امروز شنبه  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

شورحسینی در صداوسیمای مرکز کرمان

مشاهده ۴۰۷
۱۴۰۲/۰۴/۲۷- ۱۱:۵۶

با فرارسیدن ماه محرم ، برنامه‌های صدا و سیمای مرکز کرمان ، از اول محرم رنگ و بوی عاشورایی می‌گیرد و تهیه کنندگان و برنامه سازان رسانه استانی با تولید دهها ویژه برنامه، تلاش می‌کنند مراسم عزاداری عاشقان سیدالشهداء (ع) در کرمان، دیار کریمان را در دهه اول محرم و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به نحو مطلوب و شایسته ای از رسانه استانی منعکس کنند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علیرمضانی مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان در تشریح برنامه‌های این مرکز در محرم امسال اظهار داشت: سیمای مرکز کرمان با ویژه برنامه 45 دقیقه ای "ملت امام حسین (ع)" که شور وحال حسینی را با پخش مداحی‌های مداحان استانی، کلیپ های عزاداری، کارشناسی، نمایش هایی که به نامه‌های امام حسین (ع) می‌پردازد، نمایش تعزیه که به رجز خوانی‌های روز عاشورا می‌پردازد، نوحه‌های قدیمی، معرفی خانه‌های حسینی در شهر کرمان، استفاده از شاعران آیینی وجبهه انقلاب فرهنگی استان، سیاه پوش کردن سردرب منازل و مغازه‌ها و برگزاری مراسم عزاداری و همچنین حضور هیئت های منتخب عزاداری در این برنامه از طریق امواج تلویزیونی تقدیم مخاطبان کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه ملت امام حسین (ع) از شب اول محرم در 13 قسمت 45 دقیقه ای هر شب ساعت 21 تقدیم مخاطبان می‌شود گفت: این برنامه و سایر برنامه‌های صداوسیمای مرکز کرمان با محوریت اشاعه فرهنگ امر به معروف ونهی از منکر، ایثار و شهادت و ترویج روحیه مواسات و همدلی تولید و پخش خواهند شد.
دکتر علیرمضانی همچنین گفت: برنامه همایش "شیرخوارگان حسینی" به مدت 60 دقیقه و پخش برنامه (احلی من العسل ) به مدت 60 دقیقه تقدیم مخاطبان سیمای کرمان می‌شود. وی افزود: مراسم تاسوعا و عاشورا به علاوه نماز ظهر عاشورا به مدت 220 دقیقه ساعت  9:30 این شبکه پخش می‌شود.
از دیگر برنامه‌های سیمای مرکز کرمان، پخش مستقیم عزاداری هیئت های مذهبی استان، پخش زنده عزاداری از محل گلزار شهدای کرمان و ارتباط با مراکز، تهیه کلیپ از روند آماده سازی هیئت های بزرگ مذهبی و پشت صحنه‌ها در مراحل مختلف با حضور اقشار و طبقات گوناگون جامعه، معرفی مساجد استان و موسسات فرهنگی فعال در حوزه ، درسهایی از عاشورا و امر به معروف و نهی از منکر، برگزاری پویش و ارسال تصاویر مخاطبین با موضوع ترویج عزاداری خانگی، پخش وصیت نامه شهدا در برنامه‌ها به ویژه مواردی مربوط با محرم و صفر و تاسوعا و عاشورا و امام حسین (ع)- حضرت زینب (س) به عنوان طلایه دار عفاف، حیا و ولایتمداری، مسابقه  با طراحی سوالات مناسب موضوع امام حسین (ع) و عاشورا با مشارکت نهادها و سازمانهای استان، دعوت از خانواده شهدای مدافع حرم استان در برنامه‌ها و خواندن وصیت نامه شهید می‌باشد.
مدیر کل مرکز کرمان یادآور شد:ب رنامه‌های زندگی زیباست، صبح بخیر کرمان، ره عشق، هوای حرم، گفتگوی ویژه ، شبهای کرمان، برنامه‌های کودک، نوجوان و جوان سیمای مرکز کرمان نیز با حال وهوای حسینی از آنتن این شبکه پخش می‌شوند.
دکترعلیرمضانی درباره پخش برنامه‌های رادیویی مرکز کرمان در ماه محرم خاطر نشان کرد: صدای مرکز کرمان تلاش می‌کند با تولید و پخش برنامه‌های متنوع عظمت وشور حسینی را در جامعه اشاعه و ابعاد مختلف نهضت حسینی را تبیین نماید.
مدیر کل مرکز کرمان در ادامه به پخش ویژه برنامه "شور حسینی" از رایو کرمان با ارائه بخش های مختلف از جمله، روز شمار محرم، معرفی چهره‌های شاخص در واقعه کربلا، شجاعت و دلیری علمدار کربلا، تهیه و گزارش از سنت نذری دادن ، اولین‌ها در عاشورا، آنچه شما ساخته اید، امر به معروف و نهی از منکر، مداحی، گفتگو با پیر غلامان ومداحان حسینی اشاره کرد و گفت: این برنامه به مدت 90دقیقه هر روز عصر از ساعت 17/30 الی 19   تقدیم عزاداران حسینی می‌شود.
علیرمضانی ادامه داد: "برنامه خیمه عزا "با ارائه بخش های مختلف از جمله پرداخت به عزاداری‌های محلی و اداب و رسوم و نذری‌های سنتی، انعکاس خدمات ویژه هیئت های مذهبی، تبیین فضایل اخلاقی یاران حضرت امام حسین (ع)، گزارش از حسینیه‌ها و خانه‌هایی که خیمه عزا در انها برپا می‌شود و نیز سقاخانه‌ها، معرفی نمادهای عزاداری حسینی، تعزیه و روضه خوانی به مدت 45 دقیقه هر شب ساعت 20 تقدیم شنوندگان رادیو کرمان می‌شود.
همچنین برنامه "گفتمان حسینی" با بخش های مبانی و فلسفه عزاداری محرم و نقش آن در توسعه سیاسی و فرهنگی ، تاثیر نهضت عاشورا بر سایر نهضت های آزادی بخش طی قرون گذشته، تبیین نقش عاشورا و تاثیر فرهنگ عاشورایی در پیروزی انقلاب اسلامی، بررسی عملکرد عوام و خواص در واقعه عاشورا، بررسی جایگاه امر به معروف ونهی از منکر در نهضت حسینی، بررسی علل و عوامل قیام امام حسین علیه السلام و نقش اخلاص و ایمان در قیام امام حسین (ع) به مدت 30 دقیقه ساعت 15:30 از صدای مرکز کرمان پخش می‌شود.
برنامه "کاروان " با موضوعات اهمیت و آثار فداکاری، ایثار و شهادت حضرت عباس علیه السلام، بیان و تبیین پیام های تربیتی،اخلاقی اجتماعی و فرهنگی نهضت حسینی، بیان وظایف و تکالیف مسلمانان در پاسداشت نهضت حسینی، توصیف جنگ نابرابر و دلاوری‌های یاران با وفای حضرت امام حسین علیه السلام به مدت 120دقیقه در روز تاسوعا و عاشورا ساعت صبح 9 تقدیم عزاداران حسینی می‌شود.
برنامه‌های نوای محرم (مداحی مداحان استان ) و نشان ارادت به منظور معرفی آثار شاعران آیینی، کتاب عاشورا با هدف معرفی کتاب های با موضوع قیام و نهضت عاشورا، من حسینی ام، موکب عشق، عطرزیره، آوای ارغنون، گفتگو در فواصل برنامه‌ها تقدیم شنوندگان رادیو کرمان می‌شود.
دکتر علیرمضانی در ادامه گفت: معاونت خبر مرکز کرمان در ماه محرم با پوشش مراسم ماه محرم در سطح استان (شهر کرمان، شهرستان‌ها، شهرهای کوچک، روستاها) تولید وی سی ویژه شب اول ماه محرم، تولید گزارش های ویژه در دهه اول ماه محرم، گزارش از مردم در خصوص فلسفه قیام عاشورا، گزارش مردمی از اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، ارسال گزارشها و خبرهای مربوط به محرم به شبکه‌های سراسری، بارگذاری گزارش های محرم در فضای مجازی به این مهم می‌پردازد.
مدیر کل مرکز کرمان اظهار داشت: معاونت فضای مجازی مرکز کرمان نیز با ایجاد پویش مردمی ویژه محرم، پویش به عشق حسین، مجموعه کلیپ فرازی از سخن، مجموعه استوری‌های ویژه محرم، گفتگو با شاعران آیینی، گزارش ویژه ، مجموعه ویدیو کامنت بیانات مقام معظم رهبری، روز شمار محرم، مجموعه فتوکلیپ لنز سعی دارد در زنده نگه داشتن نهضت  حسینی و تبیین قیام عاشورا نقش مهمی را داشته باشد.

تصاویر

امتیاز شما