امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
در «چاپخانه» رادیو فرهنگ؛
در «چاپخانه» رادیو فرهنگ؛

بررسی کتاب های «غم سوزی» و «خرد ایرانی و برآمدن دولت مدرن»

مشاهده ۱۹۵
۱۴۰۲/۰۵/۰۱- ۰۹:۲۲
تعداد بازدید:195

کتاب های «غم سوزی» و«خرد ایرانی و برامدن دولت مدرن» یکشنبه یکم مردادماه در برنامه «چاپخانه» رادیو فرهنگ معرفی می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «چاپخانه» برنامه‌ای از گروه کتاب با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان است که در برنامه این هفته ضمن گفتگو با نویسندگان این دو کتاب آثارشان معرفی می‌شود. در بخش نخست برنامه «محمدرسول تبیک» به عنوان کارشناس مجری برنامه با "اعظم عظیمی" نویسنده کتاب «غم سوزی» گفتگو می‌کند‌.

«اعظم عظیمی» جوان دهه شصتی محله رسالت است. او علوم دینی‌اش را در حوزه علمیه مشهد آموخته و در کنار تدریس فلسفه و دیگر درس‌های حوزوی به داستان‌نویسی و تدریس آن می‌پردازد. از این نویسنده جوان آثار متعددی به صورت مستقل و گروهی چاپ شده است. در بخش دوم برنامه «حامد صلاحی» کارشناس مجری برنامه با «محمدقایم خانی» نویسنده کتاب «خرد ایرانی و برامدن دولت مدرن» گفتگو می‌کند.
مشهور است که رضاخان اقدامات خویش در جهت غربی سازی را با نگاه یه الگوی ترکیه انجام داده است؛ هر چند این مسئله درباره ی بسیاری از موارد اجزا برنامه ریزی و تغییر در ایران درست است، اما در فهم ماهیت حاکم بر تجدد ایرانی اعوجاع و انحراف ایجاد می‌کند. با آنکه برخی از ناظران غربی آن روزگار او راپیرو و مقلد اقدامات دولتی سازی و غربی سازی مصطفی کمال پاشا در ترکیه می‌پندارند، اما اقدامات رضاشاه از بسیاری از جهات ریشه ای تر و تندروانه تر تلقی می‌شد. زیرا ایران قبلا به هیچ گونه توسعه و آموزش نیروی انسانی و توسعه تاسیسات فیزیکی زیربنایی دست نیافته بود.

برنامه «چاپخانه» با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه کنندگی زهرا نصرالهی، یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما