امروز يك شنبه  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به «گوهرشاد» قدیمی‌ترین وقفنامه و بزرگترین موقوفه خراسان

مشاهده ۱۴۶
۱۴۰۲/۰۷/۰۳- ۰۸:۵۱

رادیو ایران، در سالروز آغاز بنای «مسجد گوهرشاد» مستندی به نام «گوهرشاد» را تقدیم می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مسسجد جامع گوهرشاد یکی از مساجد مشهور ایران و جهان اسلام و دارای سبک هنر و معماری تیموریان است، که در ضلع جنوبی حرم رضوی قرار دارد.

  مسجد جامع گوهرشاد به ‌همت گوهرشاد آغا، دختر امیر غیاث‌الدین ترخان، همسر شاهرخ بن تیمور گورکانی و در دوران استانداری پسرش بایسنقر میرزا بنا شده است.

 مسجد گوهرشاد مشهد، وسیع‌ترین مسجد موجود در مجموعه بناهای آستان قدس رضوی و به‌جهت قدمت تاریخی، سبک معماری و زیبایی‌های هنری یکی از مهم‌ترین آثار باستانی مشهد و صنعت معماری ایران اسلامی می‌باشد که مورد علاقه زائران و مجاوران، و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مذهبی تاریخی و فرهنگی مورد توجّه و بازدید باستان‌شناسان، جهانگردان و دیگر علاقه‌مندان است.

 شیرین بغدادی تهیه کننده  مستند «گوهرشاد»  بیان کرد: در این برنامه از دلایل اهمیت این مکان خواهیم گفت و به بررسی وقایع روی داده در این مسجد باشکوه خواهیم پرداخت که مهمترینِ آنها، واقعه ی کشتار مردم در سال ۱۳۱۴ و به دستور رضاخان است.

 وی ادامه داد: با حضورقاسم تبریزی و مهرزاد بختیاری از پژوهشگران تاریخ معاصر واقعه ی مسجد گوهرشاد را برای شنوندگان تشریح خواهیم کرد.

 گفتنی است مستند «گوهرشاد»  به تهیه کنندگی شیزین بغدادی و اجرای فاطمه میناخانی دوشنبه سوم مهر ساعت 12:15 از رادیو ایران پخش می‌شود.

امتیاز شما