امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

تصویرسازی مطلوب از جمهوری اسلامی ایران با ظرفیتی به نام تولید مشترک

مشاهده ۳۶۵۹
۱۴۰۲/۰۶/۰۱- ۱۳:۴۵

دکتر علی کربلایی حسینی، مدیر رسانه بین‌الملل سیما در یادداشتی، از روند تولید مستند «ندای جاده ابریشم» نخستین تولید مشترک صداوسیما و شبکه CGTN چین، گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی کربلایی حسینی، مدیر رسانه بین‌الملل سیما نوشت:«تقریبا از ماه گذشته پروژه تولید مشترک مستندی درباره ایران در قالب مجموعه مستند 13 قسمتی با عنوان «ندای جاده ابریشم» میان صداوسیما و شبکه  CGTN چین پا گرفت.

در این مدت، مذاکراتی از طریق اداره کل بین الملل معاونت برون مرزی سازمان و همچنین سفارت کشورمان در چین با این شبکه پیش رفت و در این اثنا، اداره کل تامین و رسانه بین الملل سیما به عنوان مجری طرح در ایران، پیشبرد امور را عهده‌دار شد.

در جریان مذاکرات فنی میان دو طرف، سناریوی مشترکی طراحی و توافق شد فیلمبرداری و مصاحبه‌ها به چه طریقی و از چه دریچه‌ای انجام گیرد. نکته حائز اهمیت در این روند، همدلی و وفاقی بود که به دلیل حرفه‌ای بودن تیم‌های اجرایی هر دو طرف ایرانی و چینی، میان طرفین حاصل شد.

گروه چینی پیش از عزیمت به ایران، تصور دیگری از شرایط کشور داشت، اما پس از پایان فیلمبرداری و همراهی با گروه صداوسیما، از تغییر نگاهش به جمهوری اسلامی ایران و همچنین متفاوت بودن آنچه در واقع در ایران می‌بیند، با آنچه از ایران تصویر شده است، می‌گفت.

این تغییر دیدگاه، به معنای تغییر دیدگاه یک رسانه در کشوری بزرگ با جمعیتی میلیاردی همانند چین است؛ و این کاملا متفاوت و درجه اثر آن به مراتب بیشتر از آن است که مثلا یک گردشگر خارجی را به ایران بیاورید و دریچه‌ای جدید به روی او برای شناخت از ایران بگشایید.

تغییر دیدگاه یا مشی یک رسانه خارجی در قبال ایران، می‌تواند به تغییر دیدگاه مخاطبان آن بینجامد و چه بسا همین مستند، ذهن میلیون‌ها بیننده را درباره واقعیت ایران تا حدی معقول روشن کند و پیش‌داوری‌ها و کلیشه‌های ذهنی آنان را بشکند.

یکی از وظایف ذاتی اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما همین تصویرسازی صحیح و واقعی از جمهوری اسلامی ایران است و امیدوارم این قبیل تولیدات مشترک گام صحیحی در مسیر مطلوب روند تحولی سازمان صداوسیما باشد.

در همین چند سطر ضروری است از همکاران ارجمندم در اداره کل بین‌الملل معاونت برون مرزی و صیانت و حفاظت سیما به دلیل تسهیل اجرای امور قدردانی کنم، زیرا بی‌همراهی این عزیزان که به واقع خود را هم‌تیمی اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل می‌دانستند، این پروژه به سرانجام مطلوب نمی‌رسید.»

امتیاز شما