امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
«دیمیتری لاساریس» در گفتگوی اختصاصی با پرس تی‌وی:
«دیمیتری لاساریس» در گفتگوی اختصاصی با پرس تی‌وی:

جهان غرب، از تداوم جنگ غزه آسیب های زیادی را متحمل خواهد ش

مشاهده ۱۶۳
۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۱۶:۵۶
تعداد بازدید:163

«دیمیتری لاساریس»، وکیل، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در گفتگو با شبکه پرس تی وی و در تشریح چالش‌های اقتصادی عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه برای صهیونیست ها و جهان غرب گفت: «من فکر می‌کنم که رژیم اسرائیل انتظار اجرای عملیات هفتم اکتبر را که البته با پیامدهای منفی و وخیم اقتصادی برای آن همراه بوده، نداشته است. در شرایط کنونی نیز من هیچ عنوان نشانه ای دال بر این مسئله که اسرائیل برای دوره پس از جنگ غزه و حتی مدیریت بحران‌های اقتصادی جاری خود برنامه ای مشخص داشته باشد نمی‌بینم.»

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، وی افزود: «اکنون به نحوی واضح، نگاه اسرائیل به آمریکا و کمک های آن است و البته که حجم چالش و بحران‌های اقتصادی اسرائیل به قدری گسترده هستند که موجی از آشفتگی در داخل این اقتصاد، خود را آشکار کرده است. عملیات هفتم اکتبر و جنگ غزه تا حد زیادی اعتبار متصورِ اسرائیلی‌ها برای خودشان را خدشه دار کرده است. اکنون روند مهاجرت از اسرائیل شدت گرفته و بسیاری از نیروهای فعال اقتصادی اسرائیل در حوزه‌های مختلف نیز از فضای کار دور شده اند. همچنین اعتبار اسرائیل به قدری به دلایل جنایاتش در نوار غزه آسیب دیده که می‌بینیم بسیاری از ملت ها و دولت ها تمایل چندانی به تجارت و تداوم مبادلات اقتصادی خود با رژیم اسرائیل ندارند.»

این تحلیلگر در ادامه خاطرنشان کرد: «جنگ غزه و تداوم آن تا حد زیادی بر قیمت انرژی و به ویژه قیمت نفت و گاز اثرگذاری داشته و خواهد داشت. در این میان، اروپایی‌ها آسیب های جدی را از تداوم این جنگ متحمل می‌شوند. بدون تردید، بالارفتن بهای انرژی تا حد زیادی هزینه‌های زندگی و نرخ تورم در کشورهای غربی را به دلیل وابستگی آن‌ها به منبع انرژی غرب آسیا و در عین حال، ناامن شدن برخی کانال های ارتباطی این منطقه نظیر آنچه در دریای سرخ شاهد هستیم به دنبال خواهد داشت».

وی افزود: « به نظر من جهان غرب، خود از تداوم جنگ غزه آسیب های زیادی را متحمل می‌شود که شاید در وضعیت کنونی نمودهای عینی خود را به نمایش نگذارد. با این حل اثرگذاری آن‌ها قطعی است. موضوعی که خود می تواند در مقام یک اهرم فشار بر صهیونیست ها جهت پایان دادن به جنایاتشان علیه مردم نوار غزه عمل کند.»

لاساریس در پایان گفت: «از این رو، به نظر من هر چه سطح تنش ها در قالب معادله جنگ غزه افزایش یابد، باید انتظار تشدید آثار و تبعات منفی این مسئله بر بازارهای انرژی جهانی را نیز به ویژه از منظرِ دسترسی به منابع انرژی منطقه خاورمیانه داشته باشیم. مسئله ای که عملا تبعات و پیامدهای منفی و مخرب جنگ غزه را به عرصه گسترده‌ترِ بین المللی گسترش می دهد.»

امتیاز شما