امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
همسفر با سمیه نجفی در سرزمین مادری؛
همسفر با سمیه نجفی در سرزمین مادری؛

روایت ساخت حسینیه اعظم زنجان و تکیه بزرگ تجریش در «مستند فرهنگ»

مشاهده ۲۷۵
۱۴۰۲/۰۵/۰۲- ۰۸:۵۱
تعداد بازدید:275

سمیه نجفی گزارشگر ‌و تهیه کننده مستند فرهنگ با عنوان «سرزمین مادری» دوشنبه 2 مردادماه شنوندگان را به شنیدن چگونگی ساخت دو تکیه بزرگ در تهران و زنجان دعوت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شنوندگان این برنامه، همسفر با سمیه نجفی گزارشگر رادیو فرهنگ در سرزمین مادری به زنجان سر زده ‌و با داستان ساخت حسینبه اعظم زنجان و برنامه‌های آن آشنا می‌شوند. مسجد حسینیه اعظم زنجان به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا و مرکز پایتخت شور و شعور حسینی در ایران شناخته شده است. ثبت دسته عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی به عنوان دهمین میراث معنوی ایران، دلیل منحصر به فرد بودن این برنامه و آستان مقدس و صد البته توجهات خاصه حضرت سید الشهداء (ع) به این مکان مذهبی است که شهرت و آوازه آن را به برکت معنویت خاص این مسجد و اعتقاد قلبی ارادتمندان حضرت امام حسین (ع) جهانی کرده است.
این دسته عظیم عزاداری که از آن به عنوان بزرگترین تجمع عزاداران حضرت سید الشهداء (ع) در ایران نام برده می‌شود، به نام و یاد برادر بزرگوار و علمدار آن حضرت یعنی حضرت ابوالفضل العباس (ع) در روزی که در تقویم سوگواری محرم زنجان به «یوم الابوالفضل و یوم العباس» معروف است، به حرکت در می آید و هزاران قربانی به یاد دستان بریده آن بزرگوار در مسیر دسته حسینیه ذبح یا به مسجد اهداء می‌شود.

همچنین در بخشی دیگر تکیه بزرگ تجریش در کنار امامزاده صالح ع نیز معرفی می‌شود؛ تکیهٔ بزرگ تجریش یکی از قدیمی‌ترین تکایای تهران با قدمت ۲۰۰ ساله مربوط به دوره قاجار است و در تهران، میدان تجریش، ضلع شمالی آستان مقدس امامزاده صالح واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۱۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است؛ اگرچه به دلیل سیل مهیب تجریش در سال ۱۳۶۶ بخش هایی از تجریش و همین طور تکیه بزرگ این منطقه از تهران از بین رفت اما به همت مردم، این تکیه دوباره برپا شد و تا به امروز یکی از مراکز مهم و مشهور برگزاری عزاداری امام حسین(ع) در پایتخت به شمار می رود.

"مستند فرهنگ" به تهیه کنندگی سمیه نجفی، ساعت ۱۴:۳۰ روی موج ۱۰۶ مگاهرتز رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما