «نجلا» دیده‌بودم و به نظرم بازیگر بسیار خوبی است. معتقدم نقش ماه منیر را خیلی خوب بازی کرده‌است. در کل، بازیگران ما برای صحنه‌های بسیاری ازجمله صحنه‌های جنگ، سنگ‌تمام گذاشتند، چون ممکن بود در کار صدمه ببینند. اما همگی تلاش خود را کردند. البته ناگفته نماند انتخاب بازیگران با همکاری آقای پناهی صورت گرفت و ایشان خیلی در این باره زحمت کشید. ضمن این‌که به لحاظ فکری با هم خیلی نزدیک بودیم و توانستیم انتخاب‌های خوبی داشته‌باشیم. هاشمی همچنین می‌افزاید: می‌توانم بگویم در این سریال چند چهره جدید داریم که خیلی خوب بازی کردند که همگی تئاتری هستند و در این کار دیده خواهند شد. چند چهره هم داریم که به نسبت بازی‌های قبلی‌شان در کارهای دیگر کاملا متفاوت‌تر ظاهر شده‌اند و کلیشه‌ها را شکسته‌اند.

مردم می‌گفتند لیث را اذیت نکن!
یدالله شادمانی را در فصل یک «مستوران» با عنوان دوال پا دیدیم. شخصیت شیرین و بانمکی که با لیث همراه بود و از کول او پایین نمی‌آمد. این شخصیت در فصل دوم هم حضور دارد. او درباره حضورش به «جام‌جم» می‌گوید: خیلی خوشحالم در فصل دوم هم حضور دارم؛ چون مردم این نقش را دوست داشتند و خیلی با آن ارتباط برقرار کردند. به نظرم خیلی نقش جالب و جدیدی بود و به همین دلیل خودم هم خیلی آن را دوست داشتم. وی ادامه می‌دهد: هم در فصل اول و هم در فصل دوم کارگردان‌ها دستم را باز گذاشتند تا بتوانم خودم هم یک چیزهایی را به نقش اضافه کنم، که البته همگی در جهت نقش و فیلمنامه بود.

وی همچنین می‌افزاید: مردم وقتی من را در خیابان می‌دیدند، مدام می‌گفتند چقدر لیث را اذیت می‌کنی و چرا مدام روی کول او هستی (می‌خندد). من فکر می‌کنم این فصل هم برای مردم جذاب باشد و دوال پا را دوست داشته‌باشند. به هر حال ادبیات کهن ایرانی برای همه ما با ارزش و دوست‌داشتنی است. گرچه نمی‌توان از سلیقه مخاطب اطمینان داشت، اما فکر می‌کنم همه ادبیات کهن را که جزو فرهنگ ماست، دوست دارند. شادمانی در پایان هم می‌گوید: در این فصل بیشتر با خانم رابعه اسکویی همراه هستم و سکانس‌های بیشتری دارم. سعی کرده‌ام نمک و شیرینی این شخصیت را در فصل دوم هم حفظ کنم.

چیده شدن پازل گریم و لباس
امید گلزاده یکی از چهره‌پردازان فعال و موفق سینما و تلویزیون است که تاکنون با مجموعه‌های بسیاری همکاری داشته‌است؛ از‌جمله خودخواسته، سفر در خانه، آچمز، دلدادگان، کامیون ودر قصه‌ها زندگی می‌کنند. وی درگفت‌و‌گو با«جام‌جم» در‌خصوص حضور و فعالیتش درآثار تلویزیونی بیان می‌کند: من بارها برای تلویزیون چه در مرحله‌ای که سمت اجرای چهره‌پردازی را داشتم و چه در سمت طراح چهره‌پردازی، فعالیت‌های بسیاری داشته‌ام و با این سبک از کار آشنا هستم. از‌جمله کارهایی که در تلویزیون طراحی و اجرایش را انجام داده‌ام می‌توانم به مجموعه‌هایی مثل همیشه، پنجره، دوپینگ، کامیون، آچمز، دنگ و فنگ روزگار، بچه‌های گروهان بلال، دلدادگان، تعبیر وارونه یک رویا و تعداد زیادی تله‌فیلم‌هایی که برای تلویزیون ساخته شده‌است، اشاره کنم.

وی درباره چالش‌های کارهای تاریخی ادامه می‌دهد: تک‌تک طراحی‌ها و ساخت پرسوناژهای این مجموعه برای من و ‌تیمم چالش‌برانگیز بود. قطعا این فیلمنامه و شرایط تولید اثر به جذابیت‌های خودش افزوده و باعث انتخابم شده‌ است. می‌توانم بگویم وقتی با این فیلمنامه مواجه شدم، برای نزدیک شدن بازیگرانی که در دوره کنونی با مد و شمایل امروزی زیست می‌کنند، می‌بایست ظاهر و صورت هر یک را حداقل برای ۴۰۰ سال قبل ایران آماده می‌کردم. از طرفی می‌توانم بگویم چالش ویژه این کار برای من ساخت چهره‌های قابل پذیرش برای مخاطب بوده که با چاشنی‌هایی از زیبایی و رنگ همراه بود.

وی همچنین درباره المان‌هایی که از آنها برای چهره‌پردازی شخصیت‌ها بهره گرفته تا به آن دوره از تاریخ نزدیک‌تر شوند هم توضیح می‌دهد: در ابتدا سعی کردم با استفاده از مستندات موجود، کمی ذهن خودم را آماده کنم؛ در‌ کنار خلاقیتی که همیشه همراهم است، مطمئن بودم کار سختی در انتظارم است. برای نزدیک شدن به این موضوع ‌سعی‌کردم ‌با استفاده از در دسترس‌ترین ابزار یعنی اصل صورت و موی بازیگران مخصوصا در آقایان، ویژگی‌ای را ‌به‌وجود بیاورم که ‌به روحیات یا ویژگی کاراکتر نزدیک ‌باشد. قطعا می‌دانید که در ‌رابطه با بازیگران خانم مخصوصا به‌خاطر حجاب و ‌پوشش محدود به گردی صورت آنها هستیم که این‌ خودش کار‌ ما را ‌سخت‌ می‌کند. اما این ‌خود ‌هنر ‌است که بتوانیم بدون تکیه بر کمکی که مو به صورت بازیگر می‌کند، فقط با اجزای صورت، ویژگی را در چهره بازیگر به‌وجود بیاوریم که برای مخاطب هم قابل پذیرش و هم قابل تشخیص و ‌باور باشد. اوقاتی در جلسه تست گریم است که در‌ همان ابتدای کار از نظر کارگردان یا تهیه‌کننده کمی چهره ساخته شده بازیگر غیرمتعارف به‌نظر می‌آمد اما به طراحی من اعتماد می‌کردند و کمی‌بعدتر که بازیگر با آن شکل و شمایل جلوی ‌دوربین حاضر می‌شد، اکثریت به این اتفاق نظر می‌رسیدند که بله، درست شکل گرفته و این پازل با لباس و گریم درست چیده شده‌است.

گلزاده در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره همکاری و تعامل بازیگران با طراح چهره‌پرداز می‌افزاید: همان‌طور‌ که گفتم در حال حاضر با توجه به تغییرات پوشش و مو و مُد کار سختی است تا بتوانیم بازیگرانی را که قرار است در قالب آن نقش به آن شمایل در‌بیایند‌، بسازیم. وضعیت مو‌ و ریش ‌یا حتی سبیل اکثر ‌بازیگران ما را یاری نمی‌کرد، به همین جهت مجبور بودیم به ساخت پروتزهای مصنوعی روی بیاوریم که بتواند سر و شکل بازیگر را تغییر بدهد. حضور‌ برخی بازیگران در ‌پروژه‌های دیگر نیز کمی‌کار ما را سخت می‌کرد یا مجبور می‌شدیم برای بعضی از بازیگران حدود چهار ساعت وقت بگذاریم تا به آن نقش نزدیک شوند. اما این روحیه، ‌انرژی و ‌انگیزه از اینجا نشأت می‌گرفت که به دنبال نوگرایی و به وجود آوردن یک اثر قطعا فاخر در تلویزیون باشیم. من و تیمم تمام تلاش‌مان را در این خصوص انجام دادیم و فکر می‌کنم یکی از ماندگارترین کارها در کارنامه ‌کاری‌ من خواهدبود.

عشق افسانه‌ای
کاوه خداشناس و  محیا دهقانی جزو بازیگران اصلی این سریال هستند که در گفت‌وگو با ما درباره نقششان توضیح دادند. 

بازی در موقعیت‌های مختلف و متفاوت
کاوه خداشناس را با سریال‌هایی که در تلویزیون بازی کرده بیشتر می‌شناسیم. ازجمله حضورش در مجموعه‌های صبح آخرین روز، بی‌همگان، دولت مخفی ، برادر و بوم و بانو. او در این سریال نقش اصلی را بازی می‌کند. نقش لطفعلی فرزند لیث و لطیفه که در سری قبل کودکی ربوده‌شده‌بود که پدرش برای یافتن او وارد مسیری پرماجرا شد. خداشناس در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص بازی در نقش لطفعلی و ویژگی‌های این شخصیت می‌گوید: فضای رسانه‌ای ما در سال‌های اخیر قصه‌ای مشابه مستوران را تجربه نکرده‌است. قصه‌‌ای که در آن اصطلاحا ذهن به هر جایی که دلش می‌خواهد  می‌تواند پرواز کند، چون با افسانه‌ها و اساطیری که در شاهنامه و کتاب‌های دیگر وجود دارد، آشنایی داریم. بنابراین مستوران به‌خصوص در فصل دوم که من با قصه‌اش بیشتر آشنا هستم برای من تجربه بسیار متفاوتی هم برای تلویزیون و هم برای مخاطب و بازیگران آن است.

وی ادامه می‌دهد: ذهن ما از کودکی با اساطیر و افسانه‌ها آشناست، بنابراین فکر می‌کنم می‌تواند برای مخاطب تجربه جذابی باشد. برای من هم جالب و متفاوت بود، چون ۲۰سال ازآن دوران گذشته و لطفعلی بزرگ شده وماجراهای جذاب‌تری روایت می‌شود. داستان‌های عاشقانه و فضاهای توطئه و معمایی دارد وفضای درام جذابی را به تصویر کشیده‌است که امیدوارم برای مخاطبان هم جذاب و دیدنی باشد. وی می‌افزاید: مستوران درمرحله داستان، قصه و فیلمنامه برای من فوق‌العاده بود، چون خاستگاه آن به ادبیات ایران برمی‌گردد. از آنجا که خودم هم علاقه وافری به ادبیات دارم تا این مرحله، برایم فوق‌العاده بود. وقتی با این گروه گرم کار شدم برایم فوق‌العاده‌تر شد، چون یک تیم جوان مشتاق با انگیزه و خلاق درکار وجود داشت. از این رو کار برایم در این سریال لذت‌بخش بود. خداشناس درباره گریم و طراحی چهره، صحنه، لباس و میزان باورپذیری‌اش عنوان می‌کند: همان‌طور که گفتم یک تیم حرفه‌ای و کاربلد در این سریال حضور داشتند و همه توان و انرژی خود را در این فضا گذاشتند. با این حال فکر می‌کنم این سریال وقتی پخش شود، خودش نمایانگر تلاش‌های صادقانه و هنرمندانه تیم خواهد بود. می‌توانم بگویم یک اثر باکیفیت را به تماشا خواهند نشست.

این بازیگر درباره جذابیت‌های لوکیشن سریال می‌گوید: به‌نظرم بعد از این‌که مستوران جایش را بیشتر در دل مخاطب باز کرد، لوکیشن آن می‌تواند یکی از مکان‌های دیدنی برای مخاطبان این سریال باشد، چون ما که از کار در این فضا لذت بردیم، زیرا قصه پر از فضاهای متفاوت بود و مدام بازیگر را در موقعیت‌های مختلف قرار می‌داد.خداشناس در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره همکاری‌اش با هاشمی‌به عنوان کارگردان و همچنین تعاملی که با هم داشتند، عنوان می‌کند: من پیش از این تجربه تئاتر با آقای‌هاشمی داشتم و برای‌شان بازی کرده‌بودم. در کار آقای میرباقری هم همکار بودیم و بسیار همکاری خوب و لذت‌بخشی در این سریال داشتیم. وی درباره ادبیاتی که دردیالوگ‌ها وبازی‌اش داشته بیان می‌کند: به هرحال ادبیاتی که جنس کلاسیک دارد، دشواری‌هایی هم دارد اما من دشواری در این ماجرا نداشتم. اتفاقا خودم هم مخاطب فصل یک سریال بودم و از تماشای آن لذت می‌بردم. 

دختر پادشاه ماجراجو
محیا دهقانی را این اواخر با بازی‌اش در مجموعه «نجلا۲» به یاد داریم که ایفاگر نقش اصلی سریال بود. او در این مجموعه بازیگر نقش ماه‌منیر است که درگفت‌وگو با جام‌جم درباره حضورش دراین‌مجموعه و نقشی که ایفا می‌کند، می‌گوید: ماه منیر شخصیت بسیار متفاوتی است به این دلیل که ماه منیر دختر پادشاهی است که اتفاقات بسیاری را برای مردم رقم می‌زند.همچنین وارد ماجرای‌عاشقانه‌ای می‌شودکه ازاین روباعث می‌شودشخصیت این دختر راچندوجهی ببینیم واصلا شخصیت تک‌بعدی نیست.

وی ادامه می‌دهد: بازی در این سریال و این نقش برایم خیلی جذاب بود چون تا به حال دختر پادشاهی با این سن و سال که بتواند چنین اتفاقاتی را رقم بزند در هیچ سریالی ندیده‌ایم. ضمن این‌که از کهن الگوها باشد. وی می‌افزاید: حضور در این سریال برایم چالش جذاب و دوست داشتنی بود.به‌خصوص این‌که بعد از سریال «نجلا» در کار دیگری نقش متفاوتی را بازی می‌کردم که سختی‌هایی را با خود داشت اما به قدری تیم خوب و مسلطی در این کار بود که با خیال راحت در این پروژه کار کردم.

دهقانی درباره فضا و گریم کار هم توضیح می‌دهد: بسیار گریم و لباس و صحنه خوب، حرفه‌ای و هنرمندانه‌ای داشتیم؛ به‌خصوص گریم که خیلی به کمک بازیگر می‌آمد. همکاری با آقای‌هاشمی هم با این‌که نخستین تجربه من بود اما بسیار خاطره خوبی را در ذهنم به یادگار گذاشت. بسیار اتفاق خوب و لذت‌بخشی برای من بود. من اطمینان دارم مستوران ۲ خروجی خوبی خواهد داشت.  

وی در پایان هم می‌گوید: خانواده من بیننده فصل اول این سریال بودند و من فرصت نکرده‌بودم تماشا کنم. اما زمانی که قرارداد بستم، آن را دیدم و به‌نظرم کار تازه و متفاوتی بود. من خودم ادبیات نمایشی خوانده‌ام و همواره این سؤال را در ذهن داشتم چرا از کهن‌الگوهای‌مان کاری نمی‌سازیم. بنابراین خیلی خوشحال شدم آقای حنیف با قلم زیبای‌شان یک اثر خوبی را ارائه کرد. 

بهنام تشکر، کاوه خداشناس، محیا دهقانی، ثریا قاسمی، فرهاد آئیش، فاطمه گودرزی، رویا میرعلمی، رابعه اسکویی، سولماز غنی، قاسم زارع، محمدصادق ملک، الهه خادمی، شاهو رستمی، شکوفه‌هاشمیان، میلاد میرزایی، آزاده مویدی‌فرد، لادن قناد، علی باقری، خسرو احمدی، دانیال جوهرزاده، ناصر علی پاشا، پریسا مقتدی، آتش تقی‌پور، علی رجایی، یدا... شادمانی، فرشید زارعی‌فرد، محمد شیری، قربان نجفی، سحر غمخوار، سانای امیرآبادی، فرهاد روشن و قاسم یوردخانی بازیگران فصل دوم این سریال هستند. نگاهی به برخی نقش‌ها داشتیم:

۱- کاوه خداشناس
بازیگری که درسریال صبح آخرین‌روز ایفاگر نقش شهیدشهریاری بود، دراین سریال نقش‌اصلی یعنی «لطفعلی» را بازی می‌کند. 

۲- محیا دهقانی
بازیگر جوانی که او را در سریال نجلا۲ و... دیدیم ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی یعنی «ماه منیر»دختر پادشاه است. 

۳- ثریا قاسمی
بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در سریال مستوران نقش «صدری‌جان » را برعهده دارد. 

۴- فرهاد آئیش
بازیگری که هم در آثار کمدی خوش‌درخشیده و هم نقش‌های جدی مثل بازی در سریال پرده‌نشین داشته، در این سریال ایفاگر نقش «ملاحسین» است. 

۵- فاطمه گودرزی
در این سریال نقش «نورا» را بازی می‌کند. این بازیگر اخیرا در تلویزیون با نقش مادر در سریال محرمانه دیده شد. 

۶- سولماز غنی
بازیگر سینما و تلویزیون که در سریال دردسرهای عظیم هم دیده شده‌است، اینجا در قامت نقش «زیور » ایفای نقش می‌کند. 

۷- میلاد میرزایی
او را در سریال‌های شرم و احضار با ایفای نقش‌های متفاوت دیدیم، اینجا نقش «گرگین» را بر عهده دارد. 

زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

 

امتیاز شما