امروز جمعه  ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
تأکید دکتر جبلی در سفر به سیستان و بلوچستان:
تأکید دکتر جبلی در سفر به سیستان و بلوچستان:

دست رسانه ملی در دست مردمان خطه تمدن و زیبایی و وحدت

مشاهده ۵۵۷
۱۴۰۲/۰۷/۰۸- ۱۶:۲۳
تعداد بازدید:557

هفته گذشته پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در آستانه هفته وحدت به استان سیستان و بلوچستان رفت تا با کارمندان مرکز صداوسیمای این استان، دیداری رو در رو داشته باشد و با چهره‌های فرهنگی و رسانه ای این سرزمین دیدار کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی، سه شنبه شب و هنگام ورود به فرودگاه بین‌المللی شهدای زاهدان گفت: استان سیستان و بلوچستان مهد تمدن و وحدت اسلامی در کشور است. رئیس رسانه ملی با اشاره به اینکه برای بازدید و بررسی بستر‌های موجود در حوزه صداوسیما و ظرفیت‌های بالقوه به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، افزود: دیدار و گفت‌وگو با بزرگان حوزه فرهنگی انقلاب اسلامی، بررسی طرح‌های بزرگ فرهنگی و رسانه‌ای صداوسیمای استان، دیدار با مسئولان استانی، دیدار با خانواده شهدا، دیدار با همکاران مرکز سیستان و بلوچستان، دیدار و نشست با هنرمندان و برنامه سازان از جمله اهداف و برنامه‌های سفر ما است.

جبلی ادامه داد: امیدواریم با حمایت‌های بیش از پیش مسئولان بتوانیم شاهد رشد در اجرایی شدن و عملکرد برنامه‌های خدمت رسانی در رسانه ملی به مردم باشیم. در این سفر، حسن عابدینی، معاون امور استان‌ها و حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی، رئیس سازمان را همراهی می‌کردند.

 سهم بیشتر نقش سیستان و بلوچستان در رسانه ملی

صبح چهارشنبه 5 مهر، رئیس رسانه ملی در اولین مرحله از سفر خود با آیت الله مصطفی محامی، امام جمعه زاهدان و نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان دیدار کرد. دکتر جبلی در این دیدار با تاکید بر اینکه رسانه ملی در تثبیت وحدت نقش دارد ابراز امیدواری کرد با تدابیر صداوسیما جلوی برخی تفرقه اندازی‌ها گرفته شود.

وی با اشاره به انتصاب مدیر بومی‌برای صداوسیمای مرکز، حضور آقای کیخا را در مرکز در همین راستا خواند و گفت: فعالیت هایی انجام گرفته ولی کافی نیست و باید در راستای منویات مقام معظم رهبری در مسیر استحکام وحدت گام برداریم. جبلی در ادامه گفت: استان سیستان و بلوچستان با این وسعت و منابع باید سهم بیشتری از آنتن رسانه ملی و تمام رسانه‌های کشور داشته باشد. وی با اشاره به اینکه این استان با وجود همه کمبودها معتقد به نظام هستند گفت: این وظیفه ما را بیشتر می‌کند و انشالله در آینده با حمایت ها و کمک‌های بیشتر ، استان نقش بیشتری در رسانه ملی داشته باشد.

 ادای احترام به مقام شامخ شهیدان سیستان و بلوچستان

پیمان جبلی سپس به زیارت مزار شهدا در گلزار شهدای زاهدان رفت. رئیس سازمان صداوسیما با همراهی محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان به گلزار شهدای زاهدان رفت. وی با قرائت فاتحه و نثار شاخه گل بر مزار شهیدان حضور یافت و بر سر مزار شهید محسن خزائی، خبرنگار شهید رسانه ملی در سوریه با خانواده آن شهید گفت‌وگو کرد. وی همین طور بر مزار شهید محسن ذوالفقاری، دیگر خبرنگار شهید که در واقعه تاسوکی در اسفند ۱۳۸۴ به شهادت رسید حضور یافت و به قرائت فاتحه پرداخت.

 دیدار با کارکنان صداوسیمای مرکز

رئیس سازمان صداوسیما بعد از حضور بر گلزار شهدا، راهی صداوسیمای مرکز شد. وی در جمع کارکنان صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان با اشاره به سابقه درخشان، تمدن و فرهنگ عظیم و منابع متنوع و بزرگ گفت: من تشریف نیاورده ام. من به این استان شریف شرف یاب شده ام.

وی با اشاره به اینکه اولین قیام خونخواهی امام حسین(ع) در سیستان و استکبار ستیزی بلوچ ها و همین‌طور تعداد چشمگیر شهدای مدافع مرز که به همان اندازه که شهدای جنگ تحمیلی بوده گفت: اگر در این دوره مدیریت رسانه ملی شعار همه ما هویت‌محوری و عدالت گستری است. این استان، مرکز هویت ایرانی و اولین آزمون عدالت اینجاست.

وی با اشاره به سختی‌ها و فشارهای مختلف به مردم منطقه و التزام آنها به نظام گفت: ما باید دست این مردم را ببوسیم. وی با ابراز تاسف از نگاه منفی برخی افراد به ساکنان استان بر اصلاح این نگاه تاکید کرد. وی خطاب به کارمندان مرکز گفت: از خودمان بپرسیم ما چطور اینجا را معرفی کردیم؟ عدالت چقدر در حق این استان رعایت شده؟ وی با اشاره به استعدادها و ظرفیت‌های فراوان کارمندان تاکید کرد کارهای انجام نشده فراوان داریم. جبلی با بیان اینکه خود را کارمند ۳۲ ساله سازمان می‌داند گفت: ما باید رویه دیدن و تصمیم گیری برای استان از تهران را اصلاح کنیم.

رئیس رسانه ملی که در آستانه دومین سالگرد حکم انتصابش سخن می‌گفت گفت: دوران تحول دیگر کارنامه اجرایی دارد و توانسته اثبات کند می‌توان هم صدای مردم و هم تریبون نظام بود. وی گفت: چون چنین کاری را کرده ایم و سهم به کسی نداده‌ایم توسط جریان‌های مختلف مورد هجوم قرار گرفته ایم. جبلی گفت: ما در تلاشیم تا کارهایی که انجام می‌شود را نشان مردم بدهیم و در مقابل انتظارات مردم را به مسئولان بگوییم و اتفاقا شما کارمندان برادری تان را اثبات کردید و حالا نوبت ماست با گسترش تسهیلات، برادری مان را اثبات کنیم.

وی با اشاره به افزایش سه مرحله حقوق ها، قرارداد ۱۰۶۰ میلیارد تومانی با تامین اجتماعی برای سوابق ۵ هزار نیرو و برخی پرداخت‌های مناسبتی گفت: قول می‌دهم حق هایی که بر گردن ماست پیگیری کنم ولی نمی‌شود معجزه کرد و مسائل چند ده ساله را یک شبه حل کرد. وی گفت: تلاش می‌کنیم احساس تبعیض از بین برود‌ و اولین اولویت مان هم استانهاست. وی با اشاره به شکسته شدن سد جذب در سازمان بعد از ۱۰ سال از تصویب آیین نامه تبدیل وضعیت خبر داد.

پیش از سخنان جبلی، هفت نفر از کارمندان به بیان نکات و مسائل همکاران پرداختند. همچنین پیش از برگزاری این جلسه در سالن صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، دکتر جبلی از بخش‌های مختلف مرکز بازید کرد و رو در رو با کارمندان به گفت وگو پرداخت. این دیدارها که ظهر چهارشنبه،  پنج مهر انجام شد حدود ۳ ساعت طول کشید.

 نمایش وحدت عینی سیستان و بلوچستان با هنر

رئیس سازمان صداوسیما، شامگاه چهارشنبه در آیین اختتامیه جشنواره هنری رحما که در دانشگاه زاهدان برگزار شد در سخنانی با بیان جایگاه رفیع استان در تاریخ و تمدن و فرهنگ گفت: باید کارهای هنری برای شناساندن این سرزمین ۱۰۰ برابر شود. وی گفت: این رویداد در همین راستا و نمایش تصویر تابلوی زیبای رحما بینهم مبارک است. جبلی گفت: مردم اینجا در عمل چنین تابلویی را نشان دادند و حالا ما با قلم و دوربین این واقعیت را تثبیت کنیم و نمایش بدهیم. پیمان جبلی و محمد کرمی استاندار در این مراسم از پوستر سرود رحما رونمایی کرده و این سرود نیز اجرا شد.

 تعامل بیشتر با استانداری برای توسعه رسانه ای

آخرین برنامه سفر پیمان جبلی در روز چهارشنبه دیدار با محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان  در سالن مذاکرات استانداری بود. وی در این دیدار گفت: در دوران تحول تاکید بر هویت محوری و عدالت گستری داریم و سیستان و بلوچستان مصداق بارز آن است اما این به تنهایی کافی نیست و نیاز به همکاری و همراهی نهادهای استانی و خاصه استانداری داریم.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به نگاه فرهنگی استاندار، این همکاری گسترش یابد. دکتر جبلی تقارن دوران مدیریت تحول و عزم در رسانه ملی و حضور آقای کرمی‌به عنوان استاندار را فرصتی طلایی برای حوزه رسانه و فرهنگ سیستان و بلوچستان خواند و گفت: ما در حوزه‌های مختلف به صورت ویژه برای استان پای کار هستیم ولی این پای کار بودن نیاز به دست به دست دادن همه نهادهای استانی دارد.

کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز با برشمردن برخی ویژگی‌های منحصر به فرد استان، جنگ این روزها را جنگ ذهن‌ها معرفی کرد و گفت: در این جنگ، رسانه و هنر نقش اول را دارد. وی با اشاره به گستردگی استان، پیشنهاد تاسیس مرکزی رسانه ای در چابهار را مطرح کرد و از گسترش همکاری‌های مشترک استقبال کرد.

 بازدید از طرح نهضت ملی مسکن‌ در سیستان و بلوچستان

صبح پنجشنبه 6 مهر، رئیس سازمان صدا و سیما از پروژه‌های طرح نهضت ملی استان سیستان و بلوچستان در زاهدان بازدید کرد و گفت: عزم مسئولان این استان بر این بوده که واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در کمترین زمان و با لحاظ کیفیت مطلوب و قیمت تمام شده اندک به دست متقاضیان برسد که با همدلی و تلاش‌های صورت گرفته این مهم محقق گردیده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که سیستان و بلوچستان در اجرا و ساخت طرح نهضت ملی مسکن جزو استان فعال و موفق در سطح کشور محسوب می‌شود. رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت طرح نهضت ملی مسکن گام مثبت مهمی در راستای کاهش آورده متقاضیان این طرح است، گفت: گام‌های بسیار مطلوبی در جهت خانه دار شدن متقاضیان واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن و ایجاد اشتغال این استان برداشته شده است.

دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان نیز در این بازدید گفت: تاکنون برای ساخت ۳۳ هزار و ۵۰۶ واحد طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری و روستایی این استان شهری و روستایی پروانه ساختمانی صادر شده است.

عطاء الله اکبری افزود: پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن این استان با متوسط پیشرفت فیزیکی  حدود ۵۰ درصد اشتغالزایی ۳۴ هزار و ۷۱۵ نفر را به همراه داشته است. وی با بیان اینکه تا یک ماه آینده ۱۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری و روستایی سیستان و بلوچستان آماده بهره برداری می‌شود، گفت: اجرای موفق این طرح در این استان با گردش مالی قابل توجه ضمن ایجاد اشتغال، نجات بخشی صنایع کوچک حوزه صنعت ساختمان این منطقه را  به همراه داشته است.

 دیدار با فعالان جبهه فرهنگی انقلاب استان

دومین برنامه روز پنجشنبه دیدار با جمعی از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب سیستان و بلوچستان در صداوسیمای مرکز این استان  بود. دکتر جبلی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون لزوم انعکاس جهانی تصویر زیبای همزیستی شیعه و سنی در استان از لزوم توجه به این موضوع گفت.

وی چالش‌های فرهنگی این روزها را با سال ها قبل قابل مقایسه ندانست و گفت: باید این عقب ماندگی و انفعال را با همفکری جبران کرد. دکتر جبلی با تاکید بر استمرار این جلسات و لزوم تدوام همفکری‌ها، این جلسات را موثر معرفی کرد و گفت: برای رسیدن به نتیجه باید صبوری کرد.

پیش از سخنان دکتر جبلی، هر کدام از اعضای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی استان برای ساخت آثار مختلف، ضرورت استفاده از پتانسیل مشترک همسایگی با پاکستان و افغانستان و میزبانی از زائران اربعینی پاکستانی، لزوم توجه به بیان سریع روایت دست اول در رخدادهای تفرقه انگیز، شناساندن جایگاه زنان سیستانی و بلوچستانی، توجه به سبک زندگی ایرانی-اسلامی، لزوم ترویج رشته‌های آموزشی فرهنگی و رسانه ای در استان، بیان منطقی و پیگیرانه مشکلات، میدان دادن به برنامه سازان بومی در شبکه‌های سراسری، نمایش تصویر کامل و درست از استان در رسانه ملی از جمله مسائل مطرح شده در این جلسه بود.

جبلی بعد از این دیدار راهی استانداری شد تا دو نشست پیاپی برگزار کند. نشست اول، دیدار با برنامه سازان صداوسیمای سیستان و بلوچستان بود. وی در این جمع خطاب به آنها گفت: مدیر اصلی صداوسیما شمایید چون آنتن دست شماست. شما خالق پیام و مرتبط با مخاطبید و فکر و تولید متنوع دارید. هر چه فاصله از آنتن بیشتر شود نقش رسانه ای اش کم می‌شود.

وی تحول در همه دستگاه‌ها را امری واجب دانست و گفت: عموم دستگاه‌ها بعد از ۴ دهه دوران تحول را آغاز کردند ولی تحول در رسانه ملی از همه دستگاه‌ها مهم تر است و باید ارجحیت داشته باشد چون موتور متحرک همه تحولات در همه دستگاه‌هاست. 

وی اعلام کرد اگر رسانه ملی سر جایی که باید، باشد یقینا هیچ سنگی جلوی پای نظام نخواهند ماند. رئیس رسانه ملی تحول در رسانه ملی در سه سطح فکری مدیران، برنامه سازان و جامعه معرفی کرد و گفت: باید این تحول مورد نیاز و باور و ایمان مان باشد. جبلی گفت همان طور که تحول مطالبه به حق مردم است، مسئولان هم باید این تحول را مطالبه کنند و الا تحول به کندی پیش می‌رود.

رئیس صداوسیما عنوان کرد تحول رسانه ملی یعنی تحول کل کشور و این اغراق نیست اما متاسفانه برخی مسئولان چنین عقیده ای ندارند ولی در این استان و به خصوص استاندار با ما هم عقیده اند و همین هم عقیده بودن، موید دوران طلایی صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان در آینده ای نزدیک است.

وی در پایان در پاسخ به برخی درخواست‌های حاضران بر لزوم تقویت تاتر رادیویی و تلویریونی تاکید کرد. جبلی با تحسین استعدادهای استان گفت: ما در صداوسیما نمی توانیم به تنهایی بار چنین استعدادهایی را بر دوش بکشیم و باید همه پای کمک و کار بیایند.

پیش از سخنان جبلی، تعدادی از حاضران به بیان نظرات خود پرداختند. لزوم حمایت از نیروهای بومی، تقویت مادی و معنوی برنامه‌های استانی، تعیین وضعیت استخدامی و افزایش تجهیزات از جمله مسائل شاخص این نشست بود.

 سالی دو سریال با موضوع سیستان و بلوچستان

دیدار بعدی، بلافاصله در همان سالن برگزار شد که دیدار با سران طوایف و معتمدین سیستان و بلوچستان بود. وی گفت: شعار تحول رسانه ملی دو عنوان هویت محوری و عدالت گستری تلاشی برای نمایش هر چه بهتر فرش زیبایی به نام ایرانیم که این استان نقش فراوانی در این زیبا شدن دارد. وی گفت این استان هم هویت اصیل ملی، هم مذهبی و هم انقلابی داشته و دارد و در تمام عرصه‌ها چهره‌های درخشانی وجود دارد.

جبلی این استان را نشان همزیستی میان اقوام و مذاهب دانست که قابل نمایش به جهان را دارد چون زیسته شده است.  رئیس رسانه ملی گفت: ما در همین دوره در راستای عدالت رسانه ای وظیفه انعکاس وضع استان را داریم و باید عقب ماندگی رسانه ای مان را جبران کنیم و عزم مان جدی است.

وی اعلام کرد در ماه‌های آینده با شبکه‌های مختلف بر این استان خیمه می‌زنیم تا مطالبه گری استان، ملی شود. این منت نیست و وظیفه ماست. جبلی گفت: کار دیگر ما نمایش کارهای در حال انجام و مقایسه عادلانه با گذشته خواهد بود. وی اعلام کرد با کمک استاندار سالی حداقل ۲ سریال ملی با موضوع استان می‌سازیم.

جبلی در پایان تاکید کرد ماموریت آقای کیخا به عنوان مدیرکل مرکز،اجرا کردن این شعار در رسانه استانی است.در ابتدای این نشست که در سالن استانداری برگزار شد، تعدادی از سران طوایف به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

 دیدار با خانواده‌های دو شهید حوادث پارسال

دکتر جبلی بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در نمازخانه استانداری با همراهی استاندار، راهی خانه‌های دو شهید وقایع  سال گذشته زاهدان شد. وی در خانه شهید امیرحسین پرنیان که در 19 سالگی به شهادت رسید حضور یافت و با پدر و مادر و برادر 9 ساله آن شهید دیدار کرد. رئیس سازمان سپس به خانه شهید حجت الاسلام سجاد شهرکی، امام جماعت مسجد مولای متقیان که در مقابل مسجد ترور شده بود، رفت و با مادر آن شهید، دیدار کرد و به آنها تسلیت گفت.

 شاعر به تنهایی یک رسانه است

رئیس سازمان صداوسیما سپس به صداوسیمای مرکز رفت و با جمعی از شاعران این استان دیدار کرد. دکتر جبلی گفت: نیاز به شعر از نان شب واجب تر است. شاعر به تنهایی یک رسانه است چون فکر که پایه یک اثر در رسانه است در شاعر متجلی است چون اوست که به فکرش نظم می‌دهد. وی ادامه داد افتخار ماست که بتوانیم از گنجینه‌هایی مثل شما استفاده کنیم و مخاطب حتماً از آن لذت خواهد برد.

وی به حضور مستمر شاعران در محضر رهبر انقلاب اشاره کرد و آن را نشان اهمیت شعر دانست. وی گفت شما با یک شعر اثری بیشتر از پخش ده‌ها خبر دارید. جبلی در پایان اعلام کرد ما انشالله مستند دکتر عباس باقری، شاعر و باستان شناس سیستانی را می‌سازیم و برنامه استعداد یابی شعر در سطح استانها و ملی را هم برگزار خواهیم کرد.

در ابتدای این دیدار، تعدادی از شاعران سیستان و بلوچستان ضمن بیان مسائل فرهنگی مانند لزوم پرداخت بیشتر به فرهنگ بومی، حضور کارشناسان خبره فرهنگی استانی در رسانه ملی، معرفی وجوه تمدنی استان به شعرخوانی پیرامون استان خویش پرداختند.

دکتر جبلی سپس دقایقی مهمان برنامه زنده شبانه شبکه‌هامون شد و به بیان اهداف سفر و دیدارهای انجام شده برای مخاطبان پرداخت. رئیس سازمان سپس با بدرقه محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان، بامداد جمعه 7 مهر زاهدان را به مقصد تهران ترک کرد.

تصاویر

امتیاز شما