جواد حشمتی کارگردان برنامه در این نشست درباره تخصصی شدن فصل جدید عنوان کرد: «میدون» از ابتدا برنامه تخصصی نبوده است بلکه از همان ابتدا تلاش بر این بوده که یک برنامه اقتصادی سرگرمی محور باشد.
«میدون» صرفا تخصصی نیست
وی با اشاره به حضور بهمنهاشمیبه عنوان مجری تصریح کرد: در فصل چهارم با اجرای بهمنهاشمیبه این سمت گام برداشتیم که مخاطب بیشتری جذب کنیم، چند سالی هم تلویزیون از حضور هاشمیبی بهره بود و خوشحالیم الان در کنار ماست. این برنامه هیچ گاه صرفا تخصصی نبوده و حتی نمایش های طنزی داشته است که در مقطعی به ما انتقاد میشد چرا این نمایش ها در برنامه پخش میشود.
مصطفی خلیل زاده تهیه کننده «میدون» نیز درباره فضای این برنامه یادآور شد: در این فصل سوژههای عام تری هم داریم و صرفا موضوعات دانش بنیان و تخصصی نیست.
وی در ادامه درباره تعداد متقاضیان این فصل عنوان کرد: حدود هشت هزار نفر ثبت نام کرده بودند که تعدادی غربال شده و با مصاحبه تلفنی برخی کنار رفتند. هرچند هنوز هم اگر کسی فکر میکند سوژه یا کسب و کار جذابی دارد میتواند ثبت نام کند. ما سوژه ای را انتخاب میکنیم که هم جذابیت هنری و هم قابلیت توجیه اقتصادی داشته باشد.
پاسخ به یک شائبه
در ادامه خلیل زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره شائبه ای که گاهی در پشت صحنه برنامههای استارتاپی و کارآفرینی نسبت به پرداخت مالی از طرف شرکت کنندهها مطرح میشود، گفت: تعداد افرادی که در برنامه ثبت نام کرده اند و بقیه موارد همه عینا مشخص است و نیاز به هیچ مراوده مالی نیست. دوستانی که در گذشته به برنامه آمده اند، می توانند از این فرایند بگویند.
وی ادامه داد: گاهی برخی در برنامه شرکت میکنند و شاید در نهایت پذیرفته نشوند از این رو مباحثی را مطرح کنند. ما در نهایت ۱۴۰ نفر را میپذیریم که اینها باید یا بیزنس خاصی داشته باشد که قابلیت معرفی برای مخاطب عمومی را داشته باشد یا محصول خاصی را عرضه کنند. نکاتی که نسبت به انتخاب این متقاضیان وجود دارد تخصصی است.
مینا مهرنوش داور برنامه هم تصریح کرد: با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که هزینهها برای ساخت چنین برنامه ای میلیاردی است درحالی که کسب و کارهایی که اینجا حضور دارند کسب و کار خرد هستند و با منطق جور در نمی آید که هزینه ای از آنها گرفته شود درحالی که خود برنامه هزینههای بالایی دارد. اتفاقا چالش ما با خود سازمان صداوسیما این است که این کسب و کارها در برنامه مطرح میشوند اما در بخش بازرگانی سازمان پولی پرداخت نمیکنند.
وی با اشاره به تعداد بالای افراد متقاضی یادآور شد: خود ما خیلی ناراحت هستیم که از این میزان بالای شرکت کننده، بسیاری نمی توانند در برنامه حضور داشته باشند. از طرفی می خواهیم شرکت کنندگان کارآفرینهایی باشند که کسب و کارها و قشرهای متنوع را در بربگیرند مثلا افرادی که ناشنوا هستند و یا موردهایی که امیدبخش هستند در برنامه حضور یابند.
برنامه ای که در یک سال ۲۷ هزار شغل ایجاد کرده است
علیرضا یونچی دیگر داور «میدون» نیز با اشاره به فرصتی که برنامه برای کارآفرینی ایجاد کرده است، گفت: این برنامه تنها در سال گذشته ۲۷ هزار شغل ایجاد کرده است.
در بخش دیگر نشست بهمنهاشمی درباره حضور در این فصل از برنامه گفت: خوشحالم که در این برنامه هستم؛ برنامه ای که کسانی که پول ندارند تا خود را پرزنت کنند در آن حضور پیدا میکنند. خودم عاشق کار و تولید هستم و معتقدم این برنامه هم باید حمایت شود چون نیاز امروز ما حمایت از تولید است.
حسین سیرانی دیگر داور این مسابقه درباره اهمیت فضای کارآفرینی عنوان کرد: اگر از جوانان امروز بپرسید الگوی شما در ورزش یا رشتههای دیگر چیست می توانند افرادی را مثال بزنند و اسم بگویند اما در حوزه کارآفرینی این الگو را نداریم در حالیکه در جهان برندهای مهم را الگوسازی میکنند.
در ادامههاشمی در پاسخ به سوالی دیگر درباره تجربه اجرا در این برنامه اظهار کرد: این برنامه خیلی وقت میبرد. ضبط هر برنامه یک قسمته چند ساعت طول میکشد و همه داوران خیلی وقت میگذارند شاید به همین دلیل اصلا هنرپیشه نشدم چون برایم زمانبر بوده است (می خندد). تصویربرداری این برنامه هم در ۵۰ دقیقه ای که روی آنتن می رود سه یا چهار ساعت طول میکشد. من در سی سال اجرا برنامه ضبط شده ای را که اینقدر طول بکشد، نداشته ام به ویژه چون اکثر برنامههای من زنده بوده است تا به حال برنامههای خودم را ندیده ام.
یک دعوت ویژه از زنان برای حضور در «میدون»
مهرنوش در ادامه درباره یک نکته جالب در این مسابقه بیان کرد: از نکات جذاب «میدون» این است که از قومیت های مختلف به برنامه آمدند و مطرح شدند. خانمیبه «میدون» آمده بود که در بیابانها از شتر محصولاتی را تولید کرده بود و درآمد بسیار بالایی داشت. خیلیها بعد از آن برنامه از من میپرسیدند اینها واقعی است یا خیر؟ «میدون» به این افراد قابی داده است که دیده شوند و جالب است که کسب و کار این افراد برای خود اهالی آن استان یا شهر عجیب است.
حشمتی در ادامه درباره یکی از اهداف برنامه تصریح کرد: یکی از اهداف ما تهران زدایی است و تلاشمان این است که شهرهای مختلف در این برنامه نماینده داشته باشند و دیده شوند.
مهرنوش در پایان گفت: مهمترین نکتهای که خانم ها سمت کسب و کار نمی روند ترس از شکست است در حالی که راه کسب و کار پرپیچ و خم است و من خواهشمندم در «میدون» یک دعوت ویژه از زنان اتفاق بیفتد.