امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
«جام‌جم» در گفت‌وگو با مدیر مرکز سریال سوره جزئیات آثار اقتباسی را بررسی می‌کند
«جام‌جم» در گفت‌وگو با مدیر مرکز سریال سوره جزئیات آثار اقتباسی را بررسی می‌کند

از قرارگاه سری نصرت تا آبنبات هل‌دار

مشاهده ۲۰۱
۱۴۰۲/۰۹/۰۸- ۱۲:۲۸
تعداد بازدید:201

سریال‌های اقتباسی همیشه گونه جذابی برای مخاطبان است و معمولا بیشتر از کارهای دیگر تلویزیونی مورد استقبال قرار می‌گیرد. چه این اقتباس از رمان باشد و چه کارهای دیگر، استفاده از آن برای بیان روایت‌های متفاوت، از گزینه‌های محبوب تولیدکنندگان است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مرکز سریال سوره در همین راستا تلاش کرده با استفاده از گنجینه آثار انتشارات سوره مهر و برخی دیگر از کارهای منتشرشده، آثاری متفاوت و متنوع روی آنتن ببرد. این مرکز در مدت اخیر تلاش کرده از همه ظرفیت‌ها در زمینه تولید سریال باکیفیت، جذاب و با محتوای غنی استفاده کند. کتاب‌های «عصرهای کریسکان» و «کاتب اعظم» ازجمله اولین پروژه‌های اقتباس مرکز سریال سوره بود که این آثار تولید‌شده از تلویزیون پخش شده است و حالا آن‌طور که رئیس این مرکز می‌گوید، کارهای دیگری در دست تهیه و تولید است.

مدیر مرکز سریال سوره در گفت‌وگو با جام‌جم از پروژه‌های جدید این مرکز می‌گوید که از «قرارگاه سری نصرت» و «ماتی‌خان» تا «پسران ننه‌عبدا...» و «آبنبات هل‌دار» را شامل می‌شود. او در این گفت‌وگو تاکید می‌کند که اولویت انتخاب آثار، براساس این است که در خدمت منافع ملی باشد، تقابل خیر و شر را نشان دهد و جذاب و دارای مضمون باشد. او در این گفت‌وگو، جزئیات آثار در دست تولید سال جاری و آینده را تشریح می‌کند. 

وحید پناهلو، مدیر مرکز سریال سوره درباره پروژه‌های جدید این مرکز، به جام‌جم می‌گوید: امسال دو سریال به مرحله تولید می‌رسد و پیش‌تولید دو اثر دیگر را نیز آغاز می‌کنیم. بقیه پروژه‌ها هم در مراحل مختلف نگارش است. وی ادامه می‌دهد: بعد از تله‌تئاتر «کاتب‌ اعظم» که برگرفته از کتاب «اعترافات کاتب کشته‌‌شده» و سریال «سوران» که برگرفته از کتاب «عصرهای کریسکان» بود، امسال یک سریال اقتباسی دیگری داریم که اقتباس از چند کتاب است و «قرارگاه سری نصرت» نام دارد. این کار حدود یک‌ماه‌و‌نیم دیگر وارد تولید می‌شود. همچنین سریال «بوقچی» که مجری طرح آن باشگاه فیلم سوره است، در زمستان وارد مرحله تولید می‌شود.

تولید «آبنبات هل‌دار» در سال آینده 
مدیر مرکز سریال سوره اضافه می‌کند: کتاب «آبنبات هل‌دار» را هم که قرار است به یک اثر اقتباسی تبدیل کنیم، در مرحله نگارش فیلمنامه قرار دارد، پیش‌تولید آن اواخر سال شروع می‌شود و تولیدش سال آینده خواهد بود. یعنی شش‌ماه ابتدای سال بعد قرار است آبنبات هل‌دار تولید شود. اثر دیگر، برگرفته از کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» و درباره خانم یاماموراست. این اثر درحال‌حاضر در مرحله نگارش قرار دارد و اواخر سال وارد مرحله پیش‌تولید می‌شود. 

پناهلو می‌افزاید: اثر اقتباسی دیگر، از کتاب «ماتی‌خان» نوشته عبدالرحمن اونق است که پیش از این، کتاب سال انقلاب اسلامی‌شده بود. قصه این کتاب تاریخی است و در حال‌وهوای ترکمن‌صحرا می‌گذرد. درواقع داستانی تاریخی است که به ماجرای استقرار اجباری قبیله‌های ترکمن در نزدیکی رود اترک می‌پردازد. این رمان، حکایتی واقعی از مردمان نجیب و آزاده‌ای است که با دخالت‌های ماموران حکومت پهلوی از اصل خود دور می‌شوند و همین موضوع آنها را به وحشت می‌اندازد. کتاب دیگر، «پسران ننه‌عبدا...» است که ازجمله کتاب‌های حوزه هنری است و اثر اقتباسی آن، در مرحله نگارش فیلمنامه برای تولید قرار دارد. این دو کتاب بخشی از پروژه‌های ماست. 

فراخوان استانی برای روایت‌های بومی 
مدیر مرکز سریال سوره عنوان می‌کند: ما تمرکزمان در مرکز سریال سوره، روی اقتباس است. برهمین‌اساس، پروژه‌ای را تا پایان سال آغاز خواهیم کرد تا پیشنهاد سوژه‌هایی را که قابلیت اقتباس دارد، به شکل فراخوان به استان‌ها بدهیم. یعنی خود استان‌ها وارد شوند و با راهبری و طراحی پروژه که انجام می‌دهیم، دست به کار شوند. قالب‌های مختلف اقتباس را در این بخش در نظر داریم و فقط بحث اقتباس از کتاب نخواهد بود. این کار را احتمالا یکی دو ماه دیگر به شکل فراخوان آغاز می‌کنیم تا قصه‌های مربوط به هراستان و پرداختن به سوژه‌های مربوط، باعث آشنایی مخاطبان با فرهنگ و اقلیم‌های مختلف شود. حوزه هنری همیشه دنبال این بوده است که سیاست فراتهران را در نظر داشته باشد و با این پروژه آن را دنبال خواهیم کرد. 

اولویت کارهای اقتباسی
پناهلو درباره اولویت مرکز سریال سوره برای اقتباس و تولید آثار نمایشی می‌گوید: ما محدودیتی در حوزه ژانر نداریم و این‌طور نیست که فقط بخواهیم کار دفاع‌مقدسی یا تاریخ معاصر انقلاب اسلامی‌بسازیم. براساس سیاست‌های محتوایی که دنبال می‌کنیم، بیشتر به این سمت رفتیم که سوژه‌ها و کتاب‌هایی را انتخاب کنیم که در خدمت منافع ملی باشد، تقابل خیر و شر را نشان دهد و جذاب و دارای مضمون باشد. این‌طور نیست که صرفا با یک اقتباس، پروژه برای‌مان تعریف شود. حتما برای اقتباس، به‌دنبال سیاست‌های محتوایی سازمان سینمایی سوره هستیم تا پروژه برای‌مان نهایی شود. اگر لازم باشد، سراغ کارهای خارجی هم می‌رویم و درواقع محدودیتی از این جهت نداریم که بخواهیم فقط کارهای داخلی سوره مهر را انجام دهیم. البته که کارهای منتشرشده در انتشارات سوره مهر به‌عنوان بخشی از داشته‌های حوزه، برای‌مان باارزش است و از آن استفاده خواهیم کرد؛ چراکه سال‌ها روی آن مطالعه شده است تا به این خروجی برسد. ما همچنین کلیدواژه جغرافیای مظلوم را درنظرگرفتیم تا قصه‌ها را از نقاطی بیان کنیم که کمتر به آن پرداخته شده است. مصداق آن «سوران» است که توانست یک روایت از قهرمانی مردمی‌باشد. 

جزئیات اقتباس‌های امسال 
ازجمله کارهایی که قرار است اثر اقتباسی از آن ساخته شود، کتاب «آبنبات هل‌دار» اثر مهرداد صدقی است. این اثر، داستانی طنز درباره یک خانواده بجنوردی قشر متوسط جامعه است که با اتفاقاتی غیرعادی و طنز روبه‌رو می‌شوند. راوی این کتاب که در شهریور ۱۳۹۵ منتشر شده، محسن پسر نوجوانی است که برادر او قرار است به جبهه برود. یکی از ویژگی‌های برجسته این کتاب، توصیف فضای پشت جبهه‌هاست. حالا در صحبت‌های مدیر مرکز سریال سوره هم این نکته بیان شده که قرار است از این کتاب یک اثر اقتباسی تهیه و تولید شود. اثر دیگر، «قرارگاه سری نصرت» است که براساس آنچه در خبرها آمده، مهدی جعفری، کارگردان و مجتبی فرآورده تهیه‌کننده، این روزها درگیر پیش‌تولید سریال قرارگاه سری نصرت هستند.

این سریال با اقتباس از چند کتاب، قصد دارد نگاهی به زندگی و فعالیت‌های شهید علی‌هاشمی‌به‌عنوان فرمانده قرارگاه فوق‌سری نصرت داشته باشد. جعفری که گفته می‌شود کارگردان این مجموعه خواهد بود، پیش از این کارگردانی فیلم‌های سینمایی یدو، ۲۳ نفر و... را برعهده داشته است. قرارگاه سری نصرت پس از سه سال طراحی، تحقیق و پژوهش به‌عنوان دومین اثر از سه‌گانه جغرافیای مظلوم با محوریت رشادت‌های مرزنشینان ایران در طول تاریخ به تالیف مرکز سریال سوره و نویسندگی مهدی سجاده‌چی، برای پخش از رسانه‌ملی تهیه و آماده می‌شود.

سپیده اشرفی - گروه رسانه

 

تصاویر

امتیاز شما