امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

نمایش مستند «سعید و ما» برای مخاطبان هیسپان تی وی

مشاهده ۲۳۲
۱۴۰۲/۰۸/۱۶- ۱۳:۴۵

شبکه هیسپان تی وی با پخش مستند «سعید وما» افکار ادوارد سعید فیلسوف آمریکایی - فلسطینی را مورد بررسی قرار می دهد.

 به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند «سعید و ما» به افکار و نظرات شخصیت اصلی داستان یعنی ادوارد سعید به عنوان فیلسوف آمریکایی - فلسطینی می‌پردازد.

ادوارد سعید به عنوان یک فعال طرفدار فلسطین، سال‌ها برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی تبلیغ می‌کرد. او از ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۱ عضو مستقل مجلس ملی فلسطین بود، اما سعی داشت تا خود را از مناقشات حزبی دور نگه دارد و در نشست نوامبر ۱۹۸۸ الجزیره مجلس ملی فلسطین به اعلام استقلال کشور فلسطین رأی مثبت داد. این مستند با نشان دادن عکسی از ادوارد سعید که در حال پرتاب سنگ است شروع می‌شود و توصیفی که او از این صحنه دارد. این است که با وجود داشتن سرطان خون، وی درآن لحظه احساس انرژی بسیار زیادی داشت. ادوارد سعید سپس در قالب نریشن خود را معرفی می‌کند. این که وطنش فلسطین بوده و بالاجبار ساکن امریکا شده است. حمایت غرب از اسرائیل وی را به این نتیجه رسانده که خود فلسطینی‌ها باید برای دفاع از حقوق خود دست به کار شوند. به دلیل اینکه استاد دانشگاه بوده با نوشتن کتاب و مناظره سعی بر مبارزه داشته است. وی به عرفات اشاره می‌کند که در آن زمان پرچم مبارزه با اسراییل را به دست گرفته بود و سعید هم با او همراهی می‌کرد.

در این مستند تلاش های سعید را در محکوم کردن اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط صهیونیست ها را می‌بینیم. مصاحبه شوندگان در این برنامه همگی سعید را نمونه کامل یک روشنفکر می دانند که در مقابل نظام سلطه ایستاد. وی در 25 سپتامبر 2003 در بیمارستانی در نیویورک جان سپرد و طبق وصیت خود او در لبنان دفن شد. این مستند امروز سه شنبه ساعت،14:00و تکرار آن 00:30،20:30 به وقت تهران از شبکه هیسپان تی وی پخش می‌شود.

امتیاز شما